|
کدخبر: 109679

تسهیلات گمرکی صادرکنندگان متخلف قطع می‌ شود

تقوی با بیان اینکه تسهیلات گمرکی صادرکنندگان متخلف قطع می‌شود از قرار گرفتن رویه‌ های آن‌ها در مسیر قرمز خبر داد.

تجارت تسهیلات گمرکی صادرکنندگان متخلف قطع می‌ شود

محمد تقوی معاون دفتر صادرات گمرک درباره اقدامات گمرک برای برگشت ارزی صادر کنندگان گفت: اولین مصوبه هیئت وزیران درباره لزوم برگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان به چرخه اقتصادی کشور در تاریخ ٢٢ فروردین سال ٩٧ ابلاغ شد که البته این مصوبه اصلاحاتی داشت.

معاون دفتر صادرات گمرک افزود: آخرین مصوبه در تاریخ ١۶ مرداد ٩٧ ابلاغ شده و صادرکنندکان ملزم به برگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور شده اند. براساس دستورالعمل بانک مرکزی تکالیفی برای همه سازمان‌های مربوطه از جمله گمرک دیده شده است.

او تصریح کرد: ملاک برگشت ارز حاصل از صادرات تعهدی است که صادرکنندگان می‌دهند، این تعهد به دلیل اینکه منجر به توقف یا ایستایی در صادرات نشود به صورت سیستمی در زمان تنظیم اظهارنامه صادراتی در سامانه جامع گمرکی گرفته می‌شود. اطلاعات پروانه‌های صادراتی بعد از تکمیل فرآیند صادرات برای بانک مرکزی از طریق سامانه‌های گمرک ارسال می‌شود.

معاون دفتر صادرات در پاسخ به این پرسش که گمرک برای تسهیل برگشت ارز صادراتی چه اقدامانی انجام می‌دهد؟ اظهار کرد: فرآیند برگشت ارز صادرکنندگان خارج از گمرک است. اما براساس تکالیفی که برای گمرک دیده شده است چنانچه صادرکنندگان به تکالیف خود عمل کرده پو ٧٠ درصد تعهدات برگشت ارز را انجام داده باشند، تسهیلاتی که گمرک به آن‌ها ارائه می‌کند، استفاده از سیستم مسیر سبز در انتخاب مسیر اظهارنامه چه در صادرات و چه واردات است.

معاون دفتر صادراتی گفت: در سیستم و اظهارنامه‌های مسیر سبز گمرکی تشریفات گمرکی را با حداقل انجام می‌دهیم. ولی اگر صادرکنندگان براساس آمار و با اطلاعاتی که بانک مرکزی در مقاطع مختلف برای ما ارسال می‌کند به‌اندازه کافی و میزانی که در قوانین وجود دارد، به تعهدات ارزی خود عمل نکرده باشند، ناچار هستیم این تسهیلات را قطع کنیم و اظهارنامه‌های گمرکی آن‌ها در همه رویه‌ها به مسیر قرمز می‌رود و تسهیلات درنظر گرفته شده فعالان اقتصادی مجاز، به آن‌ها ارائه نخواهد شد.

این مقام مسئول در گمرک افزود: چون در ضوابط ابلاغی تکلیف شده جلوی واردات و صادرات این افراد گرفته شود، اطلاعات آن‌ها بعد از حکم بانک طی نامه‌ای رسمی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌شود و ذیل بند شش ماده ١٠ بند قانون و مقررات صادرات واردات کارت بازرگانی این افراد تعلیق می‌شود.

شرط معافیت برگشت ارز صادراتی

تقوی در پایان با اشاره به واردات برخی تولیدکنندگان با ارز آزاد هم گفت: براساس تصمیماتی که بانک مرکزی در کمیته سیاست گذاری ارزی گرفته و ابلاغ شده است. اگر میزان کاربری مواد اولیه خارجی به کار رفته در تولید کالا‌های صادراتی بیش از ٨٠ درصد باشد این افراد از تعهد برگشت ارز معاف هستند.

او ادامه داد: بعد از اینکه صادرکننده‌ای ادعا کند که صادرات خود از محل مواد اولیه وارداتی است، ما این اطلاعات را صحت سنجی می‌کنیم و بعد از تایید برای تصمیم گیری برای بانک مرکزی می‌فرستیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر