|
کدخبر: 126085

منطقه ویژه اقتصادی بانه راه اندازی می شود + جزئیات

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: راه‌اندازی بکار منطقه ویژه اقتصادی بانه در نشست کارشناسی تخصصی هیات دولت به تصویب رسید و حداکثر تا یک ماه آینده آماده واگذاری زمین به سرمایه گذاران متقاضی خواهد بود.

تجارت منطقه ویژه اقتصادی بانه راه اندازی می شود + جزئیات

خالد جعفری روز چهارشنبه در هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان که با حضور هیات دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، اظهار داشت: تا کنون ۱۰۰ سرمایه گذاری برای اجرای طرح های خود در این منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی دبه ظرفیت‌های کردستان برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان اشاره کرد و افزود: استان کردستان به لحاظ جغرافیایی از موقعیت ویژه‌ای درکشور برخورداراست، بطوریکه با ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق( اقلیم کردستان) دسترسی را نه تنها با کشور عراق وسوریه (بندر لاذقیه بعنوان نزدیک­ترین فاصله زمینی) بلکه به کشورهای اروپایی نیز تسهیل کرده و همین دسترسی ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه صادرات و ترانزیت برای اقتصاد کشور فراهم کرده است.

وی از مرز باشماق مریوان بعنوان بندر خشک صادراتی نام برد و افزود: تمامی رویه‌های گمرکی در این مرز انجام می‌شود و در بیشتر سال‌ها رتبه سوم ترانزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

جعفری تاکید کرد: در چند سال اخیر حجم مبادلات تجاری در مبادی رسمی و گمرکی استان روبه افزایش بوده بطوریکه هم اکنون حجم مبادلات تجاری بصورت رسمی دراین شرایط تحریم ظالمانه صرفا از طریق مرز بین المللی باشماق مریوان سالانه بالغ بر ۶ میلیارد دلار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستانیادآور شد: بدلیل فقر اقتصادی و بالا بودن نرخ بیکاری درمناطق مرزی، مقوله نامیمون کولبری چند سالی است گسترش پیدا کرده و ابزاری برای معاندین جهت تضعیف نمودن کشور و نظام شده است و با اجرای منطقه آزاد تجاری- صنعتی نه تنها کولبری وقاچاق رخت خود را خواهد بست بلکه نرخ بیکاری در نقاط مرزی نیز کاهش خواهد یافت.

جعفری یادآور شد: شهرستان‌های بانه و مریوان در چند سال اخیر روابط تجاری قابل توجهی با کشور چین و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی برقرار کرده و همین ارتباطات تجاری باعث شده سرمایه گذاری‌های هنگفتی برای احداث مجتمعهای تجاری( بیش از ۱۰۰ مجتمع تجاری) در این شهرهای مرزی انجام شود و بالغ بر ۱۵ هزار واحد صنفی دراین مجتمعها فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: به دلایل یاد شده تجار تمایل دارند بجای واردات برخی کالاها از جمله لوازم خانگی همین محصولات را در منطقه آزادتجاری صنعتی تولید و یا مونتاژ کرده و خروج ارز وبیکاری جوانان وپدیده شوم قاچاق و کولبری را درمنطقه کاهش دهند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها