|
کدخبر: 295161 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز از آئین رونمایی از تابلوی برق سبز

افتتاح تابلوی برق سبز بورس انرژی ایران

مراسم رونمایی از تابلوی برق سبز روز با حضور وزیر نیرو و مسئولان بورس انرژی و دست اندرکاران صنعت برق در بورس انرژی در حال برگزاری است

بورس افتتاح تابلوی برق سبز بورس انرژی ایران

برق تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز بورس انرژی ایران مورد داد و ستد قرار خواهد گرفت.

حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر با استفاده از سازوکار بورس نخستین گام از این نوع در میان کشورهای اسلامی و در جایگاه دهم در میان کشورهای جهان خواهد بود.

با وجود جایگاه قاطع ایران در میان بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر نفت و گاز جهان، توسعه پروژه‌های انرژی تجدید‌پذیر به سرعت ادامه دارد و آغاز معاملات برق سبز در بورس انرژی ایران گام موثری در همین راستا و همچنین در راستای چشم‌اندازهای سازمان همکاری اسلامی در زمینه ترویج تکنولوژی است.

علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران در مراسم رونمایی از تابلوی برق سبز بورس انرژی گفت: پیش بینی می شود که ارزش انرژی تجدید پذیر در دنیا به ۲۰۰۰ میلارد دلار برسد. تا سال ۲۰۵۰ سهم انرژی تجدید پذیر به ۲۵ درصد خواهد رسید. حوزه برق در بورس انرژی سامانه دیرینه دارد و بیشتر از سابقه تاسیس بورس انرژی است. در ۲ سال گذشته شاهد رویکرد متفاوت در وزارت نیرو بودیم و همکاری های دوجانبه ای را شاهد بودیم‌.

وی افزود: نکته بسیار مهم معلملات برق تجدید پذیر برای نخستین بار در غرب آسیا در کشور ما اتفاق می افتد. ۸ نیروگاه تجدید پذیر در بورس مورد پذرش قرار گرفت و امیدواریم این تعداد افزایش یابد. همچنین ابزار گواهی انرژی تجدید پذیر توسط کیمته فقهی برسی شد و مورد تایید قرار گرفت. انرژی تجدید پذیر منجر به صرفه جویی در مصرف نفت خام و آب خواهد شد.

نقوی خاطرنشان کرد: اگر امکان صادرات انرژی تجدید پذیر امکان پذیر شود این امر با توجه به سوداوری که در کشورهای همسایه وجود دارد، ارزاوری به کشور را افزایش خواهد داد و از این نظر توجیه اقتصادی دارد.

محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر در ادامه مراسم گفت: سازمان ساتبا قرارداد ۲۰ ساله ای را منعقد می کند و متقاضیان خرید برق تجدیدپذیر می توانند سرمایه گذاری خود را انجام دهند. همچنین لازم به ذکر اسن که صنایع مختلف استقبال خوبی در احداث نیروگاه تجدیدپذیر داشتند. وزارت نیرو متعهد می شود که صنایعی که از برق تجدید پذیر استفاده کنند حتی در زمان پیک مصرف دچار خاموشی نشوند.

وی افزود: امیدواریم در سال های آتی و در برنامه هفتم اقدامات بیشتری در زمینه تولید انرژی تجدید پذیر انجام شود. در آینده با شیوه های مختلفی که طراحی شده است، سرمایه گذارن قادر خواهند بود بدون دغدغه در خصوص انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری داشته باشند. درخواستی که وزارت نیرو از بازارسرمایه دارد این است که با مدل های پیش رو مثل صندوق پروژه ها، تامین منابع مالی برای سرمایه گذارن مختلف فراهم شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها