|
کدخبر: 140652

چرا سهام انبوه سازان رشد کرد؟

انبوه‌سازان از جمله گروه‌های کوچکی هستند که اخیرا موردتوجه معامله‌گران بازار سهام قرار گرفته‌اند. دلیل استقبال از این نمادها و میزان ارزندگی آنها را از مازیار فتحی و پیمان حدادی، دو کارشناس بازار سرمایه جویا شدیم.

بورس چرا سهام انبوه سازان رشد کرد؟

فتحی در این خصوص گفت یک دلیل استقبال از گروه انبوه‌سازی ریزش شدید پیشین این گروه است. از نظر عملیاتی این گروه در دوران رشد مسکن خوب عمل نکرد و برخی فرصت‌های مناسب را از دست داد؛ از جمله آنکه می‌توانستند سودهای بهتری بسازند یا آن دسته از شرکت‌هایی که واحدهای تجاری و اداری زیادی داشتند، می‌توانستند در دوران رونق بازار بخشی از املاک خود را به فروش برسانند. از این رو رشد این سهم‌ها به دلیل سودسازی و جریان نقدی عملیاتی نیست، بلکه به دلیل ریزش زیاد و فاصله گرفتن از ارزش ذاتی بوده است.

حدادی نیز بخش عمده رشد گروه انبوه‌سازی را به اصلاح زیاد اخیر آنها مرتبط دانست و گفت با توجه به کاهش ارزش مستغلات یعنی دارایی‌های واقعی شرکت‌های این گروه طی دو ماه گذشته، ارزش خالص دارایی‌های (NAV) آنها نیز افت داشته است.

 از این رو نمی‌توان عاملی بنیادی در رشد اخیر این گروه عنوان کرد و استقبال از این نمادها عمدتا بر مبنای تحلیل‌های تکنیکال بوده است. البته یکی دیگر از دلایل اقبال به انبوه‌سازان و برخی گروه‌های مشابه آن همچون بیمه و دارو، عدم استقبال از گروه‌های بزرگ و عمدتا نمادهای شاخص‌ساز نیز بوده است.

 وی در خصوص ارزندگی این سهم‌ها گفت در بلندمدت آن را ارزنده نمی‌داند، اما برای کوتاه‌مدت می‌توانند گروه مناسبی باشند؛ اگرچه ارزیابی ارزندگی بستگی به دید سرمایه‌گذار و میزان ریسک‌پذیری او دارد.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها