|
کدخبر: 216371

تاثیر مذاکرات هسته ای بر روند شاخص بورس

۸ آذرماه به عنوان تاریخ مذاکرات هسته‌ای ایران در وین اعلام شده است. این مذاکرات چقدر می‌تواند بورس را تحت تاثیر قرار دهد؟

در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، که مقرر شده ۸ آذرماه انجام شود. خبرهای زیادی به گوش می‌رسد. خبرهایی که در نهایت می‌تواند بر اقتصاد و بورس اثرگذار باشد.

رابرت مالی، فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران سفر منطقه‌ای خود را به کشورهای امارات متحده عربی، اسرائیل، عربستان سعودی و بحرین سفر خواهد کرده است. سفر آقای مالی تا ۲۰ نوامبر ادامه خواهد داشت.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده که او در این سفر رویکردهای آمریکا در مورد طیف وسیعی از نگرانی‌ها از ایران و از جمله فعالیت‌های بی‌ثبات کننده آن در منطقه را هماهنگ خواهد کرد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در سخنانی بر تمایل آمریکا مبنی بر بازگشته به مذاکرات هسته‌ای جهت احیای برجام تاکید کرد. وی گفت: ما به دنبال بازگشت مجدد هستیم و منتظر مذاکرات هستیم و امیدواریم که این مذاکرات پرثمر باشند. در این راستا ما در کنار متحدان‌مان قرار داریم.

«کامالا هریس»، معاون بایدن نیز تصریح کرده که تمایل ما برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران روشن است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم گفته ما در مذاکرات وین خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها علیه تهران خواهیم شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) تماس نگرفتن دولت جدید ایران با وی را «حیرت‌انگیز» توصیف کرد. وی گفت که تنها «مکالماتی فنی» با محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران داشته است.

با همه این‌ها طبق گفته علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، مذاکرات وین با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، از دوشنبه هشتم آذرماه آغاز خواهد شد.

توپ بورس در زمین دولت

همایون دارابی، کارشناس بازار سهام در خصوص تاثیر این مذاکرات بر بورس، گفت: شرایط بازار سرمایه فعلا داخلی است و نمی‌توان وزنه‌ای به مذاکرات داد.

وی با اشاره به اینکه مسائل خارجی سهم کمی در بازار فعلی دارد، تصریح کرد: سیاست دولت نیز در حال حاضر این است که اقتصاد را به سیاست گره نزند. به نظر من در حال حاضر مذاکرات تاثیری بر بازار نخواهد گذاشت.

دارابی افزود: اگر در نهایت مذاکرات به نتیجه برسد به دلیل کاهش هزینه‌های انتقال پول، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، دسترسی به بازارهای جدید و … تاثیر مثبتی بر کل اقتصاد خواهد گذاشت. این موضوع رشد اقتصادی را حاصل می‌شود که کل بازار از آن منتفع خواهد شد.

این کارشناس گفت: توپ در حال حاضر در زمین تهران است. این دولت است که تضمین‌کننده و راه‌گشای بازار سهام خواهد بود. در حال حاضر بزرگترین مشکل بازار سرمایه با دولت است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها