|
کدخبر: 184848

حفظ توپ در زمین سهامداران خرد!

شاخص کل بورس تهران برای سومین هفته متوالی به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و هم‌راستا با آن سرمایه‌گذاران حقیقی نیز به بازی در زمین خرید سهام ادامه دادند.

به این ترتیب معاملات هفته منتهی به ۱۶ تیرماه در حالی پایان یافت که علاوه بر رشد حدود ۲ درصدی شاخص کل، شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۳۳۶ میلیارد و ۳۹۹ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم. حالا سه هفته متوالی است که سهامداران خرد نقش خریدار خود را حفظ کردند و در مجموع این بازه زمانی مالکیت ۱۲۲۵ میلیارد تومان سهام بورسی را از آن خود کرده‌اند که البته تنها حدود ۳ درصد از خالص فروش‌های ثبت شده از سوی این دسته از بازیگران سهام در ۲۴ هفته منتهی به ۲۶‌خرداد است.

افزایش جذابیت قیمت سهام پس از ریزش‌های متوالی، رسیدن به فصل مجامع و رقیق شدن قیمت‌ ها پس از تقسیم سود نقدی، وضعیت مطلوب نرخ‌ها در بازار‌های جهانی و البته بازار ارز و در کنار آن انتظار برای تغییر سیاست‌های مربوط به قیمت‌گذاری دستوری در دولت سیزدهم از جمله محرک‌هایی است که سبب تقویت جریان تقاضا در بورس تهران شده است.

در دو روز ابتدای هفته گذشته، سهامداران محتاط‌تر از گذشته بودند و ترجیح دادند تا سود حدود ۱۰ درصدی کسب شده در دو هفته ماقبل را ذخیره کنند. از این رو در مجموع روزهای شنبه و یکشنبه شاخص کل بورس تهران با عقب‌نشینی بیش از یک درصدی مواجه شد. سهامداران حقیقی نیز که رفتارهای هیجانی بیشتری دارند، در این دو روز فروشنده بودند و جمعا خالص فروش ۳۰۲ میلیارد و ۳۴۳ میلیون تومانی را رقم زدند. روز دوشنبه اما شاهد تحرکات مثبتی در بازار سهام بودیم.

شاخص سهام ۹/ ۰ درصد رشد کرد و گرایش سهامداران به گروه‌های کوچک‌تر از رشد کمتری در بازه دو هفته‌ای صعودی بورس داشتند، افزایش پیدا کرد. مردادماه سال گذشته بود که با اوج‌گیری قیمت‌ها، نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر بازار نیز از سطح تاریخی کمتر از هفت مرتبه به ۲۲ واحد رسید. در این برهه زمانی P/ E برای سهام کوچک‌تر ۳۲ واحد و برای بزرگ‌ترها ۲۰ مرتبه بود. با آغاز اصلاح بازار و تخلیه حباب شکل‌گرفته نیز سهام با ارزش بازار پایین به دلیل گرفتار شدن در صفوف سنگین فروش و نقدشوندگی بسیار پایین در پرکردن حجم مبنا ناتوان ماندند و قیمت پایانی این دسته از سهام آنچنان که باید افت نکرد و به اصطلاح در روند اصلاح قیمت نیز درجا زدند و تا چندی پیش از نظر بازار گران تلقی می‌شدند. حال آخرین گزارش اجماع تحلیلگران نشان می‌دهد نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر برای گروه‌های با ارزش بازار بالا ۴/ ۷ مرتبه و برای کوچک‌ترها ۸/ ۷ واحد است. نزدیک شدن این نسبت در دو گروه مذکور حکایت از آن دارد که گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر نیز توانسته‌اند تا حدودی به تعادل رسیده و حالا برای خرید جذاب به نظر می‌رسند.

از این رو حقیقی‌ها روز دوشنبه نیز وارد میدان شدند و روز دوشنبه خالص خرید ۲۰۹ میلیارد تومانی را رقم زدند. اما روز سه‌شنبه روزی رکوردشکن در سال ۱۴۰۰ بود. شاخص کل رشد بیش از ۲ درصدی را تجربه کرد و ارزش معاملات خرد نیز در مجموع بورس و فرابورس، رکورد سال جاری را جابه‌جا کرد. در این روز سهامداران خرد با ثبت خالص خرید ۴۷۲ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومانی، دومین خرید سنگین در سال ۱۴۰۰ را رقم زدند. در پایان هفته اما رشد پرشتاب قیمت‌ها متوقف شد و شاخص سهام پس از فراز و فرود روزانه، به رشد ۰۷/ ۰ درصدی بسنده کرد. حقیقی‌ها نیز مجددا فروشنده شدند تا در این روز شاهد جابه‌جایی ۴۲ میلیارد و ۷۲۲ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی باشیم.

عملکرد بورس‌بازان در صنایع

در هفته‌ای که سهامداران حقیقی خالص خرید مثبتی را رقم زدند، از ۳۸ صنعت فعال بورسی، در ۲۳ گروه شاهد تغییر مالکیت سهام به نام حقیقی‌ها بودیم و در مقابل در ۱۶ صنعت همچنان حقیقی‌ها فروشنده بودند. بر این اساس گروه محصولات شیمیایی با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۴۰ میلیارد و ۴۸۹ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی در اولویت نخست این گروه از معامله‌گران برای خرید قرار گرفت. نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی نوری در اولویت نخست زیرمجموعه‌های پتروشیمی برای خرید قرار داشت.

گروه چندرشته‌ای صنعتی نیز که هفته‌هاست در مرکز توجه حقیقی‌ها قرار داشته، هفته گذشته نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و با ثبت خالص خرید ۱۹۰ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومانی سهامداران خرد، رتبه دوم این لیست را به خود اختصاص داد. لیست خرید حقیقی‌ها دیگر گروه‌های کامودیتی‌محور را نیز در خود جای داد. در این راستا فلزات اساسی و کانه‌های فلزی به ترتیب با جابه‌جایی ۱۶۵ و ۳۲ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی جایگاه خود را در لیست خرید سهامداران خرد بورس تهران به‌دست آوردند.

نکته قابل‌توجه آنکه مصوبه پایان هفته توانیر برای جلوگیری از خاموشی‌های رخ‌داده در بخش خانگی برق و محدود کردن فعالیت فولادی‌ها و سیمانی‌ها که در روز چهارشنبه به ریزش قیمت این دو گروه منجر شد نیز توانست برآیند هفتگی خالص خرید حقیقی در این دو گروه را تغییر دهد و سهامداران خرد در مجموع هفته گذشته ارقام مثبتی را در زیرمجموعه‌های فولادی و سیمانی رقم زدند. عصر روز سه‌شنبه بود که نامه‌ای روی خط مراجع خبری اعم از خبرگزاری‌ها و شبکه‌های موجود در پیام‌رسان‌های مجازی رفت و خبر از توقف عرضه برق به شرکت‌های فولادی و سیمانی داد.

 طبق نامه‌ای که توانیر به شرکت‌های برق منطقه‌ای زده قرار است برق تحویلی به شرکت‌های فولادی ۹۰ درصد کاهش پیدا کند. در متن این نامه آمده است: «پیرو مصوبات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هیات وزیران و مصوبه مورخه ۱۵/ ۰۴/ ۱۴۰۰ ستاد فرماندهی راهبری اوج بار وزارت نیرو و با توجه به محدودیت جدی در تامین برق به دلیل افزایش بی‌سابقه مصرف، به منظور حفظ پایداری شبکه سراسری برق و جلوگیری از خاموشی‌های گسترده، ضروری است نسبت به هشدار توقف فرآیند اصلی فعالیت مشترکان فولادی با حداکثر برق دریافتی از شبکه به میزان ۱۰درصدی دیماند مصرفی از سه‌شنبه ۱۵ تیر به این دسته از مشترکان اقدام فرمایید.» مصوبه‌ای که به معنای توقف تولید این دسته از شرکت‌ها بود و اثر آن بر معاملات روز چهارشنبه بورس تهران منعکس شد و ترمز رشد بورس کشیده شد.

هفته گذشته بانک‌ها با بیشترین هجوم حقیقی‌ها برای فروش مواجه شدند. این گروه در هفته منتهی به ۱۶ تیرماه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۵۴ میلیارد و ۵۸۷ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. خودرویی‌ها نیز در روندی مشابه با خالص فروش ۴۶ میلیارد تومانی این گروه از سهامداران مواجه شدند. افزایش ابهامات مربوط به احیای برجام و دلسردی سهامداران از حصول این مهم حداقل در کوتاه‌مدت مهم‌ترین عامل پشت کردن حقیقی‌ها به دو گروه بانک و خودرو بود. گروه‌هایی که تحت عنوان گروه‌های برجامی شناخته شده و در سال‌های اخیر از تحریم‌های بین‌المللی بیشترین زیان را متحمل شده‌اند.سه گروه بیمه، خرده‌فروشی و انبوه‌سازی نیز در هفته مورد بررسی، با حمایت سهامداران عمده مواجه شدند و در مجموع جابه‌جایی ۸/ ۷۷ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها