|
کدخبر: 141961

ماجرای ۳۵ نماد مثبت روز منفی بورس

امروز شاخص کل بورس ۵۵ هزار واحد عقب‌نشینی کرد و قرمز، رنگ غالب نقشه بازار معاملات سه‌شنبه بود. در این میان اما تعدادی از سهم‌ها توانستند از فروش‌ها تا حدی مصون بمانند و ۳۵ نماد با رشد قیمت همراه شدند که ۲۷ عدد از آنها با صف خرید معاملات را به پایان بردند.

بورس ماجرای ۳۵ نماد مثبت روز منفی بورس

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی، سهم‌های بازار پایه و عرضه اولیه‌ای، این ۳۵ نماد مثبت شامل غدام، داوه، غفارس، قچار، کگهر، شسینا، حآسا، غچین، ثاباد، کتوکا، فپنتا، غمهرا، بموتو، حتوکا، ختراک، دشیمی، کماسه، بسویچ، کپشیر، پرداخت، شلعاب، وسصفا، لوتوس، شپارس، خکار، دانا، فروس، کساپا، سیستم، اتکای، شگل، وتوصا، مادیرا، زقیام و بپاس بود.

البته غیر از این سهم‌ها، ۶ نماد عرضه اولیه‌ای بوعلی، وکبهمن، چخزر، غگیلا، رافزا و شصدف نیز همچون روزهای گذشته صف خرید را تجربه کردند. برخی از این نمادها به دلیل نرسیدن حجم معاملات به حجم مبنا، ماه‌هاست در چنین وضعیتی به سر می‌برند.

علت رشد این سهم‌ها چه بود؟

گروه بیمه اخیرا حدود ۶۰ درصد از کف یک ماه و نیم پیش خود بالا آمده است. امروز هم از بین بیمه‌ای‌ها دانا، اتکای و بپاس جزو نمادهای مثبت بودند. به نظر می‌رسد دانا به دلیل تجدید ارزیابی زمین مورد توجه قرار گرفته است. در خصوص دو نماد دیگر اگرچه دلیل چندان مشخصی نمی‌توان یافت، اما بعضی کارشناسان به برخی جریان‌های سفته‌بازی در بپاس توجه دارند.

دو دارویی داوه و دشیمی را هم امروز در این لیست داشتیم. در خصوص دشیمی گفته می‌شود با توجه به آنکه دلار ۴۲۰۰ تومانی بیشترین سهم در بهای تمام‌شده این شرکت را در مقایسه با سایر دارویی‌ها دارد، حذف این نرخ می‌تواند اثر مثبتی بر حاشیه سود داروپخش داشته باشد. معاملات داوه هم امروز از جهت خرید ۳.۵ میلیون سهم توسط صرفا حقیقی‌ها جلب توجه می‌کرد و بیشتر نشان‌دهنده موج نقدینگی پشت این سهم بود.

کگهر اما از سهم‌هایی است که اگرچه متقاضی زیادی برای آن وجود دارد، اما به دلیل عدم عرضه کافی سهامداران عمده، از ابتدای موج صعودی اخیر بورس، به جز یک روز حجم مبنا را پر نکرده است و به همین دلیل با وجود قرار گرفتن در سقف قیمتی مجاز روزانه، قیمت پایانی آن هیچگاه بیش از ۲ درصد رشد نکرده است.

کارشناسان جهش سود را در اقبال از وتوصا موثر می‌دانند و در همین حال به نظر برخی زمزمه‌ها از ورود استارتاپ‌های زیرمجموعه آن به بورس، موجب شده تا جو مثبتی حول این نماد شکل گیرد که البته نباید از موج‌های سفته‌بازی نیز غافل بود.

از دیگر نمادهای جالب توجه هم سیستم بود که در آخرین معامله ۳.۲ درصد رشد کرد، اما قیمت پایانی آن منفی بود. به نظر افزایش سرمایه و همچنین ورود زیرمجموعه آن یعنی سپیدارسیستم به بازار سرمایه در استقبال از این سهم موثر بوده است.

هدف بورسان از این گزارش‌ها به اشتراک گذاشتن دلایل احتمالی نوسانات سهم‌هاست تا شاید مخاطبان بهتر بتوانند از روندهای قیمتی سهام آگاهی پیدا کنند. اگر نکات دیگری راجع به وضعیت سهم‌ها وجود دارد شما نیز نظر خود را در خصوص علت رشد آنها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها