|
کدخبر: 159550

سرنوشت بورس در سال ۱۴۰۰ چه می شود؟

سال ۱۳۹۹ برای بورس فراموش نشدنی است. سالی که بورس دو روی سکه یعنی رشد شارپی و ریزش شدید را با هم تجربه کرد. اما چرا این اتفاق افتاد؟

بورس سرنوشت بورس در سال ۱۴۰۰ چه می شود؟

حمیدرضا فرهادی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بورس سال ۱۳۹۹ گفت: باید چند آیتم مشخص در بازار سرمایه را مد نظر قرار دهیم. بحث سودآوری شرکت‌ها، بحث قیمت‌های جهانی، نرخ ارز و بحث ثبات سیاسی که همه این متغییرها بر بازار سرمایه تاثیرگذار هستند و هر کدام در بازده‌های زمانی متفاوت و بنا به شرایط متفاوت تاثیر متفاوتی دارند.

او ادامه داد: سال ۹۹ برای بازار سهام سال بسیار مهم و عجیبی بود زیرا بورس دو فاز متفاوت را تجربه کرد. فاز اول روند صعودی شاخص کل بود و در ۳ ماه اول سال شاخص بیش از ۳ برابر شد. همچنین پسماند اثر افزایش نرخ ارز هنوز در بورس دیده می‌شد و بحث حمایت و تشویق به سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیز به شدت دنبال می‌شد.

گذشته از این رئیس جهمور نیز همیشه این موضوع را اعلام می‌کرد و به نظرم نقطه کلیدی بازار سهام در سال ۹۹ ردپای جبران کسری بودجه دولت از بازار سرمایه بود. افزایش جریان پول در بازار سهام باعث شد بین رشد قیمت سهام و سودآوری شرکت‌ها فاصله زیادی افتاد و بازار ناگزیر به اصلاح شد.

این کارشناس افزود: اصلاح قیمت بازار سهام عجیب و غریب نیست و کاملا طبیعی است اما عواملی خارج از بازار سرمایه به این موضوع دامن زدند. مثلا بحث قیمت‌گذاری دستوری که از سمت وزارت صمت دنبال می‌شد و همچنین اختلاف نظر شدید بین دولت و مجلس بر سر لایحه بودجه از این قبیل عوامل بیرونی بود. همچنین در سهام‌های بزرگ حقوقی‌ها عرضه‌های سنگینی داشتند و آزادسازی سهام عدالت نیز به فشار فروش دامن زد و صندوق‌های دولتی نیز روندی نزولی پیدا کردند و از سهامداران سلب اعتماد کردند. در نهایت همه این عوامل باعث ایجاد جو منفی و هیجانی شد که به سرعت نزول شاخص کل دامن می‌زد.

این کارشناس در رابطه با بازارهای موازی گفت: بازارهای دلار و طلا جذابیت بیشتری داشتند و بازار جدید کریپتو کارنسی نیز به شدت در حال رشد و جذب سرمایه‌گذار بود و این موضوع باعث جذب سرمایه‌های سرگردان به بازارهای موازی شد.

فرهادی در رابطه با خبرهای خوب گفت: بازارهای جهانی روندی مثبت داشتند که می‌توانست تاثیرگذار باشد اما جو منفی انقدر زیاد بود که خبر خوب در بازار سهام می‌سوخت.

این کارشناس در رابطه با بورس سال آینده گفت: دولت قرار است سال آینده از دو محل در بازار سهام تامین مالی کند. حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فروش سهام دولتی را در برنامه دارد که بعید می‌دانم با شرایط فعلی بتواند از این محل بودجه خود را تامین کند.

او ادامه داد: حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نیز از فروش اوراق بدهی تامین می‌کند. در همین یک ماه پیش نیز یکی از دلایل روند نزولی بازار سهام فروش اوراق بدهی بود. با توجه به اعداد سنگینی که قرار است دولت از بازار سهام تامین کند به این موضوع پی می‌بریم که نگاه دولت به بورس بلندمدت نیست و از دولت انتظار می‌رفت که وقتی مردم را به سرمایه‌گذاری بلندمدت دعوت می‌کند خود نیز نگاه باند مدتی داشته باشد.

زیرا به نظرم فرصت خوبی بود که ما از اقتصادی که صرفا به بازار پول و بانک وابسته است گذر کنیم که دولت از این فرصت استفاده نکرد و به بورس به چشم یک گاو شیرده نگاه کرد.

این کارشناس در رابطه با نرخ ارز گفت: به نظر می‌رسد در چند ماه اول سال ۱۴۰۰ و دولت روحانی اتفاق خاصی در رابطه با دلار نخواهد افتاد، به نظرم اگر قرار باشد تعاملی با دنیا شکل بگیرد با روی کار آمدن دولت جدید همراه خواهد شد. به نظرم در سال جدید دولتی با اختیارات بیشتر و روابط بازتر روی کار خواهد آمد و قیمت دلار ثبات خواهد داشت. اما من قیمت دلار را نزولی نمی‌بینم. قیمت دلار از قیمت ذاتی خود بالاتر نیست و به نظرم سال بعد بازار منطقی‌تری داریم.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها