|
کدخبر: 111942

آمادگی گمرک برای ترخیص کالاها بعد از تامین ارز

سخنگوی گمرک با تأکید بر اهمیت تعیین تکلیف کالاهای متوقف‌شده در گمرک‌ها و بنادر گفت: بخشی از آن‌ها، کالاهای اساسی و بخش دیگر مواد اولیه تولید هستند و هر دو گروه، مورد نیاز داخل و ضروری برای عبور از بحران اقتصادی بوده تا چرخ صنعت از کار نیفتد. برای سرعت‌بخشی به ترخیص این کالاها پیشنهادهایی به هیات دولت داده شده است. عمده کالاهای متوقف شده، مشکل ارز دارند.

تجارت آمادگی گمرک برای ترخیص کالاها بعد از تامین ارز

با وجود شیوع کرونا و اعمال برخی محدودیت‌های حمل‌ونقل، صادرات غیرنفتی در مرزهای کشورمان متوقف نشده است. یکی از مهمترین عوامل سرعت بخش در این زمینه، کاهش دست‌اندازها و قوانین دست‌وپاگیر در گمرک به‌عنوان دروازه ورود و خروج کالاست؛ بر این اساس این بخش اعلام آمادگی کرده در زمینه سرعت‌بخشی به ترخیص کالاهای متوقف شده در مرزها، همکاری‌های لازم را داشته باشد.

رئیس جمهوری روز دوشنبه در جلسه رفع موانع و تسهیل صادرات، روابط تجاری با همسایگان را مورد تأکید قرار داد. وی با یادآوری فراهم شدن زمینه برای افزایش صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه و هدف، درباره تأثیر شیوع کرونا بر مبادلات مرزی گفت: در ماه‌های گذشته به‌دلیل شیوع کرونا، مبادلات مرزی و صادرات و واردات با کشورهای همسایه با مشکل مواجه بود که خوشبختانه با رفع تدریجی مشکل کرونا و بازگشایی مرزها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مبادلات مرزی با همسایگان از سر گرفته شده که باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی همچنین کشورهای همسایه را اولویت نخست روابط اقتصادی خواند و بر سیاست دولت مبنی بر توسعه بیش از پیش روابط، به‌ویژه مراودات اقتصادی و تجاری با همسایگان تأکید کرد.

مبادلات مرزی که مورد توجه دولت و رئیس جمهوری قرار دارد با وجود شیوع کرونا متوقف نشده است. با وجود تأثیر کرونا بر تجارت خارجی و نقل‌وانتقال کالا، بیشتر مرزهای زمینی و بازارچه‌های مرزی فعالیت خود را ادامه داده یا بعد از توافق درباره شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سر گرفته‌اند.

گزارش عملکرد وزارت صمت نشان می‌دهد در حال حاضر ۲۱ مرز از ۳۱ مرز زمینی و ۱۱ بازارچه از ۱۶ بازارچه مرزی کشور، فعالند و جریان مبادله کالا با همسایگان از این راه طریق ادامه دارد. با این حال، تشدید موارد ابتلا به کرونا موجب شد ترکیه که در چند روز گذشته، مجوز از سرگیری پرواز به ایران را صادر کرده بود، بار دیگر حمل‌ونقل هوایی به مقصد کشورمان را به‌ حالت تعلیق درآورد.

یک مقام مسئول می‌گوید با وجود تعلیق پروازها، تجارت بین ایران و ترکیه متوقف نشده است.

سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک در این رابطه به ایرناپلاس گفت: با وجود تعلیق پروازهای ترکیه به ایران، مرزهای تجاری بین دو کشور فعالند و روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر از افرادی که تابعیت دو کشور یا مجوزهای مربوط را دارند، برای مبادلات تجاری از مرزهای زمینی عبور می‌کنند. همچنین از مرز ریلی رازی به‌وسیله قطار و از مرز بازرگان و سرو به‌صورت جاده‌ای و با کامیون، تبادل کالا با ترکیه انجام می‌شود. علاوه بر این از مرز پل‌دشت نیز برخی کامیون‌های ایرانی و ترک از مسیر خودمختار نخجوان اقدام به مبادلات تجاری می‌کنند.

وی افزود: موضوع تجارت با ترکیه بدون اشکال دنبال می‌شود. البته، زمان توقف‌ها نسبت به گذشته طولانی‌تر شده که با توجه به اقدامات و بررسی‌های بهداشتی طبیعی است.

توافق برای بازگشایی مرز تجاری چذابه

لطیفی درباره صادرات و واردات ایران و عراق گفت: در مرزهایی از عراق که در همسایگی با اقلیم کردستان قرار دارند یعنی سه مرز باشماق، پروزخان و تمرچین و چهار بازارچه کیله، شوشمی، شیخ صله و سیران‌بند صادرات و واردات کالا انجام می‌شود. تجارت از طریق مرزهای غیر از اقلیم کردستان یعنی بخش‌های عربی عراق نیز انجام می‌شود.

مرز شلمچه از چند روز گذشته و مرز مهران از حدود یک ماه‌ پیش فعال شدند و دو روز در هفته یعنی یکشنبه و چهارشنبه در زمینه تبادل کالا فعالیت می‌کنند. در مرز سومار نیز اگر دولت عراق، مجوز واردات از این مرز را به مقام‌های داخلی خود بدهد، آماده فعالیت تجاری هستیم.

سخنگوی گمرک درباره زمان بازگشایی مرز تجاری چذابه گفت: در رابطه با مرز چذابه موافقت‌هایی صورت گرفته که بر این اساس در اواخر هفته جاری یا اوایل هفته آینده بازگشایی خواهد شد.

تجارت دریایی بدون مانع در حال انجام است

براساس آنچه سخنگوی گمرک اعلام کرد مرزهای تجاری ایران با ارمنستان در «نوردوز» و همچنین مرز تجاری با کشور آذربایجان از مسیرهای ریلی و جاده‌ای و دریایی فعال هستند. در ترکمنستان نیز دو مرز ریلی اینچه‌برون و سرخس به‌وسیله ریل جابه‌جایی کالا داریم.

لطیفی درباره مسیرهای جاده‌ای در مرز اینچه‌برون، سرخس، باج‌گیران و لطف‌آباد گفت: در حال حاضر ترکمنستان مجوز فعالیت تجاری جاده‌ای را نداده است.

وی افزود: مبادلات تجاری در سایر کشورهای حوزه دریای خزر از طریق دریایی فعال است و به‌طور کلی در مرزهای دریای مساله خاصی وجود ندارد. در زمینه حمل هوایی کالا نیز، پروازهای فعال ایرانی و نیز هواپیمایی قطر مشغول به‌کار هستند.

علت انتظار کالاهای صادراتی پشت مرز افغانستان

سخنگوی گمرک در رابطه با توقف کالاهای صادراتی در مرز ماهی‌رود افغانستان توضیح داد: در این مرز نزدیک به ۲۰۰ هزار تن کالا متوقف است آن هم به این دلیل که ورود کامیون‌های افغانستان برای تحویل، از نظر تعداد و حجم کالا کاهش داشته و انتظار می‌رود دولت افغانستان و فعالان اقتصادی و بخش حمل‌ونقل این کشور، با ارسال کامیون‌های بیشتر، برای تخیله این کالاها و رساندن به مقاصد صادراتی افغانستان وارد عمل شوند.

وی تاکید کرد، مرزهای ما با افغانستان در دوغارون، ماهی‌رود و میلک فعال هستند و افغانستان از کشورهایی است که مراودات ما در زمینه مسافری و تجاری همواره برقرار بوده و حوادث طبیعی مانند سیل و در حال حاضر کرونا، موجب توقف تجارت با این کشور نشده است.

درخواست از صادرکنندگان برای توقف ارسال محموله‌های هیدروکربنی به پاکستان

لطیفی با تأکید بر فعالیت همه مرزها و بازارچه‌های مرزی با پاکستان در میرجاوه به‌عنوان مرز اصلی با همسایه شرقی و نیز بازارچه مرزی جالق، کوهک، پیشین و ریمدان گفت: صادرات روزانه ایران از این مرزها و بازارچه‌ها از طریق پاکستان در حال انجام است. با این حال دولت پاکستان در خصوص واردات هیدروکربن‌ها ممنوعیت‌هایی را اعلام کرده و حدود ۱۵۰ کامیون در مرز میرجاوه متوقف شده‌اند.

وی افزود: درخواست ما این است که صاحبان کالا با بازگرداندن کالا به مبدأ و ابطال اظهارنامه‌های صادراتی، تا زمانی که پاکستان دوباره واردات این کالا را از سر گیرد، ارسال محموله را متوقف کنند؛ زیرا توقف کامیون‌های حامل این مواد در هوای گرم منطقه، خطر اشتعال را به‌همراه دارد.

آمادگی گمرک برای ترخیص کالاها بعد از تأمین ارز

سخنگوی گمرک با تأکید بر اهمیت تعیین تکلیف کالاهای متوقف‌شده در گمرک‌ها و بنادر گفت: بخشی از آن‌ها، کالاهای اساسی و بخش دیگر مواد اولیه تولید هستند و هر دو گروه، مورد نیاز داخل و ضروری برای عبور از بحران اقتصادی بوده تا چرخ صنعت از کار نیفتد. برای سرعت‌بخشی به ترخیص این کالاها پیشنهادهایی به هیات دولت داده شده است. عمده کالاهای متوقف شده، مشکل ارز دارند.

وی افزود: در پیشنهاد ارائه شده، وزارت صمت و گمرک مأموریت یافتند این مساله را حل کنند و منتظر ابلاغ آن هستیم. از زمان ابلاغ و مشخص شدن جزئیات و شیوه عملیات، گمرک‌ آمادگی اجرا و تسریع ترخیص کالاهایی را که در صف تخصیص یا تأمین ارز هستند دارد.

وی گفت: ‌شنیده‌ها نشان می‌دهد این امکان وجود دارد همه کالاهایی که در صف تأمین ارز هستند، مشروط بر اینکه مساله‌ای در زمینه مالکیت آنها وجود نداشته باشد، مجوز ترخیص دریافت خواهند کرد. همچنین کالایی که در صف تخصیص ارز قرار دارند نیز مشروط به عدم مشکل مالکیت، به صورت درصدی ترخیص خواهند شد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها