|
کدخبر: 133490

چرا دیگر کسی سهام نمی‌خرد؟

سفارش‌های فروش بورس مشتری ندارد و بخش عمده‌ای از آنها تبدیل به صف فروش می‌شوند. به طوری که امروز فقط ۲۳ درصد از سفارش فروش‌ها در بازار فروخته شدند و بقیه در صف فروش باقی ماندند. اما چرا خریداران عقب نشسته‌اند؟

بورس چرا دیگر کسی سهام نمی‌خرد؟

به نظر می‌رسد تقسیم خریداران به دو دسته می‌تواند راحت‌تر ما را به جواب برساند. دسته اول معامله‌گران نسبتا حرفه‌ای و باسابقه بازار سهام هستند. به نظر می‌رسد این دسته از معامله‌گران اکنون به ۲ دلیل برای خرید سهام تعلل می‌کنند. دلیل اول نامشخص بودن نرخ ارز است. دلار از روز چهارشنبه تاکنون حدود ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. گرچه بسیاری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که برخی شرکت‌ها حتی با دلار ۲۰ هزار تومانی هم می‌توانند به سودهای مناسبی دست یابند و ارزنده‌اند، اما نکته نااطمینانی جدی است که به نوسان دلار در ادامه وجود دارد

شاید اگر اوایل سال با کسی از دلار ۲۵ هزار تومانی صحبت می‌کردید با دیده تعجب به شما نگاه می‌کردند. اکنون نیز گرچه ذهن‌ها به نرخ‌های فعلی عادت کرده، اما طبیعتا نامعلوم بودن برخی روابط سیاسی آتی می‌تواند شوک‌های کاهشی دیگری به دلار وارد کنند و حتی دلار به زیر ۲۰ هزار تومان برسد. این ریسک منجر به احتیاط برخی خریداران سهام می‌شود. دلیل دیگر عدم تمایل خرید حرفه‌ای‌های بورس می‌تواند این باشد که آنها فعلا منتظرند در فضای هیجان فروش فعلی، در قیمت‌های پایین‌تری بتوانند خرید خود را انجام دهند. بر این اساس است که بسیاری از تحلیل‌گران هنگام خرید، به ورود پله‌ای به یک سهم ارزنده توصیه می‌کنند.

دسته دوم معامله‌گران اما افراد تازه‌واردی هستند که طی یک سال اخیر برای نخستین بار وارد بازار سهام شده‌اند. این گروه نیز به دو دلیل تمایل کمتری برای خرید دارند. اولا آنها به شدت متاثر از حافظه کوتاه‌مدت روندها هستند؛ یعنی در رشد قیمت‌ها بیشتر می‌خرند و در افت قیمت‌ها بیشتر می‌فروشند. به عبارتی دیگر این دسته از معامله‌گران تا اواسط تابستان با خیال سودهای غیرعادی چند صد درصدی وارد بازار می‌شدند.

اما بعد از افت‌های اخیر و برخی نااطمینانی‌ها از خرید می‌ترسند. ثانیا، اکنون با انتخاب بایدن و تعدیل انتظارات تورمی انگیزه به آب و آتش زدن به منظور حفظ ارزش پول یا کسب سودهای سریع نیز افت کرده است. بنابراین، به نظر می‌رسد این دسته از معامله‌گران به سادگی قبل دوباره وارد بازار نشوند و سودهای کم‌ریسک بانکی را ترجیح دهند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها