|
کدخبر: 306993

امکان انجام مذاکرات رفع تحریم در نیویورک

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت بر اساس آخرین اخبار، دارایی‌های آزادشده ایران در کره جنوبی امروز (دوشنبه) در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت و تبادل زندانیان نیز انجام خواهد شد.

بین‌الملل امکان انجام مذاکرات رفع تحریم در نیویورک

کنعانی درباره آزادسازی منابع مالی ایران در کشورهای مختلف گفت: استیفای حقوق ملت وظیفه همه دولت‌های جمهوری اسلامی ایران است. دولت‌ها برای تحقق حقوق ملت، روش‌های سیاسی خود را دارند. دولت سیزدهم موضوع استیفای حقوق ملت از جمله آزادسازی دارایی‌ها مسدود شده با جدیت دنبال کرد. بازگشت سرمایه‌های ایران را از انگلیس پس از چند دهه شاهد بودیم. همچنین شاهد انسداد دارایی‌ها در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی بودیم. امروز این میزان از دارایی‌های ایران در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت.

توافق ایران و آمریکا امروز اجرا می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی در عملیات تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا هم گفت: بر اساس آخرین اخباری که من دارم، امروز تبادل زندانیان انجام می‌شود و پنج ایرانی زندانی در آمریکا آزاد می‌شوند و پنج زندانی آمریکایی در ایران نیز در اختیار این کشور قرار می‌گیرند.

کنعانی همچنین گفت ۲ نفر از شهروندان ایرانی آزاد شده در آمریکا به کشور باز می‌گردند و یک نفر دیگر نیز با توجه به حضور خانواده‌اش به کشور دیگری سفر می‌کند و ۲ نفر دیگر نیز با توجه با سابقه حضور و زندگی‌شان در همان آمریکا باقی می‌مانند

امکان انجام مذاکرات رفع تحریم در نیویورک وجود دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین خبر داد امکان انجام گفت‌وگوهای با واسطه در مورد مذاکرات لغو تحریم‌ها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد وجود دارد.

برخی از مقرهای تروریستی در مرز ایران-عراق تخلیه شده است

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد میزان اجرای توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق گفت: بسیاری ازمفاد توافق نامه امنیتی بین ۲ کشور انجام شده است و این موضوع با جدیت از سوی دولت عراق دنبال می‌شود .

کنعانی با بیان این‌که برخی از مقرهای تروریستی تخلیه شده و تروریست‌ها به مکان‌های دیگر به دور از مرزهای مشترک ایران و عراق منتقل شده‌اند، گفت: گام‌های دیگری نیز در حال انجام است و دولت عراق با جدیت اعلام کرده که بعد توافق پایبند است و تعهدات خود را انجام می‌دهد. امیدواریم دولت عراق این روند را به صورت کامل در موعد مقرر انجام دهد. ایران به تامین امنیت خود اهتمام جدی دارد و در این زمینه مماشات و سهل‌انگاری نمی کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: ما خواهان بهترین روابط با عراق  هستیم و تامین امنیت مرزهای مشترک برای ما یک اولویت اساسی است. موعد اجرای این توافق فردا به اتمام می‌رسد و ما بعد از پایان موعد مشخص شده، روند اجرای این توافق را بررسی می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که عراق به تعهدات خود در این زمینه کامل عمل کرده است.

 ایران در بحث فروش تسلیحاتی و روابط نظامی با تحریم‌های سازمان ملل مواجه نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان تهران در بحث فروش تسلیحاتی و روابط نظامی با تحریم‌های سازمان ملل مواجه نیست بلکه یک سری محدودیت‌ها را در چارچوب برجام مبتنی بر توافق انجام شده پذیرفته بود، ادامه داد: آن محدودیت‌ها مبتنی بر مفاد برجام باید ۱۸ اکتبر سال جاری برداشته شود. البته یک سری محدودیت‌هایی نیز در این ارتباط از سوی اتحادیه اروپا در چارچوب خود این اتحادیه در نظر گرفته شده بود. بعد از ۱۸ اکتبر محدودیت‌های اعمال شده در برجام در این ارتباط به صورت اتوماتیک برداشته می‌شود.

کنعانی تاکید کرد: ما برای محدودیت‌هایی که اتحادیه اروپا اعمال کرده ارزشی قائل نیستیم و از تاریخ یاد شده محدودیت‌ها برداشته می‌شود و ایران بر اساس حقوق بین‌الملل می‌تواند با هر کشوری که علاقمند است با ایران در این زمینه همکاری کند، تعامل کند .

ایران بر مبنای قوانین بین‌المللی با کشورهای دوست تعامل نظامی می‌کند

او با اشاره به بیانیه هفته گذشته اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در این زمینه گفت: آنچه که اتحادیه اروپا در این زمینه اعلام کرده ارزش قانونی و بین‌المللی ندارد و جمهوری اسلامی ایران بر مبنای قوانین بین‌المللی در چارچوب منافع خود با کشورهای دوست در این زمینه تعامل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه پاسخ به این سوال تاکید کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که به هر گونه اقدام مثبتی از سوی طرف‌های مختلف پاسخ مثبت می‌دهیم و به هر گونه اقدام غیرسازنده‌ای نیز به صورت مناسب جواب می‌دهیم و ما این موضوع را در تعامل با اروپا نیز در نظر می‌گیریم.

نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس در نیویورک برگزار می‌شود

کنعانی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: این نشست در چارچوپ پیشنهاد و ابتکار مطرح شده از سوی دبیرکل سازمان ملل مبنی بر برگزاری نشستی بین وزیران امور خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

منابع بلوکه‌شده و محدوده شده مالی زیادی در کشورهای دیگر نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد میزان پول‌های بلوکه‌شده ایران در دیگر کشورها گفت: اکنون منابع بلوکه و محدوده شده مالی زیادی در کشورهای دیگر نداریم. در ژاپن مبالغی داشتیم که از  بسیاری از این مبالغ استفاده شده است و توانسته‌ایم ازاین منابع در چارچوب نیازهای کشورمان استفاده کنیم.  مبالغ باقی‌مانده در ژاپن قابل توجه نیست و در ادامه برای دسترسی به آن‌ها با مشکل خاصی روبرو نیستیم.

کنعانی گفت: مواردی نیز در ترکیه داریم که دسترسی نسبی به آن‌ها وجود دارد و با توجه به رابطه خوبی که بین ۲ کشور وجود دارد، در این زمینه با محدودیت جدی روبرو نیستیم.

دیپلمات ارشد ایرانی افزود: در ارتباط با عراق نیز بخشی از داریی‌ها رفع محدودیت و به حساب‌های تایید شده ما منتقل شده است. در مورد بقیه موارد هم پیش‌بینی می‌کنیم که در چارچوب روابط سازنده بین 2 کشور همکاری‌ها در این زمینه ادامه پیدا کند.

کنعانی گفت: روند دنبال‌شده از سوی دولت در این زمینه برای رفع انسداد داریی‌های ایران در دیگر کشورها، دلگرم‌کننده و نتیجه‌بخش بوده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها