|
کدخبر: 284685

انگلیس به اوکراین تانک ارسال می کند

نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین گفت که بریتانیا تعدادی از تانک‌های جنگی اصلی خود را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

بین‌الملل انگلیس به اوکراین تانک ارسال می کند

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی شنبه (۱۴ ژانویه) با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اشاره کرد که بریتانیا تعدادی از تانک‌های جنگی اصلی خود را به همراه پشتیبانی توپخانه‌ای بیشتر به اوکراین ارسال خواهد کرد. 

به نوشته رویترز، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که بریتانیا با اوکراین درباره ارائه تانک‌های «چلنجر ۲» در حال مذاکره بوده است. 

دفتر سوناک بعد از آن که متحدان لندن، آلمان، فرانسه و ایالات متحده هفته گذشته گفته بودند خودروهای زرهی در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، اعلام کرد بریتانیا حمایت نظامی خود از کی‌یف را با آن‌ها هماهنگ خواهد کرد. 

سخنگوی سوناک گفت: «نخست‌وزیر تمایل شدید بریتانیا برای تشدید حمایت از اوکراین از جمله از طریق تهیه تانک‌های چلنجر ۲ و سیستم‌های توپخانه‌ای بیشتر را تشریح کرد. آن‌ها بر لزوم غنیمت شمردن فرصت با تسریع در حمایت نظامی و دیپلماتیک جهانی از اوکراین توافق کردند». دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد جزئیات بیشتر به زودی ارائه خواهد شد. 

چلنجر ۲ تانک جنگی است که برای حمله به سایر تانک‌ها طراحی شده و از سال ۱۹۹۴ در خدمت ارتش بریتانیا بوده است. طبق اعلام ارتش انگلیس، این نوع تانک همچنین در بوسنی و هرزگوین، کوزوو و عراق مستقر شده است. 

سخنگوی سوناک در ادامه گفت نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور اوکراین از سایر تعهدات بین المللی در این زمینه از جمله پیشنهاد لهستان برای ارائه تانک‌های لئوپارد استقبال کردند. 

سخنگوی نخست‌وزیری انگلیس پیش‌تر گفته بود که این کشور هنوز تصمیم نهایی درباره احتمال ارسال تانک‌های چلنجر ۲ به اوکراین را اتخاذ نکرده است. با این حال، شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داده بود دولت انگلیس قصد دارد ده فروند تانک چلنجر ۲ در اختیار اوکراین قرار دهد. اسکای‌نیوز با گزارش این خبر اضافه کرد با آنکه این اقدام جنبه نمادین دارد اما هدف آن است که تحویل نخستین تانک‌های ساخت غرب، آمریکا و آلمان را به انجام اقدام مشابه ترغیب کند.

طبق این گزارش، اعلام تحویل این تانک‌ها ممکن است ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) همزمان با برگزاری جلسه «گروه تماس» برای تسلیح اوکراین انجام شود.

وزیر امور خارجه آمریکا هم در گفت‌وگوی تلفنی جمعه با وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد که حمایت واشنگتن از کی‌یف ادامه دارد و شامل سامانه‌های پیشرفته پدافندی خواهد بود. 

مسئله‌ای که موجب نگرانی مقام‌های کشورهای غربی شده این است که اوکراین از پنجره زمانی محدودی جهت آمادگی برای دفع حمله احتمالی روسیه در فصل بهار برخوردار است. همین موضوع موجب تسریع تلاش‌های کشورهای غربی برای ارسال سلاح‌های پیشرفته‌ای به اوکراین شده که قبلاً از بیم تحریک مسکو، از ارائه آن‌ها به اوکراینی‌ها خودداری می‌کردند.

با آنکه اوکراین از زمان آغاز جنگ خواستار دریافت تانک شده بود، اما تلاش‌ها برای اجابت این درخواست‌ها از همین چند روز پیش رنگ و بوی جدی به خودش گرفت؛ به ویژه بعد از آنکه دولت‌های لهستان و انگلیس علناً خواستار تغییر در موضع ائتلاف غرب شدند.

منبع: فارس

ارسال نظر