|
کدخبر: 176791

اوراق بدهی روی دست دولت باد کرد!

بازار معاملات اوراق بدهی دولتی امروز ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ بسیار سرد بود و نتوانست بیش از ۶ میلیاردتومان بالاتر از مرز ۱۰۰ میلیاردی قرار بگیرد.

بورس اوراق بدهی روی دست دولت باد کرد!

حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه با ۲۷ درصد کاهش به ۱۰۹ میلیارد تومان رسید. این معاملات روی ۳۶ نماد اخزا و ۸ نماد اراد انجام شد. 

حجم معاملات عمده نیز در بازار ثانویه به ۴۰۴ میلیارد تومان رسید که به عملیات اعتباری بانک مرکزی مربوط میشود. همچنین در حراج روز گذشته وزارت اقتصاد ۱۵۶۰ میلیارد تومان اوراق با سررسید ۱۶ ماه با نرخ بازده تا سررسید ۲۰.۸۲ درصد فروخته شد. 

بررسی منحنی بازده استخراج شده از ۳۶ نماد اخزا نشان میدهد که نرخ‌های بازده نسبت به روز گذشته کاهشی بود. نرخ اوراق با سررسیدهای یک سال با یک دهم درصد افزایش به ۲۱.۸۲ درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو و سه سال با یک دهم درصد کاهش به ترتیت به ۲۲.۵۷ و ۲۳.۰۷ درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز با ۳ دهم درصد کاهش به ۲۳.۳۵ درصد رسید.

امروز منحنی نرخ بازدهی اوراق آتی نسبت به دیروز نوساناتی داشت. با بررسی منحنی امروز آشکار می‌شود که نرخ بازده آتی در سررسید ۴۰۰ روزبه ۲۲.۵ درصد، در سررسیده ۶۰۰ روزه ۲۳.۵درصد و در سررسید ۸۰۰ روزه ۲۴ درصد رسیده است. 

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر