|
کدخبر: 293323

صفر تا صد صندوق های اهرمی

صندوق‌های اهرمی یکی از پربازده‌ترین صندوق های سهامی هستند. این صندوق‌ها ریسک و بازدهی بالا را در کنار هم دارند. تنوع ریسک واحدهای عادی و ممتاز در صندوق‌های اهرمی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند با هر استراتژی مالی از این صندوق‌ها استفاده کنند.

بورس صفر تا صد صندوق های اهرمی

استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های مطمئن برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است. افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند منابع خود را به جای خرید سهام شرکت‌های بورسی، به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص دهند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند و صندوقهای اهرمی یکی از پرسودترین انواع این صندوق‌ها هستند. اغلب سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر تمایل دارند تا بخشی از پرتفوی خود را به صندوق های اهرمی اختصاص دهند. اما سوال اصلی اینجا است که صندوق اهرمی چیست و چه تفاوتی با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد؟

در ادامه تلاش می‌کنیم تا عملکرد کلی صندوق سرمایه گذاری اهرمی را به شما توضیح دهیم.

صندوق اهرمی چیست؟

صندوق اهرمی یکی از زیر مجموعه‌های صندوق سهامی است. این صندوق هم مانند صندوق سهامی، حداقل 70 درصد از دارایی خود را به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی اختصاص می‌دهد و باقی‌مانده دارایی خود را صرف سرمایه‌گذاری در سایر منابع مانند اوراق درآمد ثابت می‌کند.

تفاوت اصلی بین صندوق سهامی و صندوق اهرمی در میزان ریسک و بازدهی آن‌ها است. بازدهی صندوق اهرمی در مقایسه با سایر صندوق‌های سهامی بیشتر است اما در عین حال ریسک بالاتری هم دارد. به همین علت مورد توجه سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر قرار گرفته است. 

واحدهای صندوق های اهرمی

صندوق‌های اهرمی به دو روش قابل معامله در بورس (ETF) و صدور و ابطالی معامله می‌شوند. واحدهای ETF، دارای ریسک و واحدهای صدور و ابطالی، بدون ریسک هستند. واحدهای ETF صندوق‌های اهرمی، عملکردی مشابه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت دارند.

جالب است بدانید به واحدهای ETF (بدون ریسک) صندوق‌های اهرمی، واحد عادی و به واحدهای پرریسک هم واحد ممتاز گفته می‌شود. واحدهای ممتاز به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  •  واحد ممتاز عام: این واحدها قابل معامله در بازار بورس هستند اما دارندگان واحدهای ممتاز عام، حق رای در مدیریت صندوق ندارند. 
  •  واحد ممتاز خاص: خرید و فروش واحدهای ممتاز خاص با ضوابط ویژه‌ای انجام می‌شود و به سادگی واحدهای ممتاز عام نیست. این واحدها مخصوص موسسان صندوق است که در مجمع صندوق، حق رای دارند. 

مزایای صندوق اهرمی چیست؟

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی مزایای زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد. برخی از مهم‌ترین این مزایا به شرح زیر هستند:

بازدهی بالا: صندوق‌های اهرمی در شرایط صعودی بازار، سودی بیشتر از سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار دارندگان واحدهای خود قرار می‌دهند. 

سازگاری با تمام سرمایه‌گذاران: تنوع واحدهای صندوق‌های اهرمی باعث شده تا این صندوق با تمام سرمایه‌گذاران سازگاری داشته باشد. آن دسته از فعالان بازار که ریسک‌پذیری بالایی دارند می‌توانند از واحدهای ممتاز و سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز هم از واحدهای عادی استفاده کنند.

سود بیشتر و تنوع میزان ریسک در واحدهای صندوق‌های اهرمی باعث شده تا این صندوق به یکی از محبوب‌ترین صندوق‌های بازار تبدیل شود. فعالان حرفه‌ای بازار می‌توانند با کمک این صندوق، میزان ریسک و بازدهی پرتفوی خود را با استراتژی مالی مورد نظرشان تطبیق دهند.

باید بدانید که صندوق‌های اهرمی محدودیت‌های کمی دارند اما باید پیش از شروع سرمایه‌گذاری باید با آن‌ها آشنا باشید. ریسک بالا یکی از مهم‌ترین محدودیت‌هایی است که باید به آن دقت کنید. یکی از راهکارهای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی، استفاده از روش‌های مدیریت ریسک است. در صورت استفاده از این روش‌ها می‌توانید با اطمینان بیشتری در صندوق‌های اهرمی سرمایه‌گذاری کنید.

نحوه عمکرد صندوق اهرمی چگونه است؟

عمکلرد صندوق‌های اهرمی به این صورت است که در آن، واحدهای ممتاز پشتیبان واحدهای عادی هستند. به مثال زیر توجه کنید:

 صندوق اهرمی «الف» به واحدهای عادی، سود تضمین شده بین 20 تا 25 درصد ارائه می‌دهد. این صندوق در ماه اول تنها 10 درصد سود می‌کند. در این شرایط، واحدهای عادی 20 درصد (حداقل سود تضمین شده) را دریافت می‌کنند. این در حالی است که واحدهای ممتاز سود نمی‌کنند چرا که اختلاف میان سود صندوق و سود پرداختی به واحدهای عادی، از واحدهای ممتاز کسر می‌شود. 

در حالت دوم، صندوق اهرمی «الف» به سودی 50 درصدی می‌رسد. در این حالت واحدهای عادی 25 درصد (حداکثر سود تضمین شده) را دریافت می‌کنند اما واحدهای ممتاز نزدیک به 73 درصد سود می‌کنند.

با توجه به مثال بالا می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی (در شرایط صعودی بازار) حتی برای دارندگان واحدهای عادی هم پربازده است. صندوق‌های درآمد ثابت تحت هر شرایطی سود تضمین شده (ثابت) خود را پرداخت می‌کنند اما صندوق‌های اهرمی، دارای کف و سقف سود تضمین شده هستند و می‌توانند سودی بیشتر از سایر صندوق‌های درآمد ثابت برای واحدهای عادی داشته باشند.

کلام آخر

صندوق‌های اهرمی یکی از پربازده‌ترین صندوق های سهامی هستند. این صندوق‌ها ریسک و بازدهی بالا را در کنار هم دارند. تنوع ریسک واحدهای عادی و ممتاز در صندوق‌های اهرمی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند با هر استراتژی مالی از این صندوق‌ها استفاده کنند.

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و باتجربه می‌توانند با تدوین یک پرتفوی مناسب (شامل صندوق اهرمی) و استفاده از روش‌های کاهش ریسک، میزان سود خود را افزایش و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها