|
کدخبر: 144558

جنگ جهانی سوم در راه است؟

موشک‌های جدید فراصوت چین و روسیه وتوافقات جدید نظامی آنها باعث شده بسیاری خطر جنگ جهانی سوم یا یک جنگ سرد جدید را جدی بدانند. فعالیت‌های اخیر امریکا نیز این باور را تقویت کرده است.

بین‌الملل جنگ جهانی سوم در راه است؟

تولید وسیع موشک‌های مافوق صوت توسط روسیه و چین در یک طرح نسبتا مشترک چند ساله باعث ترس و وحشت اروپا شده است. ابتدا رسانه‌های آلمان از این موشک‌های مافوق صوت شرقی پرده برداشتند. بعد از آن، رسانه‌های انگلیسی هم به این موضوع پرداختند، تا آنجا که اکسپرس هم در گزارش اخیرش به این مسئله پرداخت.

طبق گزارش این رسانه انگلیسی، جرارد هگمن (Gerhard Hegmann)، خبرنگار دویچه‌ووله ابتدا از طرح شرق پرده برداشت. طرح ساخت موشک فراصوت توسط چین و روسیه که می‌تواند بار دیگر جهان را وارد دو قطبی شرق و غرب و نیز تقابل ائتلاف امریکا و اروپا با روسیه و چین کند.

امریکا نیز آماده ورود به جنگ است

مشکل زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم امریکا و ناتو در مرزهای شرقی اروپا پایگاه‌های موشکی و ضدهوایی مختلفی را به وجود آورده و همزمان روسیه نیز اعلام کرده که زیردریایی‌هایی ساخته که قابلیت حمل موشک‌های بالستیک دوربرد را دارد.

روزنامه‌نگار آلمانی معتقد است به پایان رسیدن پروژه موشک فراصوت باعث از بین رفتن تعادل بین قدرت‌های هسته‌ای می‌شود و بدون شک غرب و شرق را وارد دوره جدیدی از تقابل خواهد کرد.

 توسعه موشک‌های فراصوت در کنار طرح تشکیل سامانه دفاعی S-۵۰۰ که شاید تا انتهای سال ۲۰۲۱ تکمیل شود، اصلی‌ترین طرح‌های نظامی مسکو هستند

همزمان ایالات متحده امریکا نیز اعلام کرده که پایگاه‌های جدیدی در اروپا می‌سازد. همچنین امریکا اعلام کرده که موشک‌های فراصوت خود را در پایگاه‌های اروپایی خود قرار خواهد داد. با پایان دوره دونالد ترامپ و ورود جو بایدن به کاخ سفید، فعالیت‌های نظامی امریکا در اروپا تشدید می‌شود.

 نباید فراموش کرد که اولا بایدن به مراتب تمایلات گلوبالیستی بیشتری از ترامپ دارد و ثانیا مسئله تقابل استراتژیک با روسیه برایش بسیار مهم‌تر از رقابت تجاری با چین است (بر خلاف ترامپ). این دو دلیل به خوبی نشان می‌دهد که بایدن آماده ورود به دور جدیدی از جنگ سرد است؛ جنگ سردی که همزمان توسط پوتین و حزب کمونیسم چین هم در حال شکل‌گیری مجدد است.

طبق گزارش اکسپرس، استرالیا نیز در حال تنظیم قراردادی با امریکا است تا یک پایگاه موشکی در این کشور احداث کند. استرالیا سعی دارد با این کار خود را از خطر چین حفظ کرده و همچنین شرق را در کنترل داشته باشد. مشخص است که در صورت ایجاد چنین پایگاهی، تقابل شرق و غرب وارد فاز جدیدی می‌شود و جنوب را هم شامل می‌شود.

طرح‌های نظامی روسیه و چین؛ پیش‌قراولان جنگ سرد

با این حال، تحلیلگران معتقدند روسیه خیلی نگران جنبش جدید امریکا نیست و پوتین بی‌توجه به غرب، گام به گام طرح جاه طلبانه خود را پیش می‌برد. توسعه موشک‌های فراصوت در کنار طرح تشکیل سامانه دفاعی S-۵۰۰ که شاید تا انتهای سال ۲۰۲۱ تکمیل شود، اصلی‌ترین طرح‌های نظامی مسکو هستند.

طبق گزارش اکسپرس، روابط استراتژیک چین و روسیه بعد از انتخابات امریکا بیشتر هم شده است. مسکو و پکن برای نشان دادن قدرت خود به جو بایدن، همکاری گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند چرا که خوب می‌دانند دیگر از ترامپ و سیاست‌های غیر گلوبالیستی‌اش خبری نیست. و حالا با رئیس‌جمهوری روبه رو هستند که قصد ندارد عرصه بین‌المللی را خالی کند.

این مطلب در صحبت تلفنی اخیر وزرای امور خارجه چین و روسیه نیز مشخص بود. در بخشی از این گفت‌وگوی تلفنی، وزیر امور خارجه چین به لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه) می‌گوید: "ایالات متحده هنوز چوب تحریم‌های یک جانبه را در دست دارد. اصرار بر این اقدام، فقط موجب ایجاد اثرات بدتر و ننگ آورتری در جهان می‌شود."

همچنین طبق گزارش اکسپرس، چین و روسیه به یک توافق نظامی دریایی - هوایی بر سر دریای ژاپن و دریای چین شرقی رسیده‌اند. این قرارداد که در تاریخ ۲۲ دسامبر به امضا رسید، شامل مفاد استراتژیک مهمی می‌شود. طبق این پیمان، چهار بمب افکن استراتژیک H-۶K چین با توانایی هسته‌ای "برای تشکیل یک نیروی مشترک" به دو بمب افکن مشهور Tu-۹۵ روسیه خواهد پیوست و این نیروی موتلف "بخشی از برنامه همکاری نظامی سالانه" بین دو کشور خواهد بود.

گلوبال تایمز نوشته که این گونه همکاری‌ها بین چین و روسیه ادامه خواهد یافت و به زودی چنین ائتلاف‌هایی عادی خواهد شد.

اکنون باید صبر کرد و دید که واکنش غرب و امریکا به این اقدام چه خواهد بود و آیا می‌تواند زمینه‌ساز جنگ سرد یا بدتر از آن، جنگ جهانی سوم شود یا نه.

مقایسه قدرت نظامی چین و روسیه و امریکا از نگاه اکسپرس

تانک-یک

تانک-دو

تانک-سه

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر