|
کدخبر: 215577

اقدام عجیب طالبان درخصوص تست کرونا

پولی شدن آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که سطح فقر در این کشور به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

 به گزارش ایندیپندنت، مسئولان «وزارت صحت» (بهداشت) «امارت اسلامی» طالبان، تمامی دستگاه‌های تشخیص کرونا (PCR) در شهر کابل را به یک شرکت خصوصی داده و آن شرکت در قبال آزمایش کرونا از مردم پول می‌گیرد. وزیر بهداشت طالبان کارت‌های واکسن کرونا که دارای کد تشخیص بین‌المللی (QR CODE) است را به یک فرد داده و آن فرد هم در قبال صدور آن از مردم پول می‌گیرد. 
 
یک مقام بلندپایه وزارت بهداشت افغانستان به شرط محفوظ ماندن نامش، پرده از فساد گسترده در رهبری آن وزارتخانه در امارت طالبان برداشت. او می‌گوید، در دوران گسترش همه‌گیری کرونا در افغانستان، وزارت بهداشت ۲۸ آزمایشگاه تشخیص کرونا مجهز به دستگاه‌های PCR در ۲۸ استان افغانستان ایجاد کرد. این آزمایشگاه‌ها در سراسر افغانستان به صورت رایگان احتمال ابتلای مراجعان به کووید-۱۹ را تشخیص می‌دادند، اما حالا وزارت بهداشت امارت طالبان، آن‌ها را به یک شرکت خصوصی در افغانستان واگذار کرده است که در قبال انجام آزمایش کووید-۱۹ از مردم پول ‌می‌گیرند.
 
به گفته این مقام وزارت بهداشت، دفتر مرکزی آن شرکت با نام «مهمند بازان سلوشن» در خیابان ۱۵ وزیراکبرخان، در قلب شهر کابل دفتر قرار دارد، فعالیت خود را از کابل آغاز کرده است، و اکنون آزمایشگاه‌های دولتی وزارت صحت را به تصرف خود  درآورده است.
 
این مقام وزارت بهداشت افغانستان در ادامه می‌گوید که در شهر کابل ۸ دستگاه پیشرفته «PCR» موجود است که در سه آزمایشگاه آن وزارت فعالیت دارند. تنها دو دستگاهی که در یک آزمایشگاه‌ در منطقه قصبه‌ خانه‌سازی کابل فعال هستند، می‌توانند روزانه در دو شیف، نتیجه حدود ۱۰ هزار آزمایش را تشخیص دهند. به گفته او، دستگاه تمام‌اتوماتیک بیمارستان افغان-ژاپن یکی از بهترین ابزارهای تشخیص کووید-۱۹ در منطقه است. این آزمایشگاه و ۲۷ آزمایشگاه دیگر در سراسر افغانستان آزمایش تشخیص ابتلای افراد به کووید-۱۹ را به رایگان انجام می‌دادند. حالا وزارت بهداشت طالبان این آزمایشگاه‌ها را به آن شرکت خصوصی داده است و آن شرکت بابت هر آزمایش ۲۵۰۰ افغانی معادل ۳۰ دلار آمریکایی از متقاضیان دریافت می‌کند.
 
وزارت بهداشت دولت پیشین افغانستان برای جلوگیری از سوءاستفاده از کارت‌های واکسن کرونا، به‌خصوص برای کسانی که از این کارت‌ها در مسافرت‌های خود به کشورهای دیگر استفاده می‌کردند، سیستم درج QR CODE یا «رمزگان پاسخ سریع» را در کارت‌های واکسن ایجاد کرده بود. با اسکن «رمزینه» در کارت واسکن، تارنمای وزارت بهداشت مشخصات فرد واکسینه شده و نوع واکسن را آشکار می‌ساخت.
 
اما اکنون وزیر بهداشت امارت طالبان، همه کارت‌های واکسن را به همراه سروِر سیستم و تارنمای آن، در اختیار فردی از نزدیکان خود قرار داده است. آن فرد هم در قبال صدور هر کارت ۲۰۰۰ افغانی (معادل ۲۵ دلار آمریکایی) می‌گیرد و بدون نیاز به دریافت واکسن، برای متقاضیان کارت صادر می‎کند. از آن مبلغ صرفا ۴۰۰ افغانی (معادل ۵ دلار آمریکایی)  به وزارت بهداشت پرداخته می‌شود و بقیه به جیب آن فرد می‌رود.
 
پولی شدن آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که سطح فقر در این کشور به بالای ۹۰ درصد رسیده است. پرداخت ۳۰ دلار برای تشخیص کرونا در وضعیتی که عایدات روزانه یک خانواده به پایین‌تر از یک دلار رسیده است، باعث می‌شود تا انجام آزمایش تشخیص کرونا ازعهده شهروندان خارج باشد و حتی اگر نشانه‌های ابتلا به کرونا هم در آنان بروز کند، مجبور باشند بدون تشخیص مثبت یا منفی بودن آن به زندگی ادامه دهند. 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر