|
کدخبر: 193694

طالبان خواستار مشارکت چین در افغانستان شد

سخنگوی طالبان در مصاحبه‌ای تاکید کرد، چین در حمایت از صلح و آشتی در افغانستان نقشی سازنده ایفا کرده است و از این کشور برای مشارکت در بازسازی افغانستان استقبال می‌شود.

بین‌الملل طالبان خواستار مشارکت چین در افغانستان شد

جنبش طالبان در حالی چند روز پیش کنترل کامل افغانستان را به دست آورد که این تحول هزاران غیرنظامی و همپیمان ارتش افغانستان را به فرار از این کشور برای حفظ امنیتشان واداشت.

چین که هر چه بیشتر قدرتمند می‌شود، در تعامل با طالبان می‌تواند بر خلاف روسیه و آمریکا از این حقیقت که در افغانستان نجنگیده به عنوان اهرم استفاده کند.

بر اساس گزارش سی.جی.تی.ان، طالبان همچنین ادعا کرد که "انتخاب مردم" است و برگزاری انتخابات را رد نمی کند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان به تلویزیون سی.جی.تی.ان در مصاحبه‌ای گفت: چین کشوری بزرگ با یک اقتصاد و ظرفیت بزرگ است – من فکر می‌کنم آنها می توانند در بازسازی، بازپروری و ساختار بخشی مجدد در افغانستان نقشی بسیار بزرگ ایفا کنند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین در جریان نشستش با یک هیات طالبان در شهر تیانجین در شمال چین در ماه گذشته میلادی اظهار کرد، امیدوار است افغانستان بتواند یک سیاست اسلامگرای میانه رو را در پیش بگیرد.

چین پیشتر به افراطگری مذهبی به عنوان یک نیروی بی ثبات کننده در منطقه سین کیانگ در غرب این کشور استناد کرده و از مدتها پیش اظهار نگرانی کرده که اراضی تحت کنترل طالبان برای حمایت از نیروهای جدایی طلب مورد استفاده قرار بگیرند.

چین این سیگنال را فرستاده که به رغم تردید این کشور در قبال گروه طالبان آماده کار با دولت جدید آن است.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین یک روز بعد از کنترل کابل از سوی طالبان گفت: طالبان مکررا نسبت به توسعه روابط خوب با چین اظهار امیدواری کرده و آنها مشتاق به مشارکت چین در بازسازی و توسعه افغانستان هستند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها