|
کدخبر: 297079

قصد مهم آمریکا درباره پیوستن به این سازمان مهم

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، این کشور سالها بعد از ترک سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) قصد دارد بار دیگر به این سازمان بپیوندد و مقام‌های آمریکایی اکنون این سازمان را یک جایگاه ضروری در رقابت چند جانبه با چین تلقی می‌کنند.

بین‌الملل قصد مهم آمریکا درباره پیوستن به این سازمان مهم

وزارت امور خارجه آمریکا در تاریخ هشتم ژوئن نامه‌ای به این سازمان که مقرش در شهر پاریس است فرستاده و در آن تمایلش برای بازپیوستن به این سازمان بعد از یک غیبت پنج ساله را اعلام کرد.

این وزارتخانه بدون طرح جزئیات بیشتری از این برنامه، به آسوشیتدپرس اعلام کرد: "ما دریافته‌ایم، رهبری یونسکو در روزهای آینده پیشنهاد ما را به اعضای سازمان ابلاغ خواهد کرد."

بعد از آنکه فلسطین در سال ۲۰۱۱ تبدیل به یکی از اعضای کامل سازمان یونسکو شد، واشنگتن در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بودجه مالی خود به این سازمان را قطع کرد. واشنگتن در سال ۲۰۱۷ و در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ (به پیروی از رژیم صهیونیستی) رسما سازمان یونسکو را با این ادعا که "مغرضانه از فلسطین حمایت می‌کند" ترک کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ماه مارس گلایه کرد: "اکنون چین بزرگترین تامین کننده سازمان یونسکو است." بلینکن از کنگره آمریکا خواست با توجه به اینکه واشنگتن حجم چشمگیری بدهی پرداخت نشده به یونسکو دارد، مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار را به بازگشت بالقوه به این سازمان اختصاص دهد.

بلینکن بیان کرد: "آنها در حال کار به روی قوانین، هنجارها و استانداردهای هوش مصنوعی هستند. ما می‌خواهیم در آن سازمان باشیم."

جان باس، معاون امور مدیریت وزارت امور خارجه آمریکا هم در آن زمان اظهار کرد، این اقدام "به رفع یک خلاء حیاتی در جعبه ابزار و ظرفیت ما برای رهبری جهان کمک خواهد کرد. همچنین غیبت ما در این سازمان باعث از دست رفتن فرصتی کلیدی در رقابت جهانی ما با چین شده و دوباره پیوستن به آن به رفع این ضرر کمک می‌کند."

او اضافه کرد: ما اگر در رقابتمان در عصر دیجیتال با چین واقعا جدی هستیم نمی‌توانیم بیشتر از این در یکی از مجامع کلیدی که در آن استانداردهای آموزش علم و تکنولوژی تعیین می‌شود غایب باشیم. این غیبت قابلیت آمریکا برای حمایت موثر از چشم انداز ما برای یک جهان آزاد را تضعیف می‌کند.

سال ۲۰۲۱، آمریکا سه سال بعد از ترک شورای حقوق بشر سازمان ملل به بهانه مشابه مغرض بودن علیه رژیم صهیونیستی، بار دیگر بر مبنای نگرانی فزاینده نسبت به نفوذ چین در این نهاد جهانی مجددا به آن ملحق شد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها