|
کدخبر: 257403

آمریکا بالاخره به روسیه حمله می‌کند؟

رئیس جمهوری آمریکا گفت:ما به روسیه حمله نمی کنیم. ما به اوکراین کمک می کنیم تا از خود در برابر تجاوز روسیه دفاع کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در سخنانی در کاخ سفید گفت: هزینه این جنگ زیاد است، اما تسلیم شدن در مقابل تهاجم هزینه بیشتری خواهد داشت. ما یا باید به مردم اوکراین برای دفاع از کشور خود حمایت کنیم یا در کنار بایستیم تا روسها به جنایت ها و تهاجم خود در اوکراین ادامه دهند.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: ما به روسیه حمله نمی کنیم. ما به اوکراین کمک می کنیم تا از خود در برابر تجاوز روسیه دفاع کند و همانطور که پوتین تصمیم گرفت این حمله بی رحمانه را آغاز کند، می تواند برای خاتمه آن نیز تصمیم بگیرد.

بایدن هنگام اعلام درخواست ۳۳ میلیارد دلاری کمک به اوکراین که به اوکراین ارائه شده است، گفت: ما پول نداریم.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه تصویب لایحه بزرگ کمک به اوکراین از سوی کنگره ضروری است، خطاب به کنگره گفت: بسیار مهم است که این بودجه (۳۳ میلیارد دلاری) در اسرع وقت تایید و تصویب شود.

وی افزود: این کمک باعث می شود که شجاعت و فداکاری اوکراینی ها هدف داشته باشد و آنها بتوانند به مبارزه ادامه دهند.

بایدن تصریح کردک متحدان ما در ناتو، شرکای ما در اتحادیه اروپا، آنها نیز سهم مطلوب خود را از این هزینه(جنگ در اوکراین) پرداخت خواهند کرد، اما ما نیز در رهبری ائتلاف ناتو باید سهم خود را ارائه دهیم.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین اضافه کرد: آمریکا اجازه نخواهد داد روسیه با کاهش عرضه انرژی، اروپا را بترساند.

بایدن در بخش دیگری از سخنانش همچنین گفت که پناهجویان اوکراینی نیازی به تلاش برای ورود به آمریکا از طریق مرزهای جنوبی این کشور ندارند، زیرا آنها اکنون به سیستم ویژه روادید دسترسی دارند.

وی اظهار داشت: ما سیستم مستقیمی ایجاد کرده ایم که از طریق آن اوکراینی ها می‌توانند از اروپا یا از اوکراین بدون مراجعه به مرزهای جنوبی مستقیماً وارد آمریکا شوند.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا یک بودجه تکمیلی ۳۳ میلیارد دلاری با هدف حمایت از اوکراین در چند ماه آینده از کنگره این کشور درخواست کرده است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا گزارش داد این بودجه شامل کمک های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه است.درخواست ۳۳ میلیارد دلاری شامل ۲۰.۴ میلیارد دلار کمک نظامی و امنیتی برای اوکراین است.

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت که این ۲۰ میلیارد دلار شامل ۵ میلیارد دلار اختیارات ارائه تسلیحات، ۶ میلیارد دلار برای ابتکار کمک امنیتی اوکراین و ۴ میلیارد دلار برای برنامه تأمین مالی نظامی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جو بایدن همچنین خطاب به نمایندگان کنگره خواستار اختیارات بیشتر برای مسدود کردن دارایی افراد ثروتمند در ارتباط با دولت روسیه شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد بایدن اواخر روز پنج‌شنبه رسماً از کنگره خواهد خواست که برای مسدود کردن دارایی‌ افراد ثروتمند مرتبط با کرملین اختیارات بیشتری در اختیار دولت او قرار دهند.

انتظار می رود بایدن بسته قانونی جامعی را پیشنهاد کند که اختیار دولت را برای ضبط اموال الیگارش‌های روسیه افزایش دهد.

بر اساس این پیشنهاد، مقامات آمریکا می‌توانند اموال متعلق به الیگارش‌های تحریم شده روسیه را توقیف کنند. البته بیانیه منتشر شده توسط کاخ سفید مشخص نمی‌کند که چه معیارهایی برای شناخت افراد و ارتباط آنها با روسیه استفاده شده است.

پیش از این اتحادیه اروپا بیش از ۳۰ میلیارد دلار دارایی افراد ثروتمند روسی را در این کشورها مسدود کرده است که ارزش آنها معادل ۷ میلیارد دلار است. به گفته کاخ سفید، خزانه‌داری آمریکا کشتی‌ها و هواپیماهایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را که متعلق به افرادی است که گمان می‌رود روابط نزدیکی با کرملین دارند، تحریم و مسدود کرده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر