|
کدخبر: 104951

ثبت ۵۵۰ هزار معامله در سامانه «ستاد»

حدود ۵۵۰ هزار معامله به ارزش ۱۵۸ هزار میلیارد تومان از ابتدای راه‌اندازی سامانه تا پایان روز ۱۵ خرداد ۹۹ در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ثبت‌نام کرده‌اند.

تجارت ثبت ۵۵۰ هزار معامله در سامانه «ستاد»

سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال ۱۳۸۸ به صورت یک طرح ملی آغاز به کار کرد. براساس این طرح در سال ۱۳۹۰ با مصوبه شماره ۱۶۵۳۸۹ت/۴۶۸۴۹ک هیأت دولت تحت عنوان «آیین نامه فعالیت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت» تمام دستگاه های اجرایی ملزم به استفاده از این سامانه شدند.

فعالیت سامانه «ستاد» در دولت یازدهم به موازات اهداف کلان و بلندمدت دولت مبنی بر توسعه دولت الکترونیک، اقتصاد مقاومتی و مبارزه با فساد اداری اجرایی شد و توسعه بیشتری پیدا کرد.

عملیاتی کردن مصوبه الزام تمام دستگاه‌های اجرایی به انجام انواع معاملات دولت و بخش عمومی اعم از خرید جزیی و متوسط، مناقصه و مزایده در سامانه «ستاد» در سال ۱۳۹۶ صورت گرفته است. این سامانه در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات و اطلاع رسانی معاملات، شفافیت مالی و با عنایت به قوانین موجود مبنی بر حق شهروندان برای دسترسی با شفافیت به اطلاعات اقتصادی ایجاد شده است.

 در تعریف سامانه تدارکات الکترونیکی دولت باید گفت که «ستاد» سیستم (پرتال جامعی) به منظور انجام انواع معاملات (خرید، مناقصه و مزایده) دولت و بخش عمومی با امضای الکترونیکی معتبر و رعایت مقررات مربوط و بطور الکترونیکی است.

 سامانه به دستگاه های اجرایی این توانایی را می دهد که تمام مراحل انجام معامله از زمان ثبت درخواست تا تبادل وجه را برای دستگاه ها و در یک سیستم یکپارچه و استاندارد، منطبق با کلیه قوانین و مصوبات انجام دهند.

تمام صاحبان مشاغل، دارندگان کسب و کارهای گوناگون در تمام سطوح و اصناف می توانند در معاملات دولت و بخش عمومی برحسب نیازها و درخواست های شان مشارکت کنند، فراخوان های سامانه پس از ثبت، در صفحه اصلی سامانه منتشر و از این طریق بستری برای تعامل مستقیم و بی واسطه تامین کنندگان با دستگاه های اجرایی فراهم می شود. به این ترتیب دستگاه های اجرایی می توانند به وسیله این سامانه امکان انجام تمام مراحل معاملات دولتی مانند درخواست استعلام، فراخوان، توزیع و دریافت اسناد، گشایش الکترونیکی پاکت‌‌ها یا پیشنهادها، انعقاد قرارداد و داد و ستد وجوه و تضمینات و نیز هرگونه الحاق، اصلاح، فسخ، ابطال و خاتمه قرارداد را به صورت متمرکز، یکپارچه، استاندارد و منطبق با تمام قوانین و مصوبات انجام دهند.

در فرایند راه اندازی «ستاد» از تجربه کشورهای توسعه یافته در حوزه تجارت الکترونیک از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی بهره گرفته شده است. «ستاد» یکی از بزرگ ترین سامانه های معاملاتی دولتی است که با تعامل سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه به جایگاه قابل توجهی دست یافته است. قوه مقننه به عنوان وضع کننده قوانین، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است به عنوان متولی اجرای این طرح و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور در مقام ناظر بر نحوه اجرای کار، سه اهرم قوی در پیشبُرد فعالیت های «ستاد» به شمار می‌آیند.

در ادامه گزارشی از خلاصه وضعیت این سامانه تا پایان پانزدهم خرداد ۱۳۹۹ آمده است:

- بستر الکترونیکی انجام ۱۶ نوع معامله مطابق قوانین و مقررات مربوط فراهم شده است.

- پوشش تمامی انواع معاملات در سامانه توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت به کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها طی نامه شماره ۶۰.۱۱۸۷۳ مورخ ۱۳۹.۴.۲۹ ابلاغ شده است.

- تبادل اطلاعات با ۱۱ سامانه دیگر مورد نیاز است که تبادل با ۵ سامانه انجام شده، با ۲ سامانه در حال انجام و با ۴ سامانه هنوز انجام نشده است.

- بیش از ۳۰ نوع گزارش مهم مدیریتی و نظارتی براساس اطلاعات سامانه ایجاد شده است.

- حدود ۸ هزار و ۸۰۰ دستگاه دولتی در سامانه ثبت نام کرده‌اند.

- حدود ۱۹۲ هزار فعال بخش خصوصی در سامانه ثبت نام کرده‌اند.

- حدود ۵۵۰ هزار عدد معامله به ارزش ۱۵۸ هزار میلیارد تومان انواع معامله در سامانه ثبت نام شده است.

 

منبع: مشرق

ارسال نظر