|
کدخبر: 152959

امروز در بازار بورس چه گذشت؟ (۲۰ بهمن)

پس از ریزش سنگین بازار ، دو عامل ورود نقدینگی جدید و بازگشت اعتماد برای بازگشت به روند صعودی و معاملات منطقی موثر است تا رویه نوسان گیری و نگاه کوتاه مدت ، بیشتر نشود.

بورس امروز در بازار بورس چه گذشت؟ (۲۰ بهمن)

شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز ، شاخص کل به کمک بزرگان بازار با افزایش ۱.۹ درصدی به سطح یک میلیون و ۱۹۲ هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش ۰.۲ درصدی به سطح ۴۲۰ هزار واحد رسیدند.

گرچه برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند واکنش بازار به تصمیم شورای‌عالی بورس برای تغییر دامنه نوسان چندان خوشایند نباشد لکن بورس تهران از دیروز بعد از چهار افت متوالی به مدار مثبت بازگشت. از طرفی تداوم نااطمینانی و جو منفی در تعدادی از نمادهای کوچک بورس و اقبال به نمادهای شاخص‌ ساز سبب اختلاف در رشد شاخص کل و هم‌وزن شد.

موضوعی که در این میان سبب اعتراض برخی سرمایه گذاران شده، معضل حل نشده هنگ سیستم معاملاتی است. در این خصوص روح اله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اعلام کرده اگر شرایط برای خرید سامانه معاملاتی جدید مهیا باشد، حتما خریداری می‌شود اما راهی جز بومی‌سازی سامانه معاملاتی نداریم و باید این مسیر را طی کنیم.

پس از ریزش سنگین بازار که شروع آن از نیمه مرداد رقم خورد آنچه در بازگشت بازار به روند صعودی و مشاهده معاملات منطقی اثرگذار است، ورود نقدینگی جدید و بازگشت اعتماد از دست رفته به بازار است. در غیر این صورت فعالان بازار با دوری از سرمایه گذاری بلند مدت، استراتژی را بر مبنای معاملات نوسانی و کوتاه مدت قرار می‌دهند.

در پایان معاملات نماد‌های " فارس، فولاد، فملی" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۱۲.۹ و ۴.۵ هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام متعلق به نمادهای " فولاد، شپنا" به مبلغ ۶۷۵ و ۴۷۰ میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت، وتجارت " به ترتیب با قیمت های مثبت ۳.۱۷ ،۴.۲۲ و۱.۰۷ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی" با قیمت های مثبت ۴.۹ و ۴.۷ درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه پالایشی همچون" شتران، شپنا، شبندر " با افزایش تقاضا همراه شدند. در گروه خودرویی معاملات نماد "خودرو ،خساپا" پر تقاضا ظاهر شدند و با قیمت های مثبت ۲.۳۳ و ۴.۱۵ درصد به کار پایان دادند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندک همراه شدند. مس در محدوده ۷۹۸۵ دلار، روی به ۲۶۷۲ دلار و هر انس طلا به ۱۸۰۹ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۶۰.۱۷ دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI نیز به ۵۷.۵۸ دلار در هر بشکه رسیده است. رشد قیمت نفت به دلیل افزایش تقاضا برای نفت اتفاق افتاده است. از سوی دیگر عرضه نیز کنترل شده و تولیدکنندگان اوپک پلاس بر تعهد کاهش تولید متعهد بوده‌اند.

بررسی بازارهای رقیب نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۴ هزار و ۸۳۰ تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

بهزاد محمدی معاون وزیر نفت از تولید ۸۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال جاری خبر داد و گفت: تا ۵ سال آینده ظرفیت تولید به ۲۱ میلیون تن می رسد.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی پس از هفته ها کاهش با افزایش بیش از ۵۰۹۰ ریالی به دلار ۲۳۲۶۸۶ ریالی اعلام شد.

ایمیدرو پیش بینی کرد با بومی‌سازی صنایع معدنی در بخش قطعات و تجهیرات تولید و طرح های توسعه ای، یک میلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد.

اسد کرمی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به وضعیت بازار خودرو، آخرین قیمت چندمحصول پرفروش را اعلام کرد و از احتمال افزایش قیمت خودرو تا هفته آینده خبر داد.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان اوراق گام را راهکار مناسبی برای تادیه بخشی از مطالبات قطعه‌سازان عنوان کرد و گفت: بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مطالبات قطعه‌سازان از این طریق قابل وصول خواهد بود.

سازمان بورس با افزایش سرمایه ۷۸ درصدی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی از محل سایر اندوخته‌ها موافقت کرد. بدین ترتیب، سرمایه شستا از ۸ به ۱۴.۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

صندوق بین‌المللی پول پس از گذشت نزدیک به یک سال از درخواست تسهیلات سریع برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اعلام کرد: درخواست ایران را کماکان در دست بررسی دارد.

بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت: این کشور تحریم‌ها را برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره لغو نمی‌کند و ابتدا تهران باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

 

منبع: بورس پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها