|
کدخبر: 195103

ریسک‌های فعلی بورس کدامند؟

یک کارشناس بازار سهام، با اشاره به اینکه در شرایط مذکور وضعیت بازاربه لحاظ بنیادی خوب است، گفت: ریسک بزرگ بازار در حال حاضر اصلاحات بازار جهانی و اتفاقات احساسی و غیر مترقبه است.

افت کم‌رمق بازار سرمایه در ساعت ابتدایی معاملات امروز و بعد از چند روز رشد قابل توجه امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

حمید کوشکی، تحلیل‌گر بازار سهام ضمن بیان مطلب بالا گفت: بعضی‌ از فعالان نگران ریزش‌های سنگین هستند، اما به هیچ عنوان چنین نیست چراکه P/E بازار در سال گذشته ۳۵ بود، در حالی که رقم مذکور در شرایط کنونی زیر ۱۰ است. در محاسبات قبلی هم P/E تحلیلی بازار حدود ۶.۵ برآورد شده بود.

وی افزود: درست است که دلار اکنون رشد کرده و به نزدیکی کانال ۲۸هزار تومان رسیده، اما برای شرکت‌ها نهایت ۱۵۰۰ تومان افزایش یافت. پس می‌توان نتیجه گرفت که شرایط فعلی به هیچ عنوان قابل مقایسه با ریزش‌های سنگین گذشته نیست.

جای نگرانی برای منفی‌های کوتاه‌مدت نیست

این فعال بازار با بیان اینکه رشد شاخص کل از محدود کانال یک میلیون و ۹۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار ذهنیت ریزش را به وجود آورد، گفت: منفی‌های یکی دو روزه به هیچ عنوان جای نگرانی ندارد؛ به هر حال سهام نیازمند استراحت است.

وی افزود: مورد مهمی که در تحلیل بلندمدت وجود دارد اجماع برای نرخ دلار است، به طوری‌که دیگر نمی‌توان انتظار داشت رقم‌های ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان که در گذشته عنوان می‌شد، محقق شود. بنابراین اگر همین امروز هم خبر توافق منتشر شود، نرخ دلار نهایت تا کانال ۲۲ هزار تومان افت خواهد کرد.

کوشکی با تاکید بر اینکه بر فرض ایجاد چنین شرایطی هم نهایت P/E بازار ۸ می‌شود گفت: عوامل زیادی در روند بازارسرمایه تاثیرگذار هستند، یکی از این عوامل مهم، بحث مربوط به بازارهای جهانی است، به عنوان مثال، ریزش نرخ جهانی سنگ آهن می‌تواند زنجیره فولاد را تحت تاثیر قرار دهد.

از طرف دیگر در چند روز اخیر دیدیم که وزرا نگاه مثبتی برای رفع نرخ‌گذاری دستوری دارند که این می‌تواند محرک خوبی در برخی صنایع همچون خودروسازی باشد و این اتفاق در هر شرایطی خواهد افتاد. به عنوان مثال در صنعت دارو می‌بینیم که نسبت به سطح قبلی نرخ‌گذاری دستوری نداریم. به هیچ عنوان نمی‌توان بخش هزینه را آزاد و ادعا کرد محصولات با نرخ قبلی فروخته شود. هرچند که دیدیم وزیرپیشنهادی صمت صحبتی را مبنی بر بازگرداندن قیمت سیمان به قبل مطرح کرد که به نظر من بیشتر شبیه لطیفه بود و به هیچ عنوان شدنی نیست.

بهبود شرایط در بستر توافق ممکن است

او با تاکید بر اینکه ریسک بزرگ بازار ما در حال حاضر اصلاحات بازارجهانی و اتفاقات احساسی و غیرمترقبه است، تصریح کرد: روی هم رفته بازار جایی برای نگرانی ندارد و در حال حاضر شرایط خوب است. از سوی دیگر ما نیازمند توافقیم و تمام صحبت‌هایی که وزیران پیشنهادی عنوان می‌کنند در بستر مراودات جهانی است که محقق می‌شود ، در غیر این صورت شرایط بدی به وجود می‌آید.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر