|
کدخبر: 127013

صادرات باید مطابق مولفه‌های جدید باشد

سادینا آبایی - نایب‌رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی-مهندسی اتاق بازرگانی ایران

با در نظر گرفتن مفهوم کلی صادرات است که چالش‌های این حوزه آشکار می‌شود.

 نکته حائز اهمیتی که در این موضوع وجود دارد این است که ما درحال‌حاضر نیازمند بازتعریف مفاهیم تجاری و صادراتی کشور هستیم.

سادینا-آبایی

یعنی آیا امروزه به مقوله صادرات باید با دیدگاه سال گذشته نگاه کرد؟! و آیا روش‌ها همان روش‌ها و حضور در بازارهای بین‌المللی به همان طریق گذشته است؟! با این زاویه دید متوجه خواهیم شد که قطعا مدل‌ها و نگاه‌های امروزی ما در این حوزه جوابگو نخواهد بود.

ما برای تولید به گردش نقدینگی احتیاج داریم و هزینه تامین نقدینگی در کشور ما بسیار بالا است؛ پس افراد باید از منابع مختلف پول موردنیاز خود را تامین کنند که تمام این موارد آسیب‌های خاص خود را به همراه دارد، این در حالی است که با بررسی روند تولید کالاها در کشورهای مختلف درمی‌یابیم در این کشورها هزینه تولید نشأت گرفته از پول نیست، چراکه این کشورها تولید را عاملی برای چرخه اقتصادی خود می‌دانند و سعی می‌کنند تمام مسیرهای تولید را هموار کنند تا از کنار تولید بتوانند درآمدهای خوبی را عاید سیستم دولت کرده و نظام مملکت‌داری را بر آن اساس شکل دهند.

اما تامین منابع مالی بنگاه‌های تولیدی به‌صورت ریالی و ارزی است و تثبیت و تلاطم ارز به‌صورت دستوری است، این در حالی است که وقتی این سیاست دستوری باشد، ایجاد رانت‌ها و فساد و همچنین کاهش تولید و کند شدن چرخه تجارت، خود را به‌شکلی سنگین نشان خواهد داد.

از آنجا که تاکنون مدیریت صادرات در اختیار بخش خصوصی نبوده قطعا نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های صادراتی موجود آن‌طور که باید و شاید استفاده کنیم.

 کشورهای همسایه ما می‌توانستند بازارهای خوبی برای محصولات صادراتی ما باشند که متاسفانه از این ظرفیت نیز نتوانستیم به نحو احسن استفاده کنیم.

 البته ناگفته نماند که درحال‌حاضر شرکت‌های مدیریت صادرات در حال شکل‌گیری هستند و اتفاقات خوبی در امر صادرات کشور در حال رخ دادن است که امیدواریم این موارد برای صادرات کشور نتیجه داشته باشد.

حقیقت این است که صادرکنندگان تا امروز همکاری خاص و مشهودی از جانب دولت ندیده‌اند و امیدوارم شورای‌عالی صادرات و دیگر سازمان‌های مربوط به امر صادرات این مقوله را جدی بگیرند.

ما در همه مراحل به صادرات احتیاج داریم اما نباید فراموش کرد که باوجود تغییر در مدل و چرخه صادرات، صادرکنندگان کشور همچنان با همان ابزار صادراتی دهه‌های پیش به این مقوله نگاه می‌کنند. باتوجه به شرایط خاص کشور و چالش‌هایی که صادرکنندگان در ورود به بازارهای جهانی با آن روبه‌رو هستند، دولت باید خطی اعتباری مختص فرآیند صادرات ایران با معدود کشورهایی که صادرکنندگان ما در آن کشور حضور دارند، رقم بزند. یکی دیگر از حمایت‌هایی که دولت می‌تواند در اختیار فعالان تجاری کشور قرار دهد، این است که به‌عنوان یک حامی صادراتی، وظیفه بازاریابی و شناخت بازار هدف برای بخش خصوصی را برعهده بگیرد و این زیرساخت را با هزینه بسیار کمتر در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. تجارت امروز جهان باوجود تمام پیچیدگی‌ها، قوانین و اصول مدون و مشخصی دارد و ما نیز تافته جدابافته‌ای از دیگر کشورها نیستیم؛ بنابراین می‌توانیم کشورهایی که در امر صادرات موفق‌تر عمل کرده‌اند را مدنظر و الگوی خود قرار دهیم. در همین راستا در بخش تولید نیز تولیدکنندگان باید نمونه صادراتی کشورهای موفق در زمینه صادرات را بررسی کنند تا بتوانند بازاریابی خوبی برای خود انجام دهند.

نویسنده: سادینا آبایی
منبع: صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها