|
کدخبر: 209212

توصیه مهم به بورس بازان!

یک کارشناس بازار سرمایه به تاثیرپذیری بازار سرمایه از نرخ ارز اشاره کرد و گفت: زمانی که قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی) دستخوش تحول می‌شوند این اتفاق همانند اهرمی می‌تواند در سودسازی شرکت‌ها تاثیرگذار باشد که فعالان بازار سرمایه باید به این مساله توجه جدی داشته باشند.

"امیرعلی امیرباقری" امروز (یکشنبه) به کلیت معاملات بورس در سومین هفته پاییز اشاره کرد و افزود: در هفته گذشته شاهد فشار فروش در بازار سهام بودیم که به مرور و با نزدیک شدن به پایان هفته میزان فشار فروش افزایش پیدا کرد و کلیت بازار وارد روند منفی شد.

وی ادامه داد: البته از روز گذشته (شنبه) این روند تغییر یافته و شاخص بورس، رشد قابل توجهی را تجربه کرد.

وی موضوع قیمت ارز و آزادسازی پول‌های بلوکه شده را از مهمترین ابهامات فعلی در بازار سرمایه دانست و گفت: در حوزه سیاست خارجی اخبار مثبت به گوش رسید و براساس شنیده‌ها روابط ایران و عربستان رو به بهبود است، این موضوع می تواند نگاه مثبتی را در بین فعالان بازار ایجاد کند.

به گفته امیرباقری، از طرفی احیای برجام بر بازار ارز تاثیرگذار است و ضمن ایجاد زمینه های لازم برای کاهش قیمت دلار در بازار، به طور حتم روند این بازار را دستخوش تغییر خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در صورت وقوع چنین اتفاقی، شرکت های صادراتی و ارز محور که جزو شرکت های شاخص ساز بازار هستند از این اتفاق تاثیر می پذیرند و زمینه فشار بر کلیت بازار فراهم می شود.

نرخ اوراق، عاملی در ریزش اخیر شاخص بورس

وی با بیان اینکه مساله نرخ اوراق از دیگر مسایلی بود که تا حدودی منجر به افزایش ابهامات موجود در بازار شد و زمینه فشار فروش را بر کلیت معاملات این بازار فراهم کرد، اظهار داشت: تعدادی اوراق بدون ریسک در حال معامله در بازار فرابورس هستند که میزان چشمگیری از این معاملات مربوط به عملیات بازار باز است اما از آنجا که این معاملات از معاملات سایر اوراق تفکیک شده نیست؛ بنابراین حجم خود را به صورت تجمعی در معاملات اوراق نشان می دهد و سبب ترس و تردید فعالان بازار می شود.

امیرباقری تاکید کرد: افزایش نرخ بازده بدون ریسک در کلیت بازار می تواند منجر به تغییر جهت جریان سرمایه از سمت اوراق ریسکی مانند سهام به سمت اوراق بدون ریسک همچون صندوق های با درآمد ثابت شود که این امر به مراتب باعث ایجاد فشار در کلیت بازار خواهد شد.

قیمت های جهانی، تاثیرگذار در تغییر روند معاملات بورس

وی قیمت های جهانی را سومین عامل تاثیرگذار در تغییر روند معاملات بورس طی چند روز گذشته دانست و گفت: در این میان نرخ گاز به سقف تاریخی خود رسید و در نهایت از آن عبور کرد که همین امر توانست معاملات بازار را با ترس و تهدید مواجه کند، چراکه نرخ خوراک بسیاری از صنایع بزرگ بازار سرمایه ارتباط مستقیمی با قیمت گاز دارند و افزایش قیمت آن منجر به ایجاد فشار در بدنه معاملات بازار سرمایه خواهد شد.

امیرباقری اظهار داشت: از طرفی در حوزه جهانی نرخ فرآورده‌ها با افزایش همراه شدند؛ بنابراین با توجه به چنین وضعیتی باید صبر کرد و دید اثر قیمت مواد اولیه و فرآورده‌ها به چه صورت در سود شرکت‌ها منعکس می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: براساس پیش‌بینی های صورت گرفته به نظر می رسد که در فصل پاییز و زمستان با بحران انرژی به خصوص در حوزه گاز مواجه شویم که همین امر می‌تواند اتفاقات پیش‌بینی ناپذیری را برای برخی از محصولات ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران باید اکنون توجه زیادی را نسبت به قیمت های جهانی داشته باشند، گفت: با توجه به تاثیرپذیری بازار سرمایه  از نرخ ارز اما زمانی که قیمت های جهانی دستخوش تحول می شوند این اتفاق همانند اهرمی می تواند در سودسازی شرکت ها تاثیرگذار باشد که فعالان بازار سرمایه باید به این مساله هم توجه جدی داشته باشند.

امیرباقری خاطرنشان کرد: از جمله ریسک ها و ابهاماتی که معاملات بورس هفته گذشته با آن مواجه و وزن سنگینی را در روند بازار ایجاد کرد انتخاب ریاست سازمان بورس، تغییر اعضای شورای عالی بورس و هیات مدیره سازمان بود، این در حالیست  که بازار نباید زیاد از این موضوع تاثیر می پذیرفت و زمینه ایجاد نوسان در معاملات بازار سهام را فراهم می کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: افراد انتخاب شده در ارکان بازار سرمایه، مرتبط با بدنه بازار سرمایه هستند و آشنایی زیادی را با کلیت بازار دارند که امیدواریم بتوانند مسوولیت محول شده را با موفقیت به پایان برسانند.

وی با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که فعالان بازار سرمایه وزن زیادی را به پارامترهای تاثیرگذار بر معاملات بورس می دهند و همین امر سبب ایجاد هیجان در خرید و فروش خواهد شد، گفت: تغییر ریاست سازمان بورس نمی تواند چندان بر روند و کلیت معاملات بازار تاثیرگذار باشد و روند این بازار را دستخوش تغییر و تحول کند، به همین دلیل نباید نقش آن را در کلیت معاملات بورس پررنگ دانست زیرا این اتفاق به عنوان آدرس اشتباه دادن به معاملات بازار تلقی می شود.

بند طلایی بودجه برای حرکت اقتصاد کشور به سمت بازار آزاد

امیرباقری با اشاره به اینکه برخی از مسایل مانند نرخ تورم و نرخ ارز می توانند به شدت بر معاملات بورس تاثیرگذار باشند، افزود: در کنار این مسایل به فعالان بازار توصیه می شود تا نگاه تحلیل محور به معاملات بورس داشته باشند و در راس تحلیل های خود پارامترهای اقتصادی و بنیادی را در نظر بگیرند تا بتوانند تصور درستی را از سودسازی شرکت ها در سال جاری و سال های آینده داشته باشند.

امیرباقری اظهار داشت: در بودجه یک بند طلایی برای حرکت از قیمت گذاری دستوری به سمت قیمت گذاری به سمت بازار آزاد وجود داشت که اجرایی شدن آن به طور حتم مزایای زیادی را برای اقتصاد کشور در میان مدت و بلندمدت به همراه خواهد داشت،  چرا که سال های زیادی قیمت گذاری دستوری با شعار حمایت از مصرف کننده، منجر به توزیع رانت در بین عده معدودی از افراد و تشدید شکاف طبقاتی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: حرکت از قیمت گذاری دستوری به سمت بازار آزاد، حرکتی طلایی است که منجر به اصلاح ساختار اقتصاد کشور خواهد شد.

شاخص کل بازار بورس روز گذشته (شنبه، ۲۴ مهرماه) با ۴۰ ‌هزار و ۶۰ واحد افزایش در جایگاه یک ‌میلیون و ۴۳۷ هزار واحدی قرار گرفت.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر