|
کدخبر: 195137

پیشتازی سهم‌های کوچک در بورس

در روز چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ شاخص کل رشد اندکی داشت و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز زیادی افت قیمت داشتند. اغلب نمادهای کوچک و متوسط بازار رشد کردند و شاخص هم وزن بیش از ۵ هزار واحد بالا آمد.

بورس پیشتازی سهم‌های کوچک در بورس

در معاملات امروز بورس تهران شاخص کل بورس با افزایش ۶ هزار و ۶۷۲ واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد صعود کرد.

شاخص هم وزن نیز با رشد ۵ هزار و ۷۸ واحدی در سطح ۴۵۶ هزار و ۲۹۸ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۹۷ واحد بالا آمد و در سطح ۲۲ هزار و ۳۱۷ واحد قرار گرفت.

صعود کوچک و متوسط ها

در روزی که شاخص کل رشد اندکی داشت و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز زیادی افت قیمت داشتند، اغلب نمادهای کوچک و متوسط بازار رشد کردند و شاخص هم وزن بیش از ۵ هزار واحد بالا آمد.

نمادهای بزرگ بازار مانند فارس، شستا،‌ فولاد، شپدیس، فملی، شیراز، ونیکی، پترول،‌ جم، کگهر، کچاد، فخوز، وسپهر، حفاری، فاراک، صبا، ومدیر، شاروم، وپارس و شغدیر قرمزپوش شدند و مانع رشد قابل توجه شاخص کل شدند.

ورود پول حقیقی

روز چهارشنبه برای دومین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام پارسان (شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن ۸۵ میلیارد تومان بود. پس از پارسان، قثابت (قند ثابت خراسان) و خبهمن (خودروسازی بهمن) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

در مقابل نماد وبملت (بانک ملت) با ۵۶ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و نمادهای برکت (داروسازی برکت) و فولاد (فولاد مبارکه) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

سهم‌های تاثیرگذار بر شاخص

روز چهارشنبه نمادهای «پارسان»، «وامید» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند.

همچنین سه نماد «فارس»، «شستا» و «فولاد» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سپید صدرنشین است و شستا و سنیر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورسنیز وهامون، دی و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۵ هزار و ۴۳۸ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌سه‌شنبه ۱۰ درصد افزایش یافته است.

ارزش معاملات خرد نیز با رشد ۱۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۱۱ هزار و ۹۳۴ میلیارد تومان رسید.

مازاد تقاضا در بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۱ درصد افت کرد و در رقم هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۱۷۴ درصد کاهش یافت و ۱۰۲ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب ارزش مازاد تقاضای بازار در پایان معاملات به هزار و ۸۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز سه‌شنبه افت ۵ درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) با صف‌ خرید ۱۰۵ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کنور، نمادهای مدیریت (سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور) و مادیرا (صنایع ماشین‌های اداری ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به ثالوند (سرمایه گذاری مسکن الوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۴۷ میلیارد تومانی داشت. پس از ثالوند، کمرج

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر