|
کدخبر: 65665

اختصاصی گسترش‌نیوز از مهمترین وقایع بورسی در هفته‌ آخر شهریور؛

از اعلام برترین‌های بورسی تا حواشی عرضه خشکبار در بورس

باغداران در انتظار آغاز معاملات پسته در بورس کالا / مواظب نوسانگیر‌های بورسی باشید / نام فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان در بین برترین‌های بورسی/ اختیارات مشمولان سهام عدالت در بورس اعلام شد/ تالار نقره‌ای میزبان عرضه ۵۷ هزار تن مواد پلیمری

گسترش‌نیوز: بورس اوراق بهادار، بورس انرژی، بورس کالای ایران، فرابورس، چهار پایه بورس ایران است.

این روز‌ها میزان سرمایه‌ای که وارد بورس می‌شود بیش‌از هر بخشی از بازار است. توجهات نیز به بورس چندین‌ برابر شده است. گسترش‌نیوز مهم‌ترین وقایع بورسی در هفته‌ای که گذشت را در قالب یک بسته خبری از نظر می‌گذراند.

باغداران در انتظار آغاز معاملات پسته در بورس کالا

معاملات پسته در بورس کالای ایران قرار است به شکل جدی معامله شود . دبیر انجمن پسته استان سمنان با بیان اینکه باغداران پسته از عرضه پسته در بورس کالا استقبال کرده و در انتظار آغاز معاملات گواهی سپرده هستند، گفت: کشف نرخ واقعی و حمایت از تولید مهم‌ترین مزیت عرضه محصولات کشاورزی از جمله پسته در بورس کالاست.

وی استفاده از ابزارهای مالی همچون قراردادهای آتی را راهکاری برای پوشش ریسک کشاورزان، باغداران و صادرکنندگان پسته در مقابل نوسانات قیمتی برشمرد.

مواظب نوسانگیر‌های بورسی باشید

امیر وفایی، نائب رئیس هیات مدیره سبدگردانی الگوریتم اظهار کرد: با توجه به رشد‌‌های برخی نماد‌ها به نظر می‌رسد افرادی روی بعضی از گروه‌ها در دوره زمانی مشخص با توجه به نقدینگی در دسترس نوسان گیری می‌کنند که گاها سبب می‌شود افراد نا آشنا به روند معاملاتی آن سهم متضرر شوند و در اوج‌‌های قیمتی مالک آن سهم شوند. نوسانگیر‌‌ها می‌‌تواند در حکم تله‌‌ای برای تازه‌‌واردان و بی‌‌تجربه‌ها در بورس باشد. در سهام‌‌های بنیادی همچون فولاد مبارکه و پتروشیمی به دلیل حجم بزرگ آن نمی‌‌توان نوسان گرفت.

داد و ستد ۸۹۵ میلیون کیلووات ساعت برق در بورس انرژی ایران

در هفته گذشته ۸۹۵ میلیون و ۶۸۰ هزار کیلووات ساعت برق به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد و ۸۷۷ میلیون ریال در بورس انرژی ایران معامله شد.

مشکلی برای عرضه خشکبار در بورس کالا وجود ندارد

بورس کالای ایران قرار است شاهد حضور عرضه خشکبار در معاملات خود باشد. علیرضا ارزانی ممقانی ، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: مشکلی در زمینه عرضه خشکبار در بورس وجود ندارد، ظرفیت این کار هست و کشور توانمندی به ویژه در بحث خشکبار هستیم؛ در این میان اگر تصمیم‌گیری‌ در این زمینه در بدنه دولت انجام شود، در نتیجه هیچ مشکل و مانعی برای عرضه پر حجم خشکبار در بورس وجود نخواهد داشت.

بازار سرمایه در شش ماه دوم مثبت اما نیازمند وسواس بیشتری است

باید توجه داشت که با وجود پیش‌بینی‌های مبنی بر تداوم افق مثبت بورس در شش ماهه دوم، اما رشد همه‌گیر و خارج از ضابطه برخی نمادها، دیگر رو به اتمام بوده و برای سرمایه‌گذاری و انتخاب سهام در ماه‌‌های آتی باید وسواس بیشتری را نسبت به سودآوری و شرایط بنیادی سهام به خرج داد.

۴ عامل ورود نقدینگی دیگر بازارها به بورس

ولید هلالات، تحلیل‌گر بازار سهام یک تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص رکوردزنی شاخص کل بورس طی روزهای اخیر و ورود به کانال ۳۰۰ هزار واحدی گفت: نرخ تورم بالا، نرخ سود سپرده بانکی پایین، ثبات نرخ ارز و به طور کلی شرایط رکودی اقتصاد موجب شده نقدینگی دیگر بازارها وارد بورس شود.

اختیارات مشمولان سهام عدالت در بورس اعلام شد

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه لایحه ساماندهی سهام عدالت در مجلس شورای اسلامی در حال چاپ است، گفت: این لایحه اختیار را به دارندگان سهام عدالت می‌دهد که در قالب ETF یا در قالب سهام هر یک از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، فعالیت کنند.

محمدی پیش از این گفته بود درحال‌حاضر ۴۹ میلیون نفر از هموطنان ما برای سهام عدالت ثبت نام کرده‌اند و به نوعی سهام عدالت به آنها تعلق گرفته، اما سازوکارها به صورتی است که هنوز امکان معامله آن و اعمال حق رای وجود ندارد؛ بنابراین برای حل این موضوع، پیشنهاد تازه‌ای را با به کارگیری ظرفیت صندوق‌های قابل معامله در بورس مطرح کردیم. پیشنهاد ما واگذاری واحدهای ETF یا صندوق‌های قابل معامله در بورس به دارندگان سهام عدالت است که با این سازوکار، افراد می‌توانند بحث بازار سرمایه را از نزدیک دنبال و ضمن سهامداری حرفه‌ای، در خط تولید کشور سرمایه‌گذاری کنند.

تالار نقره‌ای میزبان عرضه ۵۷ هزار تن مواد پلیمری بود

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، روز سه شنبه ۲۶ شهریورماه، میزبان عرضه ۵۷ هزار و ۴۱۰ تن مواد پلیمری بود. ۲۷ شهریور عرضه ۴۷ هزار تن فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در تالار نقره‌ای انجام شد.

خروج از اقتصاد زیرزمینی به کمک بورس کالا

مهرزاد نامداری معاون اسبق عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد ایران از سایه بیرون بیاید و فعالیت‌های زیر زمینی و غیر شفاف کمرنگ شود، چاره‌ای جز بها دادن به بازارهای رسمی و شفاف نداریم که بورس کالا در این سال‌ها به عنوان بستری برای دادوستد شفاف کالاها قطعا به تقویت سلامت اقتصاد و حمایت از تولید کمک کرده و می‌کند.

نام فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان در بین برترین‌های بورسی

۴۰ شرکت بر اساس شاخص‌های خاص انتخاب شدند که ۱۱ معدنی از جمله نام فولاد هزمزگان فولاد خوزستان و فولاد مبارکه در بین این اسامی می‌درخشد. بر این اساس شناسایی شرکت‌های فعال‌تر در بورس اوراق بهادار تهران بر پایه ترکیبی از قدرت نقدشوندگی سهام و میزان داد وستد سهام در تالار معاملات (تعداد و ارزش سهام داد وستد شده)، تناوب داد وستد سهام در تالار معاملات (تعداد روزهای داد وستد شده و دفعات داد وستد شده) و معیار تاثیرگذاری شرکت بر بازار (میانگین تعداد سهام منتشر شده و میانگین ارزش جاری سهام شرکت در دوره بررسی) است. ۴۰ شرکت بر اساس شاخص‌های خاص انتخاب شدند که ۱۱ معدنی از جمله نام فولاد هزمزگان، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه در بین این اسامی می‌درخشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها