|
کدخبر: 183901

گام موثر بورس برای جذب سرمایه از بازارهای موازی

معاون توسعه بازار بورس کالا، راه اندازی قرارداد آتی صندوق طلا را گامی به سمت جذب سرمایه های احتمالاً خارج شده از بازارسرمایه و مستقر در بازارهای موازی دانست و به تشریح مزایای آن پرداخت.

بورس گام موثر بورس برای جذب سرمایه از بازارهای موازی

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا و در بررسی قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا بیان کرد: با توجه به این که طلا را به عنوان یک کالای استراتژیک در معاملات مشتقه همواره مورد تقاضای بازار بود، راه اندازی قرارداد آتی صندوق طلا اتفاق مثبتی در رشد ابزارهای بازار کالایی قلمداد می‌شود.

علیرضا ناصر پور اضافه کرد: با توجه به این که ۹۵ درصد از دارایی های قرارداد آتی صندوق طلا بر روی طلا سرمایه‌گذاری شده است؛ عملا بازدهی آن نیز تقریبا با بازدهی نوسانات و بازدهی معاملات طلا در بازار آزاد مشابه است و صندوق آتی طلا از این جهت می تواند تقریبا به شبیه سازی نوسانات معاملات طلا بپردازد.

وی تصریح کرد: بنابراین به نظر می رسد راه اندازی این صندوق کمک زیادی به وضعیت بازار داشته باشد و می تواند بخشی از نیاز افرادی که در حوزه طلا می خواهند سرمایه گذاری کنند را پوشش دهد. امیدوارم با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که این صندوق دارد، حجم معاملات آن نیز توسعه پیدا کند؛ هرچند که به نظر هم می رسد این اتفاق به زودی عملی خواهد شد.

ناصرپور در مقایسه قرارداد آتی صندوق طلا با معاملات آتی سکه اظهار کرد: فرق ابزار جدید این است که معاملات آن روی واحدهای صندوق انجام می شود. معاملات قرارداد آتی صندوق طلا نسبت به معاملات سکه طلا از تنوع مناسبی برخوردار است و نوسانات برروی پورتفویی از دارایی های مبتنی بر طلا که البته ان هم عمدتا مبتنی بر گواهی سپرده است، انجام می شود.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا افزود: قرارداد آتی صندوق طلا از این جهت که روی ابزار مشتقه تعریف شده است، فرآیند تحویل آن به نسبت فرآیند تحویل قراردادهای آتی سکه طلا ساده‌تر است که این موضوع مزیت مهمی به شما می رود.

وی با اشاره به اهرمی بودن معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا بیان کرد: براین اساس، حجم قابل توجهی از معاملاتی که اکنون در حوزه طلا و خارج از بازارسرمایه انجام می شود به سمت استفاده از این ابزار جدید جذب خواهد شد. همچنین افرادی که به دنبال انجام معاملات اهرمی در بازارهای موازی هستند نیز می توانند به سمت بازارسرمایه حرکت کنند؛ این موضوع کمک می کند تا بخشی از وجوهی که شاید از بازار سرمایه خارج شده است مجددا به بازار برگرداند و امکان معاملات را برای آنها فراهم شود.

منبع: سنا

ارسال نظر