|
کدخبر: 174391

تبلیغ حمایت از بورس نکنید!

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر برای حمایت از بازار سرمایه تبلیغاتی صورت نگیرد، قطعا به نتایج بهتری می‌رسیم.

بورس تبلیغ حمایت از بورس نکنید!

محمد جلیلی کارشناس بازار سهام در پاسخ به این پرسش که چرا سهامداران به اخبار مثبت واکنش نشان نمی‌دهند؟، بیان کرد: خبرهای مثبت زیادی در بازار سرمایه به گوش می‌رسد و این اخبار از نظر حرفه ای‌ها مثبت است و مردم عادی و سهامداران خرد نگاه متفاوتی به آن دارند.

وی افزود: برای مثال گاهی اوقات شرکت‌ها سود زیادی را بین سهامداران خود تقسیم می‌کنند و این خبر خوبی است، ولی برداشت سهامداران از این سود زیاد این است که، این شرکت‌ها دیگر فرصت سرمایه گذاری مجدد را ندارند، ظاهر خبر مثبت است، اما سهامدار به دلیل بی اعتمادی از این خبر برداشت منفی داشته باشد.

جلیلی اظهار کرد: بازار در شرایطی است که هر نوع حمایت دولتی در ظاهر حمایت است، اما در باطن برداشت کسانی که سهامدار این بازار هستند، به صورت دیگری است، خود مسئولین هم به این نتیجه رسیده اند که بازار به صورت درونی و ذاتی دیگر قدرت ندارد خود را احیا کند، پس دولت باید به بازار کمک کند.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: این حمایت ها و سیگنال هایی که به بازار داده می شود، خوبی نیست و سهامداران تصور می کنند که اگر بازار می‌توانست خودش را حفظ کند لازم نبود وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی یا سران قوا برای آن جلسه برگزار کنند، به عنوان مثال اگر قبل از مرداد سال ۹۹ از بازار حمایت می شد به دلیل اینکه خود بازار روند صعودی داشت مردم هم تشویق به خرید سهام می شدند اما در روند فعلی که بازار منفی است این حمایت ها جنبه مثبتی ندارد.

جلیلی تصریح کرد: حمایت از بازار سرمایه کار درست و به جایی است در درست بودن این حمایت شکی نداریم، اما بهتر است برای این حمایت‌ها تبلیغاتی صورت نگیرد و مکرر بیان نشود، چون خود این امر به سهام داران القا می کند که بازار سرمایه در حال ریزش است.

وی افزود: به نظر می‌رسد افت بازار سرمایه بیشتر از اینکه اشتباه سیاست گذاری باشد، اشتباه تبلیغاتی است و خود این تبلیغات بیشتر مشکلات بازار سرمایه را به رخ می‌کشد، بهتر است حمایت صورت بگیرد، اما اسمی از آن برده نشود و فقط شاهد نتایج خوب حمایت‌ها باشیم.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که دلیل اُفت شدید بازار سرمایه در روز گذشته چه بوده و آیا این ریزش ها دستوری است؟، گفت: یک تصور در عموم ایجاد شده که منفی بودن بازار به دلیل شکل گیری توافقات است و همین امر باعث بی اعتمادی و اثر منفی روی بازار شده است و هر چه بی اعتمادی در بازار افزایش پیدا کند، وضعیت بدتر خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها