|
کدخبر: 197796

۱۰۰هزار افغان مهاجر از کابل به کدام کشورها می روند؟

نحوه خروج هزاران نفر از افغانستان از سوی آمریکا همچنان با انتقاداتی روبرو است.

بین‌الملل ۱۰۰هزار افغان مهاجر از کابل به کدام کشورها می روند؟

پس از تسلط طالبان بر کابل، پایتخت افغانستان بیش از ۱۰۰ هزار مهاجر افغانستانی، در سراسر جهان پراکنده شدند؛ این افراد با موانع اداری روبرو شدند که می‌تواند آن‌ها را برای سال‌ها سرگردان کند.

به گزارش «ایندیپندنت»، در فاصله ۲ هفته از تسلط کامل طالبان بر افغانستان و مهلت ۳۱ آگوست که آمریکا برای تکمیل تخلیه غیرنظامیان و سربازانش در اختیار داشت، حدود ۱۲۳ هزار نفر از این کشور خارج شدند.

آمریکا می‎گوید که هواپیما‌های این کشور ۷۹ هزار نفر، از جمله ۶ هزار آمریکایی و بیش از ۷۳ هزار و ۵۰۰ اتباع کشور‌های ثالث و غیرنظامیان افغانستانی را از افغانستان خارج کردند.

با این حال، فعالان می‌گویند در حالی که این خروج دیوانه وار از افغانستان ممکن است جان افراد زیادی را نجات دهد، اما ده‌ها هزار نفر را در آینده‌ای نامعلوم قرار داده است.

۲۰ کشور مختلف، از آلبانی گرفته تا اوگاندا موافقت کرده‎اند که برخی از افغانستانی‌ها را به طور موقت اسکان دهند و اسناد و وضعیت قانونی آن‌ها همزمان مورد ارزیابی قرار بگیرد.

فعالان حقوق بشری معتقدند که بسیاری از این افراد بی هدف از کشورشان گریخته و هیچ ایده‌ای درباره اینکه به کجا می‌روند، ندارند.

به تازگی، یک ژنرال سابق تفنگداران دریایی آمریکا به نام «جیمز هوس کارترایت»، از جامعه بین المللی خواست فوراً بر ایجاد مکان‌هایی که پناهندگان می‌توانند در آنجا اسکان یابند، تمرکز کنند.

وی گفت که ممکن است این افراد تا یک دهه مجبور باشند در این نوع مکان‌ها زندگی کنند.

این نظمی سابق آمریکا می‎گوید «آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ سال در محل اسکان خود خواهند بود؛ زمان زیادی طول می‌کشد تا وضعیت پناهندگی آن‌ها مشخص شود.»

در موضوع خروج نهایی آمریکا از افغانستان، اقدامی که به ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان پایان داد، توجه رسانه‌ها بیشتر بر کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی و بیش از ۱۰۰ افغانستانی در حمله انتحاری بوده است.

 

منبع: میزان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها