|
کدخبر: 250986

سال ۱۴۰۰ بر بورس چگونه گذشت؟

تغییرات یکساله شاخص کل بورس نشان میدهد که شاخص در ابتدای سال در کانال یک و سه دهم میلیون واحد کار را آغاز کرد و در همان کانال به کار خود پایان داد.

معاملات بازار سهام درحالی به پایان سال 1401 رسید که از ابتدای سال 1400 تا پایان آن، اوج شاخص 6 شهریور امسال با یک میلیون و ۵۷۵ هزار  واحد به بالاترین سطح در یک سال اخیر رسید. همچنین 3 خرداد امسال شاخص کل بورس تهران به نازل ترین کف خود در یک سال اخیر یعنی یک میلیون و ۹۵ هزار واحد رسید.

دامنه تغییرات شاخص کل بورس در یکسال

دامنه تغییرات شاخص کل بورس بیش از 438 هزار واحد بود. بررسی یک ساله شاخص کل بورس نشان می دهد که اوج گیری شاخص کل بورس از همان 3 خرداد تا 6 شهریور میل به صعود داشت و این در حالی بود که بعد از این تاریخ شاخص اگرچه شاهد چند بار اوج گیری بود اما تا 5 بهمن میل به نزول داشت. بعد از این تاریخ، شاخص کل بورس تا روز چهارشنبه (بیست و پنجم اسفند) در محدوده چسبیده به کانال 1.3 میلیون حرکت کرد.

بعد از 14 اسفند تا 25 اسفند، شاخص کل بورس در محدوده بالای یک و سه دهم میلیون واحد بود. مقایسه همین بازه زمانی در سال 99 نشان میدهد که شاخص کل بورس سال گذشته از 19 اسفند تا هفتم فروردین 1400 با همان روند صعودی مشابه حرکت کرد و به کانال یک وسه دهم میلیون واحد برگشت. البته بعد از این تاریخ (هفتم فروردین) تا 3 خرداد، شاخص کل بورس میل به نزول داشت.

شاخص کل بورس در ابتدای امسال به کانال یک و سه دهم میلیون واحد برگشت و در پایان سال هم در همان کانال یک و سه دهم میلیون واحد به حرکت خود ادامه داد.

در طول سال شاخص به کانال یک و نیم میلیون واحد هم رفت اما این وضعیت چندان پایدار نبود و حتی تا 5 بهمن به یک میلیون و۲۰۷ واحد هم عقب گرد داشت.

پیش بینی ها درباره بورس در سال 1401

بررسی وضعیت کنونی نشان می دهد که با توجه به برآیند مولفه های اثرگذار بر بازار سهام احتمال نزول شاخص کل بورس به کانال یک و دو دهم میلیون واحد بعید و غیرممکن است اما  ورود آن به کانال یک و۴ دهم میلیون واحد هم به همان اندازه بعید و غیرممکن است.

پیش بینی ها در هفته اول کاری بورس در فروردین سال جدید (هفته دوم فروردین) نشان می دهد که در صورت احتمال به توافق رسیدن  وین، شاخص کل بورس و سایر شاخص ها در بورس هفته اول روند صعودی را دنبال می کنند و احتمالا ورود به کانال یک و چهار میلیون واحد بسیار محتمل خواهد بود.

 

 

 

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها