|
کدخبر: 64952

اختصاصی گسترش‌نیوز از بازار سرمایه؛

مواظب نوسانگیر‌های بورسی باشید

نائب رئیس هیات مدیره یک شرکت سبدگردانی گفت: نوسانگیر‌‌ها می‌‌تواند در حکم تله‌‌ای برای تازه‌‌واردان و بی‌‌تجربه‌ها در بورس باشد. در سهام‌‌های بنیادی همچون فولاد مبارکه و پتروشیمی به دلیل حجم بزرگ آن نمی‌‌توان نوسان گرفت.

گسترش‌نیوز: همچنان‌که در هر دوره‌ای یک نوع معاملات بورس می‌شود. امروز سرمایه‌گذاری در بورس، بورس است.

نوسان‌گیر‌ها از جمله گروه‌هایی هستند که امروز سود‌های کلانی از قبل حرکت‌های دسته‌جمعی و شیفت‌ کردن به یک سهام به‌دست می‌آورند. نوسان‌گیری همچنان که برای یک طرف سود دارد برای تازه‌واردان در حکم تله‌ است.

امیر وفایی، نائب رئیس هیات مدیره سبدگردانی الگوریتم در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز ا ظهار کرد: رشد‌‌هایی که در بازار اتفاق افتاده است. زمانی که بازار رشد می‌کند از یک جایی به بعد بازاربخشی از بازار به‌ویژه سهم‌های بنیادین را بررسی می‌شود. واقعیت این‌است که در ایران امروز پول جدیدی به بازار بورس وارد شده است.

vafaii21.jpg

بخشی از این نقدینگی از آن افراد حقیقی است که سال گذشته سود خوبی در سهم‌های مختلف از آن خود کردند. این نقدینگی موجب می‌شود قدرت ریسک متفاوت شود بخشی از آن می‌توانند به گروه‌های مختلف شیفت کنند و یک نوسان ۱۵ تا ۲۰ درصدی بگیرند و دوباره به گروه دیگر شیفت کنند.

وفایی در پاسخ به این پرسش که نوسان‌گیری یعنی چه، گفت: با توجه به رشد‌‌های برخی نماد‌ها به نظر می‌رسد افرادی روی بعضی از گروه‌ها در دوره زمانی مشخص با توجه به نقدینگی در دسترس نوسان گیری می‌کنند که گاها سبب می‌شود افراد نا آشنا به روند معاملاتی آن سهم متضرر شوند و در اوج‌‌های قیمتی مالک آن سهم شوند.

وی در ادامه افزود: زمانی که یک سهام در اوج است در بیشتر مواقع معنی آن این است که که یک گروه در حال نوسان‌گیری از آن هستند. یعنی یک گروه از سرمایه‌داران به آن سهام شیف کرده‌اند و سهام را به اوج به عنوان مثال از یک هزار تومان به یک هزار ۳۰۰ تومان رسانیده‌اند. این سهام به یک سری تازه وارد‌‌ها و بی‌تجربه‌‌ها فروخته می‌شود که در جریان هیچ موضوعی نیستند و بعد به ناگاه نوسان‌گیران از این سهام شیفت می‌کنند به سهام دیگر با این شیفت، سهامی که تازه واردها آن‌را خریده‌اند افت می‌کند و این یعنی ضرر.

این کارشناس بازار سهام در ادامه گفت: در بازار پایه یک‌سری مشکلات این‌چنینی با توجه به بازبینی‌‌هایی‌‌‌ها، در حال حل شدن است.

وفایی افزود: لزوما لفظ نوسان گیری بد نیست. یک سری افراد حرفه‌ای بازار و یا افرادی که نمی‌خواهند بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند روی گروه‌های مختلف می‌توانند نواسان بگیرند، این نوسان‌گیری وقتی می‌تواند خطرناک باشد برای گروهی که خرید سهام انجام می‌دهند. نکته مهم این است که این خرید می‌تواند نگران‌کننده باشد چرا که ممکن است ایجاد حباب کند.

نائب رئیس هیات مدیره سبدگردانی الگوریتم با بیان این موضوع که نوسان بیشتر در سهم‌های کوچک اتفاق می‌افتد، گفت: ورود در بعضی سهام‌ها می‌‌تواند خطرناک باشد. در سهام‌‌های بنیادی همچون فولاد مبارکه و پتروشیمی به دلیل حجم بزرگ آن نمی‌‌توان نوسان گرفت. نوسانگیر‌‌ی می‌‌تواند در حکم تله‌‌ای برای تازه‌‌واردان و بی‌‌تجربه‌ها در بورس باشد. وقتی بازار بالا می‌رود و سهام بنیادی کمتر معامله می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها