|
کدخبر: 135864

۷ بازنده هفته سبز بورس

امروز سهام با شتاب بیشتری در مسیر صعودی قرار گرفت و شاخص کل توانست با رشد بیش از ۴۸ هزار واحدی کانال ۱.۳ میلیون واحدی را پس بگیرد.

بورس ۷ بازنده هفته سبز بورس

 در معاملات امروز حقیقی‌ها باز هم در سمت خرید فعال‌تر شدند و ارزش معاملات خرد هم در مسیر صعودی قرار داشت. در روزی که ۷۰ درصد از نمادها در مدار مثبت معاملات قرار داشتند چندین رکورد ۴ ماهه در بورس تهران ثبت شد. در روزی که شاخص کل چنین رشد پرشتابی داشت، شاخص ۷ صنعت منفی شد. بازندگان روز مثبت بورس کدام صنایع بودند؟

رکوردهایی که در روز مثبت بورس جابجا شد

شاخص کل بورس تهران امروز با رشد بیش از ۴۸ هزار واحدی همراه شد و ضمن شکستن سقف ۱.۳ میلیون واحدی تا اواسط کانال ۱.۳ میلیون واحدی رشد کرد. با رشد ۳.۶ درصدی شاخص کل، بازدهی بورس در یک هفته سراسر سبزپوش به بیش از ۱۰ درصد رسید. امروز شاخص هموزن هم ۱.۸ درصد رشد داشت تا این شاخص هم در هفته سبز بورس رشد ۵ درصدی را به ثبت برساند.

امروز شاهد شکسته شدن چند رکورد ۴ ماهه بودیم. هفته جاری بعد از هفته کاری منتهی به ۱۸ تیر ماه اولین هفته‌ای بود که تماما سبزپوش بود. به عبارتی دیگر آخرین باری که یک هفته کاملا صعودی را شاهد بودیم بیش از ۴ ماه پیش بود.

همچنین با رشد امروز بازار سهام تعداد روزهای مثبت متوالی بورس به عدد ۶ رسید. این تعداد روز سبز مثبت هم از ۷ روز کاری منتهی به ۱۸ تیر ماه بی‌سابقه بوده است تا شاهد دومین رکورد ۴ ماهه شاخص‌ها باشیم.

همان‌طور که بالاتر ذکر شد امروز شاخص کل رشد ۳.۶ درصدی را به ثبت رساند. این عدد بیشترین رشد روزانه بورس تهران از ۲۲ تیر ماه بود. به عبارتی امروز در رشد روزانه هم شاهد رکوردشکنی ۴ ماهه بودیم.

بازندگان روز مثبت بورس

در بین صنایع امروز تنها ۷ صنعت منفی بودند. منسوجات، محصولات چرمی، چوبی، چاپ، وسایل ارتباطی و خرده فروشی ۶ صنعت تک نمادی بودند که با افت مواجه شدند. اغلب این صنایع به جز خرده‌فروشی نمادهای بسیار کوچکی در زیرمجموعه خود دارند که در صف فروش قفل شده‌اند. به همین علت بازگشت بورس به مدار صعودی هم هنوز نتوانسته این نمادها را مثبت کند.

اما دیگر صنعتی که امروز منفی بود کاشی و سرامیک بود. در پایان بازار امروز ۴ نماد از ۶ نماد بورسی این صنعت در مدار مثبت معاملات قرار داشتند. اما کسعدی در بازگشایی بدون دامنه نوسان امروز چنان افتی را تجربه کرد که حتی صف خرید دیگر نمادها هم نتوانست کمک چندانی به شاخص صنعت کاشی کند و در نهایت شاخص این گروه با افت ۱.۵ درصدی مواجه شد. کسعدی از جمله نمادهایی بود که از اول شهریور ماه با صف فروش مواجه شد. در ادامه صف فروش این نماد به حدی سنگین شد که کسی خریدار نبود و به علت حجم معاملات بسیار پایین حجم مبنا پر نمی‌شد و قیمت پایانی تغییر چندانی نداشت. امروز این نماد بالاخره بدون دامنه باز شد و با افت ۳۴ درصدی مواجه شد. هر چند در ادامه صف خرید سنگینی برای این نماد تشکیل شد اما در نهایت قیمت پایانی این نماد افت بیش از ۳۰ درصدی را به ثبت رساند

بازار به روایت آمار

در پایان بازار امروز تنها ۳۰ درصد از نمادها در مدار منفی معاملات قرار داشتند که نشان از افت تعداد نمادهای منفی نسبت به ساعت اول معاملات دارد. همچنین ۲۰ درصد از نمادها با صف فروش‌هایی به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان مواجه  بودند. در سمت مقابل ۴۵ درصد از نمادها با صف خرید همراه بودند. ارزش این صف خریدها در پایان بازار به رقم ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسیده بود.

ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم، ETF دولتی) امروز به ۱۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسید که در قیاس با روز گذشته افت ۳ درصدی را نشان می‌دهد. البته این به معنای افت تقاضا در بازار امروز نیست. زیرا که کل ارزش تقاضا (مجموع ارزش معاملات خرد و ارزش صف خریدها) درحالی در بازار امروز به ۱۶ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان رسید که همین متغیر در روز گذشته عدد ۱۶ هزار میلیارد تومان را نشان می‌داد. به عبارتی دیگر امروز شاهد رشد ۵ درصدی قدرت تقاضا بودیم.

چهار صنعت پرمعامله بازار امروز یعنی خودروسازی، بانک‌ها، شیمیایی و انبوه‌سازی ۳۶.۵ درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که در روزهای منفی بورس ۴ صنعتی که بیشترین ارزش معاملات را داشتند گاها تا بیش از ۷۰ درصد از کل ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص می‌دادند. افت این عدد به ۳۶ درصد نشان‌دهنده رشد ارزش معاملات دیگر صنایع و بهبود نسبی معاملات تمام صنایع دارد. به عبارتی دیگر برخلاف روزهایی که با تلاش‌های بیهوده سیاست‌گذار برای بهبود بازار به وسیله پول‌پاشی شاهد خریدهای سنگین در صنایع بزرگ بودیم، امروز شاهد رشد طبیعی ارزش معاملات و تقسیم منطقی آن در بین تمام صنایع هستیم.

حقیقی‌ها امروز باز هم در سمت خرید فعال‌تر شدند و ۱۰۶۰ میلیارد تومان پول جدید به بازار وارد کردند. حقیقی‌ها در بازار امروز بیشتر در صنایع پالایشی، خودرویی و شیمیایی فعال بودند. در سمت مقابل حقوقی‌ها بیشترین خالص خرید را در بیمه و انبوه‌سازی ثبت کردند. در بین نمادها هم بیشترین ورود پول حقیقی به کاما، خودرو و فولاد بود. بیشترین خروج حقیقی هم از بنو، وشهر و بپاس رقم خورد.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها