|
کدخبر: 67248

اختصاصی گسترش‌نیوز از بازار سرمایه:

سهام کوچک و خرد در ماه پیش رو شگفتی‌ساز می‌شود

کارشناس بازار سرمایه گفت: معدنی‌ها و فولادی‌ها از جمله فولاد خراسان، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان چزء سهام‌های باثباتی است که می‌تواند برای تازه واردان نقطه خوبی برای شروع باشد.

گسترش‌نیوز: شاخص سهام ایران در نیمه اول سال رشد قابل قبولی را از آن خود کرد این موضوع برای سهامدارن خوشایند و عاملی با ماندگاری سرمایه‌هایشان در بورس است.

در شش ماه دوم سال به نظر می‌رسد این شیب کمی رو به پایین باشد. معدنی‌ها و فولادی‌ها از جمله فولاد خراسان، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان چزء سهام‌های باثباتی است که می‌تواند برای تازه واردان نقطه خوبی برای شروع باشد.

HEYDARI342.jpg

علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با شاخص بورس در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: بورس در هفته آینده افزایشی خواهد بود اما این افزایش سرعت زیادی نخواهد داشت.

وی افزود:ساده‌ترین قانون در اقتصاد، قانون عرضه و تقاضا است. قانونی که البته از سوی چند سیستم اقتصادی نیز مورد نقد قرار گرفته است. ولی آنچه که امروز در بازار سهام ایران قابل مشاهده است آشفتگی در میزان عرضه و تقاضا در بازار سهام ایران است به طوری که با نگاهی ساده به میزان نقدینگی و حجم معاملات، می‌توان دریافت که میزان تقاضا، تقریبا سه برابر میزان عرضه در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این موضوع که این تغییر در عرضه و تقاضا به خاطر افزایش میزان نقدینگی و پول‌های سرگردان در فضای جامعه است که به سمت بازار سهام حرکت می‌کند، گفت: این میزان افزایش سرمایه باعث به هم خوردن روند بازار شده است و بازار را با شدت صعودی خواهد کرد. هرچند ممکن است شدت این صعود به خاطر اخبار و شایعات سیاسی با نوساناتی همراه باشد. آنچه درحال‌حاضر مشاهده می‌شود زنگ خطری برای مسئولان و مقامات سازمان بورس است و کماکان معتقدم در ایران بورس نداریم و بازار سهام منطقی‌ترین واژه برای نامیدن این بازار است.

حیدری افزود: در روزهای آتی انتظاری که از سهام داران و به عبارتی از تازه واردان این بازار می‌توان داشت این است که پول‌های سرگردان بیشتر به سمت سهام هایی پیش رود که کمتر ارزش فاندامنتالی و یا بنیادی قوی دارند. تقریبا با نگاهی ساده می‌توان فهمید این سهام‌های کوچک به خاطر این که سهام‌داران بزرگی حامی و پشت آنها قرار نگرفته است.

این کارشناس بازار سهام گفت: سهام‌های کوچک می‌تواند نوسانات بزرگی در دل خود جای دهند. میزان نقدینگی بیشتری به سمت سها‌م هایی با فاندامنتال و بنیاد قوی حرکت نخواهد کرد و در ادامه شاهد یک افزایش و یا کاهش شدید خواهیم بود.

وی افزود: عمده سهام‌ها با بنیاد قوی چون سهام‌داران بزرگی دارند می‌توان انتظار داشت حداکثر در حاشیه افزایش قیمتی ۱۰ تا ۲۰ درصد برای ماه پیش‌رو حرکت کنند و این مطلوب سهامداران تازه وارد به این بازار نیست. پس می‌توان انتظارداشت که سهام کوچک و خرد در ماه پیش رو شگفتی ساز باشند. البته این وضعیت که در بازار سهام ما شاهد هستیم، زنگ خطری است برای آینده نزدیک و ممکن است که افزاش‌های قیمتی عجیبی را در تالار شیشه‌ای شاهد باشیم.

حیدری گفت: بحرانی که به زودی بازار سهام ایران را درگیر خواهد کرد و البته این بحران پشت افزایش حجم پول و یا پول‌های سرگردان مخفی خواهد بود و دیده نخواهد شد و در لحظه‌ای بحرانی این مشکل سر برخواهد آورد. این بحران در حال حاضر قابل پیش‌بینی است و می توان با عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ حجم میزان نقدیرنگی که وارد این بازار می‌شود را تا حدی کنترل کرد و از افزایش بی‌دلیل قیمت ‌ها در سهام‌های بدون رشد اقتصادی و سهام‌های ضرر‌ده و زیان‌ده جلوگیری کرد و پیشاپیش می‌توان از مشکلات اجتماعی پیش رو که در چهار ماه آینده به نظر می‌رسد نمودکند را حل کرد.

درحال‌حاضر ما شرکت‌های بزرگ با فاندامنتال قوی درگروه معدنی، فولادی، پتروشیمی و صنایع وابسته را داریم. بانک‌ها هم می‌توانند تا حدی وارد این عرضه شوند. سهام بانکی هم می‌تواند تا حدی وارد این عرضه شود ولی اگر این حرکت پیشگیرانه در بازار اجرا نشود پس ااز افزایش قیمتی سهام های خرد و کوچک به زودی نگرانی فروش‌های سنگینی را از چهار ماه آتی در بازار خواهیم دید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها