|
کدخبر: 98968

فرصت بینظیر بورس به معادن

در روزهای اخیر آزادسازی سهام عدالت و اقبال عمومی به بورس باعث شده تا مسئولان و مدیران کشوری به فکر استفاده از روش‌های بورسی برای توسعه بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی کشور باشند، در نهایت صحبت هایی از سوی ریاست محترم جمهور مبنی بر عرضه سهام و محصولات معادن کوچک و متوسط در بورس مطرح شد تا مردم بتوانند سهام یک معدن را بخرند و از این راه شاهد رونق بازار بورس و فعال شدن سریع تر معادن کوچک و متوسط باشیم.

بورس فرصت بینظیر بورس به معادن

در همین راستا بر آن شدیم که طی گزارشی اقدامات انجام شده در طرح احیای معادن و روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری و تامین مالی برای فعال‌سازی و توسعه معادن کشور را از سید رضا عظیمی، مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس جویا شویم.

در ابتدا عظیمی با اشاره به فرآیند ورود سرمایه‌گذار در بخش معدن گفت: افراد خارج از حوزه معدن نیز می‌توانند با ورود به این بخش فعالیت و سرمایه‌گذاری کنند، فرآیند معدنکاری از طریق روش‌های علمی و یا پیدا کردن یک نمونه در یک محدوده آغاز شده تا اینکه درخواست اولیه در سامانه‌ای به نام سامانه کاداستر درج و به این صورت ثبت اولیه محدوده معدنی شکل می‌گیرد. بعد از ثبت محدوده طی فرآیندهایی مجوزهای لازم را در خصوص محیط‌زیست و منابع طبیعی اخذ کرده و سپس برنامه‌های مربوط به تهیه طرح اکتشاف، صدور پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری به ترتیب انجام می‌شود که تمامی این مراحل در زمان ثبت محدوده اطلاع رسانی و به تفصیل در اختیار متقاضی قرار داده خواهد شد.

وی در ادامه افزود: تامین مالی نیز از همین مرحله (اکتشاف) آغاز می‌شود که اگر دارنده مجوز سرمایه این کار را داشته باشد می‌تواند کار اکتشاف و معدنکاری را آغاز کند، در غیر این‌صورت می‌توان از طریق معرفی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و تسهیلات کم بهره بخشی از تامین مالی فرآیند معدنکاری را تامین کرد. لذا از این طریق با صدور بیمه نامه اکتشاف، ریسک سرمایه‌گذاری و معدنکاری کاهش خواهد یافت، زیرا اگر در فرآیند اکتشافی یا معدنکاری متضرر شوند و یا ذخیره‌ای به اثبات نرسد، این صندوق عمده خسارات وارده را جبران خواهد کرد، بنابراین لازم است بگویم اکتشاف هزینه نیست و سرمایه‌گذاری است. از دیگر مزایای استفاده از خدمات صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی مشاوره و صحه‌گذاری بر طرح اکتشاف اولیه است.

عظیمی با بیان این موضوع که در طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس برنامه هایی در نظر گرفته شده تا افراد حقیقی و حقوقی منابع مالی خود را در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و امنیت این سرمایه‌گذاران نیز حفظ شود اضافه کرد: ساده‌ترین راه تامین مالی در این بخش مشارکت معدن داران با شرکت‌های فعال صنایع معدنی و شرکت‌های تامین مالی است تا از این طریق سرمایه مورد نیاز برای تجهیز و استخراج معدن تامین شود. مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: در این روش فرآیندهای پیچیده و محدودیت‌های اداری و سازمانی کاهش یافته و تامین مالی در همه بخش‌های فرآیند معدنکاری از جمله سرمایه در گردش در زمان کوتاهتری میسر خواهد شد.

به گفته مدیر اجرایی، طرح احیای معادن کوچک مقیاس با انعقاد تفاهمنامه‌های سه جانبه با شرکت‌های بزرگ معدنی مصرف‌کننده مواد معدنی(معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، صنایع ملی مس ایران، فولاد خوزستان) و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی ابتکاری جدید جهت استفاده از اعتبار آن شرکت‌ها برای تامین مالی و تضمین آن توسط صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به عنوان یکی از زیرساخت‌های نوین تامین مالی انجام داده که از نقاط قوت آن اتصال معدندار و مصرف‌کننده ماده معدنی با اتکای ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی بدون نیاز به تامین اعتبار دولتی است.

عظیمی با اشاره به شناسایی صنایع مصرف‌کننده مواد معدنی یادآور شد: در طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس برای تامین مالی بخش معدن، صنایعی که مصرف‌کننده خوراک عمده معادن خاصی هستند شناسایی شده و از این طریق مشارکت و تامین مالی صورت می‌گیرد که تاکنون بیش از ۱۰۰ مجموعه درخواست خود در طرح ثبت و اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین می‌توان از طریق مشارکت جمعی (بورس) تامین مالی در این حوزه را انجام داد. از ویژگی‌های مهم بورس شفافیت و اطلاع‌رسانی و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌هاست که از این طریق مطمئنا اعتماد عمومی را به سرمایه‌گذاری جلب خواهد کرد.

در پایان دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: کمیته تخصصی در زمینه بورس و سرمایه‌گذاری با محوریت خانه معدن ایران، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و دست اندرکاران بورس و تامین مالی جمعی در طرح تشکیل شده و در حال بررسی راهکارهای مناسب استفاده از ابزار بورس جهت تامین مالی هستیم و امیدواریم با استفاده از منابع معدنی کشور و قدرت بازار بورس بتوان از طریق ظرفیت ایجاد شده در طرح احیا، نوسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس معادن و محدوده‌های معدنی غیرفعال، راکد و در اختیار سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها با ایجاد یک تابلوی اطلاع رسانی در بازار بورس در قالبی شفاف، تامین مالی کرده و از این طریق مشکل اشتغال و تولید در مناطق کمتر توسعه یافته تمامی نقاط میهن عزیزمان ایران را مرتفع و به ثروت آفرینی، رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی کشور کمک شایانی کرد.

منبع: معدن ۲۴

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها