|
کدخبر: 185242

۴ عامل تهدیدکننده معاملات بورس

یک کارشناس بازار سرمایه به چهار ریسک تهدیدکننده معاملات بورس که باید مورد توجه سهامداران قرار بگیرد اشاره کرد و گفت: از جمله ریسک‌های کنونی بازار، وقوع بحران انرژی (آب و برق) در کشور است که تا حدودی صنایع را با چالش مواجه کرده است.

امیرعلی امیرباقری به روند معاملات بورس در هفته دوم تیرماه اشاره کرد و افزود: در هفته گذشته بازار سهام به سمت تعادل در عرضه و تقاضا پیش رفت و ضمن تفکیک راه سهام از یکدیگر عمدتا نگاه ها به سمت سهامی بود که از بنیاد و آینده روش تری برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه اکنون چند ریسک به بازار افزوده شده است که باید مورد توجه سهامداران قرار بگیرد، اظهار داشت: نخستین ریسک فعلی بازار، بحث شیوع ویروس کرونا در کشور است، از آنجایی که هنوز این بیماری مهار نشده است؛ بنابراین این ریسک همچنان در بخش تولید و تقاضا وجود دارد که این موضوع تا حدودی فضای کسب و کار را با رکود مواجه می کند.

امیرباقری با بیان اینکه موضوع دوم که اخیرا مطرح شده است و انتظار می رفت تا تحلیلگران آن را در پیش بینی های خود لحاظ کنند، مقوله مرتبط با بحران انرژی در کشور است، افزود: با توجه به ذخیره آبی کشور تا حدودی صنایع با بحران برق و آب مواجه شدند، اکنون این موضوع در بازار به عنوان یک ریسک نوظهور به وقوع پیوسته است و می تواند بخش تولید را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ بنابراین سرمایه گذاران باید نگاه ویژه ای به سهامی داشته باشند که تاثیرپذیر از این مقوله هستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در بحث سوم با توجه به کاهش درآمدهای دولت و اصلاح نظام مالیاتی، مباحث مالیاتی می تواند بیش از گذشته بر سرمایه شخصی افراد و بخش تولید تاثیر داشته باشد که به نظر می رسد دولت جدید مباحث مالیاتی را با تمرکز بیشتری پیگیری کند و راه فرار مالیاتی با سد روبرو شود.

وی با بیان اینکه در علم اقتصاد مباحث مرتبط با مالیات مانند یک شمشیر دو لبه است، اظهار داشت: این موضوع همانطور که می تواند مفید واقع شود به همان میزان هم بخش تولید و سرمایه گذاری بخش خصوصی را تحت تاثیر خود قرار می دهد؛ بنابراین باید به طور حتم در این بخش، کارشناسی های لازم صورت بگیرد و مطالعات تطبیقی انجام شود تا در آینده در این حوزه دچار مشکل نشویم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به لحاظ تکنیکی موضوعی که در هفته گذشته مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت مباحث مرتبط به سفته بازی، فضای مجازی و تاثیر آن بر بازار سرمایه است، گفت: در بازار فرابورس عمدتا فاصله قیمتی یک ریال است، همین امر می تواند عملیات سفته بازانه را در این بازار مهیا کند که به نظر می رسد باید در میان مدت یک همگرایی بین قوانین و دستورالعمل های اجرایی بین بورس و فرابورس داشته باشیم تا بنیاد سهام بر روند قیمتی تاثیرگذار باشد و عملیات سفته بازانه نتواند واقعیات اقتصادی موجود در شرکت ها را مهار کند؛ بنابراین در مورد فاصله قیمتی در بازار فرابورس باید بازنگری هایی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تیرماه فصل مجامع است و بازار سرمایه در این فصل، تحرکی مضاعف را به خود می بیند، اظهار داشت: این اتفاق نه تنها آورده نقدی را برای سرمایه گذاران با خود به همراه دارد بلکه استراتژی کلان شرکت ها در میان مدت و بلندمدت در مجامع مطرح می شود و سهامداران می توانند سوالات خود را در این مجامع عنوان کنند؛ بنابراین این فصل یک استراتژیک برای بازار سرمایه است که به نظر می رسد خبرهای خوبی در مجامع از نظر آمار تولید و فروش شنیده شود.

امیرباقری با بیان اینکه از بعد ریسک های سیاسی همچنان ریسک داخلی و خارجی بر بازار سهام حاکم است، گفت: محور ریسک خارجی، مذاکرات وین و برگشت آمریکا به برجام است.

این کارشناس بازار سرمایه به تقویت نسبی قیمت های جهانی در بازار هفته گذشته اشاره کرد و گفت: بنار بر آمار ارائه شده، بخش بزرگی از جمعیت در کشورهای مختلف، دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و همچنین تقاضا به بازارها بازگشته است که این موضوع باعث تقویت بازارهای جهانی شد.

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان توقع تقویت سنگین قیمت ها را در بازار جهانی از لحاظ تقویت تقاضا و نیز سیاست های فدرال رزرو داشتند که تا حدودی این جهش سنگین با تعدیل مواجه شد و روند صعودی در قیمت های جهانی به صورت آرام و مستمر دیده شد.

امیرباقری خاطرنشان کرد: از طرفی در خصوص بازار رمز ارزها تا حدودی نگاه ها به این بازار با شک و تردید مواجه شده است و عمدتا دیدگاه ها به سمت دارایی های فیزیکی مانند طلا و املاک در سطح جهانی بازگشته است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بنابر آمار معتبر، در راس این دارایی ها طلا و املاک دیده می شود؛ بنابراین دیدگاه ها به سمت سرمایه گذاری در این بازار با تردید مواجه و فشار بر بدنه بازار وارد شد.

شاخص کل در بازار بورس دیروز (شنبه) ۱۱ هزار و ۳۰۸ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد رسید.

منبع: ایرنا

ارسال نظر