|
کدخبر: 177935

عرضه گاز در بورس

آیین‌نامه اجرایی عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی توسط معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ و شرکت ملی گاز ایران مکلف به معامله تا حداکثر ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی شد.

بورس عرضه گاز در بورس

اسحاق جهانگیری بعد از تصویب آیین‌نامه اجرایی عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی در جلسه ۱۲خرداد هیات وزیران (به پیشنهاد وزارت نفت و با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه) و به استناد بند ک تبصره یک ماده واحده قانون بودجه سال جاری ، اقدام به ابلاغ کرد .

طبق این آیین‌نامه، شرکت ملی گاز ایران مکلف است در سال جاری با در نظر داشتن تراز تولید و مصرف گاز طبیعی، زیرساخت‌های فیزیکی و نرم‌افزاری لازم را برای عرضه و انجام معامله تا سقف حداکثر ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در بورس ایجاد کند .

همچنین به‌منظور تجاری‌سازی و افزایش سهم بخش خصوصی در حوزه انرژی، دیگر عرضه‌کنندگان که صلاحیت آنها به تأیید شرکت گاز و بورس می‌رسد می‌توانند گاز طبیعی را از یکی از منابع گازهای بازیافتی از مشعل واحدهای عملیاتی، گاز صرفه‌جویی‌شده در قالب گواهی‌های صرفه‌جویی در بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی ، تأمین و در بورس انرژی عرضه کنند.

روش‌ انجام معامله، مراحل و اقدام‌های لازم پیش از عرضه، حین عرضه و پس از عرضه، حدود وظایف و مسئولیت‌های کارگزاران، شرایط انجام معامله، امور مربوط به تسویه پایاپای و تحویل کالا، تسویه و تحویل با تأخیر و شکایت درباره کمیت و کیفیت کالاهای معامله‌شده و دیگر موارد مربوط به معاملات گاز طبیعی، طبق مقررات بازار سرمایه خواهد بود.

شرکت‌ ملی گاز ایران و بورس انرژی ایران همچنین موظف‌اند در اجرای این آیین‌نامه، هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد درباره معاملات گاز طبیعی را به وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد ارائه کنند.

منبع: بورس پرس

ارسال نظر