|
کدخبر: 181680

ردپای دولت در صعود بورس

در اردیبهشت ماه بالغ بر ۲۸هزار میلیارد تومان پول توسط بانک مرکزی در راستای مجوز استفاده از تنخواه‌گردان خزانه چاپ شده است. افزایش انتظارات تورمی و نرخ تورم ۴۳درصدی در پایان خرداد ماه سیگنال‌های مشخص به فعالان بازار سهام مخابره کرده است.

رئیس سازمان بورس اخیراً اعلام کرده است: به‌طور مرتب در حال پیگیری بحث واریز مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار هستیم تا بین صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی هماهنگی لازم ایجاد شود، چرا که هرچه سریع‌تر مشخص شود که این مبلغ قرار است از کدام یک از منابع صندوق توسعه ملی از طریق بانک مرکزی به صندوق تثبیت واریز شود، اما متأسفانه به‌دلایلی نمی‌توان زمان دقیقی را برای واریز این مبلغ به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه مشخص کرد.

دهقان تأکید کرده است: به‌شخصه این اطمینان را به سهامداران می‌دهم که از جانب سازمان بورس به‌طور مداوم پیگیر واریز مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه هستیم.

با اعلام عدم واریز منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس، دلیل رشد اخیر شاخص کل را باید در احیای انتظارات تورمی جست‌وجو کرد. گفتنی است، در حالی که نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ۱۴۰۰ معادل ۰/۷ درصد بوده نرخ تورم ماهانه در خرداد ماه ۱۴۰۰ معادل ۲/۵ درصد بوده است اما نکته مهم‌تر اینکه نرخ تورم ۱۲ماهه در خرداد ماه ۱۴۰۰ به حدود ۴۳ رسیده است.

لازم به ذکر است، افزایش تورم در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها کاملاً واضح است. نرخ تورم ماهانه این گروه از منفی ۰/۸ درصد در اردیبهشت به ۳/۲ درصد در خرداد رسیده است.

در همین راستا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که حجم نقدینگی در اردیبهشت ماه سال جاری به ۳ هزار و ۶۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده است، همچنین رشد ماهانه این متغیر در اردیبهشت ۳.۲ درصد اعلام شده است که معادل افزایشی به‌ارزش ۱۱۲ هزار میلیارد تومان است. بررسی گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد، پایه پولی در اردیبهشت ماه حدود ۶ درصد رشد کرده است؛ بر این مبنا پایه پولی در پایان اردیبهشت با ۶ درصد افزایش نسبت به فروردین، به حجم بالغ بر ۴۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده است،

یعنی در ماه مذکور بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان پول توسط بانک مرکزی چاپ شده است. رشد نقطه به نقطه این متغیر پولی در اردیبهشت ماه نیز حدود ۳۰.۶ درصد اعلام شده است. این رشد ماهانه در ۱۴ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است! چندی قبل نیز دلیل این افزایش چشم‌گیر پایه پولی که اثر به‌شدت مخرب در رشد نقدینگی دارد افزایش سقف تنخواه‌گردان بانک مرکزی برای پوشش کسری بودجه ابتدای سال عنوان شد. این آمار و ارقام به‌روشنی به تشدید انتظارات تورمی میان فعالان اقتصادی دامن زده است که خود می‌تواند به عامل محرک رشد سهام شاخص‌ساز و کاهش چشم‌گیر تعداد صفهای فروش در بازار سهام تبدیل شود.

علی سعدوندی کارشناس اقتصادی اخیراً اعلام کرده است، چاره‌ای نیست! با روندی که دولت در روزهای آخر اقدام به ولخرجی از محل تنخواه‌گردان نزد بانک مرکزی (بخوانید پولی‌سازی) کرده است، دست‌درازی مستقیم دولت به منابع پرقدرت بانک مرکزی باید یک بار و برای همیشه جرم‌انگاری شود. ایجاد تورم خیانت است حتی اگر بورس را صعودی کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر