|
کدخبر: 131727

آخرین وضعیت واکسن‌های کرونا

درحال‌حاضر ۴۵ واکسن بالقوه برای ویروس SARS-CoV-۲ مراحل مختلف آزمایشات بالینی را طی می‌کنند و تعداد زیادی از واکسن‌های بالقوه نیز هنوز در مرحله آزمایشات حیوانی هستند. این ویروس از خانواده کرونا ویروس‌ها بوده که عامل بیماری کووید ۱۹ محسوب می‌شود.

بین‌الملل آخرین وضعیت واکسن‌های کرونا

به گفته دکتر ادوارد جونز لوپز، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، متداول‌ترین نوع واکسن‌های در دست تولید حاوی ویروس‌های دست‌ورزی شده با استفاده از ژن‌های ویروس جدید کرونا هستند تا موجب تحریک واکنش ایمنی بدن شوند.

به گفته وی فرآیند تولید واکسن پس از انجام آزمایش روی حیوانات، دارای سه مرحله آزمایش بالینی است. در مرحله اول یک گروه کوچک ۱۰ تا ۵۰ نفری از داوطلبان، واکسن را دریافت می‌کنند تا مقدار مناسب، عوارض جانبی و اثرگذاری آن بررسی شود. در مرحله دوم، آزمایش‌های بالینی به منظور بررسی ایمنی و اثرگذاری واکسن با کمک صدها داوطلب انجام می‌شود. مرحله سوم شامل واکسیناسیون ده‌ها هزار داوطلب است تا مشخص شود که واکسن در جوامع بزرگ تا چه میزان اثرگذار و ایمن است.

برای این که هر نوع واکسن مجوز تولید انبوه را دریافت کند، باید هرسه مرحله از آزمایشات بالینی را با موفقیت به اتمام برساند. برای این منظور واکسن باید حداقل به میزان ۵۰ درصد در جلوگیری یا ایمن‌سازی در برابر ویروس اثرگذار باشد. با وضعیت فعلی انتظار می‌رود حداقل یک یا دو مورد از واکسن‌های بالقوه بتوانند مجوز تولید را دریافت کرده و ظرف سه تا شش ماه پس از تکمیل آزمایشات بالینی به بازار عرضه شوند. بنابر این عرضه نخستین واکسن کووید ۱۹ حداقل تا ابتدای سال میلای آینده به طول می‌انجامد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر