|
کدخبر: 237265

پیش بینی جذاب از بورس در هفته آینده

بورس تهران امروز با رشد بیش از ۲۰ هزار واحدی همراه شد. رشد ۱.۸ درصدی شاخص کل بورس تهران در حالی رخ داد که تا روز گذشته و در بازه یک ماهه شاخص کل بورس افت نزدیک به ۱۴ درصدی را تجربه کرد. وضعیت نگران‌کننده این است که نوسان بازار به دست سیاست‌گذاری افتاده است که به شدت در مسیر تصمیم‌گیری بلاتکلیف است. امروز خبر ایجاد سقف برای نرخ گاز سوخت و قیمت خوراک گاز پتروشیمی موج مثبتی را در سهام ایجاد کرد. اما همچنان شدت عرضه بالا بود و این نگرانی را ایجاد کرده است که موج صعودی امروز سهام ادامه‌دار نباشد.

 امروز بورس تهران از همان ابتدای معاملات با افزایش تقاضا همراه شد و گرچه در میانه بازار بر شدت عرضه سهام افزوده شد اما با موج تقاضای پایان بازار سهام شرکت‌های بزرگ مانند پالایشی‌ها، فولاد و فملی با صف خرید همراه شدند. در نهایت نیز بازار سهام کار خود را با رشد ۱.۸ درصدی شاخص به پایان رساند. جهش بیش از ۲۱ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران تا سطح یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحد با همراهی بزرگان فلزی مانند فولاد و فملی و همچنین هلدینگ‌های فارس و غدیر و نماینده‌های پالایشی و پتروشیمی مانند نوری، شبندر و شپدیس رقم خورد.

ارزش معاملات به حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان رسید. شپنا، شتران و شبندر به همراه خودرو و فولاد بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشتند و بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان ارزش معاملات سهام امروز در اختیار این نمادها بود. شاخص کل هم‌وزن به عنوان نماگری که وضعیت کوچکترهای بازار را نشان می‌دهد امروز رشد نیم درصدی را تجربه کرد و اختلاف محسوسی را با شاخص کل داشت.

حمایت‌ها از بورس کارساز است؟

شب گذشته رییس جمهور بار دیگر خود بر حمایت از بورس تاکید کرد و وعده داد که وزیر اقتصاد تا امروز صبح برنامه‌ای برای حمایت از بورس ارائه کند. امروز نیز خاندوزی، وزیر اقتصاد در یک پیام تصویری بر تغییرات نرخ گاز سوخت صنایع بزرگ و خوراک پتروشیمی تاکید داشت. گرچه این خبر تازه نبود اما اطمینانی که در دل سهامداران ایجاد شد در ایجاد یک موج صعودی موثر بود. در این خصوص روز گذشته شایعاتی از مخالفت کمیسیون تلفیق مجلس با تغییرات قیمت گاز به گوش رسید. بر این اساس عنوان شد که کمیسیون تلفیق قیمت سوخت را همسان قیمت خوراک پتروشیمی بدون سقف به تصویب رسانده است. گرچه امروز از مراجع مختلف دولتی بر ایجاد سقف بر قیمت سوخت و خوراک تاکید شد اما همچنان نمی‌توان نقش مجلس را در این میان نادیده گرفت. گرچه در نگاه اول بسته حمایتی دولت (سقف برای قیمت خوراک و سوخت صنایع، سقف برای نرخ سود بین‌بانکی، عدم تغییر بهره مالکانه معادن) برای بورس نهایی شده است اما همچنان نگرانی از احتمال تغییرات آتی وجود دارد.

با فرض این‌که بسته حمایتی دولت اجرا شود باید پرسید آیا با همین شرایط بورس توان ادامه صعود را دارد یا خیر؟

باید گفت از نگاه بنیادی با لحاظ سطوح کنونی قیمت دلار و همچنین قیمت‌ها در بازار جهانی و لحاظ پیام دولت (به خصوص برای سوخت و خوراک) با مصوبه فعلی ارزندگی سهام به مراتب بیشتر از قبل شده است. در این میان همچنان چشم‌انداز حذف ۴۲۰۰ پررنگ به نظر می‌رسد. نسبت قیمت به درآمد سهام در وضعیت مناسبی قرار دارد و این موضوع در گزارش‌های پیشین بورسان بارها مورد اشاره قرار گرفته بود. اما تمام این موارد باید در کنار نگاه سرمایه‌گذاران به بازار سهام گذاشته شود. شدت تصمیمات ناگهانی و بلاتکلیفی سیاست‌گذار به حدی زیاد بوده است که اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس را به شدت خدشه‌دار کرده است. همین موضوع نیز عرضه‌های سنگین سهام را به دنبال داشت. باید امیدوار بود که در ادامه این موج حمایتی تصمیمات عجیبی برای حمایت از سهام مانند مخالفت با فروش حقوقی‌ها در نظر گرفته نشود.

تجربه خوبی از موج‌ حمایتی در دفعات قبل از سهام در ذهن فعالان بازار سرمایه وجود ندارد. هر بار اسمی از حمایت از بورس به میان آمده است گرچه یک موج صعودی شروع شده اما این مسیر صعودی چند روز بیشتر دوام نداشته است و در ادامه حتی شدت ریزش بیشتر از قبل بوده است. این بار وضعیت از این جهت با شعارهای حمایتی دفعات قبل متفاوت است که به واسطه ریزش‌های اخیر سهام ارزندگی مناسبی دارند. حتی در گروه‌های کوچک‌تر مانند سیمانی و دارویی، سهام با چشم‌انداز سودآوری با ثبات‌تر پرشمار جلوه می‌کنند. اما در کوتاه‌مدت همه این موارد در برابر هیجانات (ریشه در اطمینان نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس تهران دارد) می‌تواند رنگ ببازد.

کدام سهام را بخریم؟

در چنین شرایطی نمی‌توان پیشبینی دقیقی داشت و دل بستن به نمودارهای تکنیکال نیز احتمالا بیشتر مسیر را برای شما مبهم و گیج‌کننده خواهد کرد. تنها می‌توان گفت سهامی که دارای سود نقدی مناسبی هستند که قابل مقایسه با نرخ سود بانکی است فرصت خوبی برای خرید محسوب می‌شوند و به مراتب از گزینه سود بانکی گزینه مناسب‌تری هستند. سهام با این وضیت نیز در شرایط کنونی بازار وجود دارند که در گزارش‌های آتی بیشتر به این موارد پرداخته خواهد شد.

اخباری که باید دنبال کرد

همچنان باید منتظر تایید نهایی مجلس از قیمت گاز برای سال آینده بود. نیاز به گفتن نیست که بلاتکلیفی سیاست‌گذاری بیشترین ضربه را در ماه‌های گذشته به بورس تهران وارد کرده است. اخبار پیرامون ۴۲۰۰ را دنبال کنید.

در بازار جهانی اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است که می‌تواند اثر قابل توجهی بر بورس تهران داشته باشد. گزارش با عنوان «‌پیام فحاشی بایدن برای بازارها »‌ نیز بر این موضوع تاکید داشت که تورم در اقتصاد جهانی می‌تواند واکنش تند بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو را به دنبال داشته باشد. این موضوع می‌تواند بازارهای سهام جهانی را با شوک همراه کند و این شوک احتمالا به دیگر بازارها مانند بازار کالایی کشیده شود. از طرفی چشم‌انداز نفت ۱۰۰ دلاری در بازار جهانی وجود دارد که طبیعتا می‌تواند اثرات مثبت قابل توجهی بر بورس تهران داشته باشد.

اخبار پیرامون برجام باید با دقت دنبال شود. حصول برجام که به نظر در دسترس است طبیعتا موج‌های هیجانی را برای برخی از گروه‌ها مانند خودرویی رقم خواهد زد. از طرفی احیای برجام می‌تواند به بازار ارز شوک وارد کند و با تکرار سیاست‌های سال‌های ۹۲ تا ۹۵ در اقتصاد ایران وضعیت رکودی را بر بازارها تحمیل کنند. کاهش سهم پول از کل نقدینگی کشور می‌تواند تب نقدینگی در سایر بازارها را به شدت کاهش دهد و این موضوع می‌تواند اثرات منفی خود را در بازار سهام نیز منعکس کند.

 

منبع: بورسان

ارسال نظر