|
کدخبر: 133324

خبر خوش به بورس بازان

یک کارشناس بورسی با تحلیل وضعیت شرکت‌های بورسی و اوضاع اقتصاد و سیاست معتقد است ورق بورس به‌سمت مثبت شدن برمی‌گردد.

بورس خبر خوش به بورس بازان

حمید اخوان‌دوست کارشناس حوزه بورس در یادداشتی نوشت: مطمئناً آینده سیاسی کشور امریکا به‌سبب خط‌مشی سیاسی و اقتصادی رئیس‌جمهوری آینده امریکا و گسترش و یا کاهش روابط با دیگر کشورها می‌تواند موجب تأثیرات بسزایی در سایر کشورها شود که کشور ما ایران نیز از این تحولات متأثر است.

بزرگترین و مؤثرترین بازارهای مالی ایران بازار ارز، طلا، بورس خودرو و مسکن است که هرگونه تغییرات در روند آینده این بازارها مستقیماً بر زندگی افراد تأثیر خواهد داشت. این تأثیرات را می‌توان از افزایش قیمت دلار از ابتدای سال ۱۳۹۶ و از قیمت ۳۷۰۰ تومان برای هر دلار تا هم‌اکنون و در بالاترین قیمت ثبت‌شده دلار یعنی ۳۲۰۰۰ تومان و رشد حدود ۸۵۰درصدی این ارز مشاهده کرد.

حال با مشخص شدن نتیجه انتخابات امریکا بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در ۵ سال آینده کدام است؟

این روزها با ریزش‌های سنگین اخیر بورس و نگاه به درصدهای زیان در پرتفوی‌ها شاید امیدی به بازگشت قیمت‌ها نمی‌بینیم اما ممکن است این تصور ناشی از عادت ما به ریزش‌ها باشد که پیش‌بینی صحیح روند آینده را برای ما غیرممکن کرده است و فقط به اخبار و تحولات کوتاه‌مدت و تأثیراتشان توجه می‌کنیم، همانند بوکسوری شده‌ایم که در وسط رینگ از هر طرف مشت می‌خورد و بدون هیچ استراتژی فقط به‌دنبال فرار از معرکه است.

اتفاقات اخیر بازار سهام رشد و ریزش چشمگیر چندماه گذشته، آزادسازی سهام عدالت و حمایت‌های دولت از بورس و... یک وجه مثبت نیز داشت و آن آشنایی میلیونی افراد با بورس بود، بازاری که شاید سال‌ها نیاز به آموزش و تبلیغات داشت تا از نظر حجم و ارزش معاملات به اینجا برسد، طی چند ماه راه چندین‌ساله را پیمود و مطمئناً این آشنایی در بلندمدت به این راحتی از بین نخواهد رفت و بورس همیشه در گوشه ذهن تمام افرادی که حتی به‌طور موقت نیز وارد آن شده بوده‌اند خواهد ماند.

سهمی مثل فولاد که از سهام سنگین و بنیادی است و خیلی هم رشدهای هیجانی نداشته است از ابتدای سال ۹۶ تا قیمت فعلی یعنی ۱۲۰۰ حدود ۲۹ برابر رشد کرده است در حالی که دلار طی همین مقطع نهایتاً ۱۰ برابر رشد داشته است.

ترامپ یا بایدن فقط یک بهانه است، سرمایه‌گذاران باهوش ارزش واقعی یک سهم را به‌خوبی می‌شناسند، اما مسئله واقعی و دلیل ریزش‌های اخیر انتخاب ترامپ یا بایدن نیست، ریزش‌های اخیر ناشی از عدم قیمت‌گذاری صحیح بورس و سهام توسط بسیاری از معامله‌گران و جوسازی‌های دلالان و سودجویان برای خرید در قیمت‌های بسیار مفت است. بسیاری از نمادهای بورس در زمان حاضر صف‌های فروش دارند اما حجم معاملات بسیار ناچیز و یا حتی به‌اندازه حجم مبنا نیست و ریزش چندانی ندارند و فقط به‌سبب جو منفی حاکم به‌اجبار در صف‌های فروش هستند.

علت صف‌نشستن‌های اخیر بسیاری از معامله‌گران ترس از ریزش سهام دلاری نظیر گروههای پالایشی، پتروشیمی، فولادی، معدنی و غیره است در حالی که بورس مدت‌ها قبل قیمت دلار را در خود تعدیل کرده است و اگر زیرکانه نگاه کنیم بورس یا انتخاب شدن بایدن را در نظر گرفته بود یا پیروزی ترامپ، که در هر دو صورت کل بازار و حتی سهام دلاری نیز با افزایش قیمت دلار حتی تا ۳۲ هزار تومان، رشد چندانی نکرد و تعدیل قیمت‌ها با دلار حدود ۱۸ هزار تومان صورت گرفته است، که حجم معاملات حقوقی‌ها به‌خوبی گویای این واقعیت است، همان حقوقی‌هایی که در شاخص ۲میلیون به‌شدت فروشنده بودند در حالی که حقیقی‌ها انتظار شاخص بالای ۲.۵میلیون را می‌کشیدند و طی روزهای اخیر نیز برخی از همین حقوقی‌ها بسیاری از سهام ارزنده را خرید کردند.

بازار ارز بازاری به‌مراتب پرریسک‌تر از سهام است چرا که علاوه بر ریسک ذاتی که دارد، اعمال نفوذ دولت و دستکاری قیمتی در آن به‌مراتب بیشتر از هر بازاری است و رشد قیمت در آن بازار حساسیت‌های خاصی را ایجاد می‌کند که این مسئله ریسک این بازار را دوچندان می‌کند، در حالی که ورود نقدینگی به بورس سازنده است و به شرکت‌ها در جهت رشد و اجرای پروژه‌های معوق که نیازمند تأمین مالی بوده‌اند کمک شایانی می‌کند.

ارزش بازار بورس در زمان حاضر حدود ۴.۷ میلیون میلیارد تومان است که با توجه به افزایش رشد فروش بیشتر شرکت‌ها و دو برابر شدن حجم فروش‌ها و گزارشات بسیار خوب، Pe بازار حدود ۷ الی ۸ می‌باشد.

بسیاری از نمادهای بزرگ نظیر فولاد، فارس، فملی، شتران، شپنا، اخابر و... در قیمت‌های بسیار پایین و شاید نزدیک به قیمت‌هایی که از آنجا استارت رشد را زده‌اند معامله می‌شوند.

در بازار ایران رشدهای هیجانی در بازار ارز و سایر بازارها چرخه‌ای و این چرخه‌ها حدوداً ۵ساله است بر همین اساس به‌نظر می‌رسد، در بلندمدت ورق به‌سمت بازار بورس بر خواهد گشت.

تأثیر انتخابات امریکا در این مقطع فقط یک بازی هوشمندانه برای ایجاد یک فرصت خرید خوب در قیمت‌های بسیار پایین و حتی زیر ارزش ذاتی است و در نتیجه سرمایه‌گذاران باهوش در این مقطع زمانی به‌دور از حاشیه‌ها و جوسازی‌ها سهامداری می‌کنند و یک رشد پایدار و بلندمدت را تجربه خواهند کرد.

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    اینکه سهمی مثل فولاد ۲۹ برابر شده (تازه بعد از اصلاح) این رشد هیجانی نبوده ؟؟؟؟؟ ........‌‌‌‌؟

  • بورس باز ارسالی در

    زرررر زیادی گفته این کارشناس. تا دولت نخ واد مثبت نمیشه

  • ناشناس ارسالی در

    خفه شو الاغ

  • ناشناس ارسالی در

    سرمایه های ملت را دزدید بعد آخرش هم میگید حداقل آورده آشنایی میلیونی مردم با بازار کلاهبرداری بورس بود

  • سر کار ارسالی در

    همتون سر کارید.

  • ناشناس ارسالی در

    محاله دیگه بورس مثبت و صعودی بشه.

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی خنده دار بود در حد زر چرا عرضه اولی ه نمیدن تا حداقل شاخص یکم مثبت بشه چرا ح قوقی منفی پنج ها رومیخره فقط

  • ناشناس ارسالی در

    باتلاقی به نام بورس

  • ناشناس ارسالی در

    ان موقع که قیمت دلار افزایشی بود بورس نز ول کرد حالا هم که قیمت دلار کاهش یافته باز بورس نزولی است این بورس حساب و کتاب ندارد و پس از از بین رفتن کلی از سرمایه ملت حالا کارشناس می گوید ۵ سال صبر کنید تا به اصل سرمایه برسید خیلی فکر کردی خست ه نشی اگر کارشناس بودید و این اوضاع را ت شخیص می دادید به مردم می گرفتید که سرمای ه خودشان را خارج کنند تا هر روز پودر نشو د.

  • ناشناس ارسالی در

    آخه کارنشناس عوضی . مردم ضررهای میلیونی دادن به خاطر اعتمادی که به سران این نظام داشتند . حالا تو میگی که آموزش دیدن . خ فه شووووو

  • علی ارسالی در

    نقدینگی و بی ارزش شدن پول ملی با تزیق پو ل در جامعه افزایش دستمزدها همه حکایت از انرزی گیری بورس برای جهش های قیمتی بالای 50 درصد در آینده خواهد شد حالا اتفاق خو اهد افتاد نگران نباشید تا میتونید بخرید الان بهترین زمان ورود برای دست به نقدهاس ت

  • جواد ارسالی در

    حداقل 40 تا مثبت 5 باید بخورند که صفر صف ر شوند افراد

  • ناشناس ارسالی در

    خدالعنتتون کنه مردم رو به خاک سیاه کشوند ین

  • ناشناس ارسالی در

    این ساده لوحه، اینا ۴ ماهه که میگن بر می گرده و مردم را دارند گول میزنند. ولی سیل خروشان مردم را نمیتونند آرام کنند. مردم طلب شان را از زن و بچه و بدن تمامی مسول ین خواهند گرفت. بسیار زود.با یک حرکت ۵۰ میلیونی. شاید حشدشعبی هم نتونه براشون کا ری کنه.

  • گمنام ارسالی در

    فقط فولاد و ... رو میبینید که خیلی رشد کردن چرا شاوان ( پالایشگاه نفت لاوان) نمیبینید که سال ۹۲ قیمتش ۴۳۰۰ بوده و تا حالا هیچ افزایش سرمایه ای نداده و امروز داره با ۸۵۰۰ معامله میشه .یعنی در این ۷سال فقط ۲برابر شده.
    چرا شراز ( پالایشگاه شیراز ) نمیگید فقط به فولاد و شپنا و غنوش و ثشاهد نگاه میکنید

  • ناشناس ارسالی در

    بورس با کارشناسان بی سوادش هر روز مردم را به ماندن در بورس با وعدههای سر خرمن ترغیب میکنند یه روز وزیر اقتصاد میخواد مشکل را حل کنه یه روز مجلس وهمه در بلند مدت من تا بحال آش به این شوری ندیدم امیدوارم خدا عاقبتمان را خیر کنه با چوپان دروغگوی که مردم را دست گرگ سپرده

  • ناشناس ارسالی در

    چقدر چرت وپرت الان سهمی مثل شگویا که فقط ۱ درصد فروش دلاری داشته و هرچیزی که تولید میکنه در داخل به فروش میرسه و کلی هم خبر خوب پشت سهم هستش از ۳۰۰۰ هزار تومن رسیده به ۱۰۰۰ تومن در صورتی که ارزش ذاتی شرکت با ارزیابی سال ۹۳ ۲۵۰۰ تومن هستش //چطوره موقعی که مردم رو امثال شما رسانه ها دعوت میکردین و هی از سود کوتاه مدت میگفتین الان که دولت پول مردم رو بالا کشیده شده سرمایه گذاری بلند مدت به این نمیگن سرمایه گذاری میگن کلاه برداری

  • سعید ارسالی در

    تنها راه درست تغییر مدیران فعلی بورس با افراد کاردان و باتجربه که صداقت و شفافیت مالی داشته باشن مدیران فعلی نالایق و نا درست عمل کردن اون از بالا رفتن که نتونست ن مهارش کنن این هم از پایین اومدن باز خو به دامن پنج سانتی پاشون هست که با این با لا رفتن هاشون قشنگ تر بشه

  • Rezasam ارسالی در

    خب برادر من این حقوقی ها همون گماشته های دولتی ها هستن تابلوعه دیگه....به این کا را میگن استفاده از رانت و پارتی...جناب ا حمدی نژاد ی سهام ارزنده رو داد به مردم و این روحانی اومد همشو بالا کشید...تحلیل سیاسی خاص نمیکنم چون این مساله ساده تر ا ز تحلیل سیاسیه و نوعی نامردی انگار ی مرد بالغ ی کودک رو بخواد بزنه و خب حتما میت ونه و کتک خوردن بچه که تحلیل ورزشی و برر سی تکنیک وتاکتیک نمیخواد که مردم سر کار گذاشتین

  • ناشناس ارسالی در

    خفه شو

  • شهروند ارسالی در

    شما با مدیر عامل بورس هناهنگ اید که ما را کلا بدبخت کنید دیگه این بازیها بسه ما که بیچاره شدیم

    • farhadmardaniz41@gmeil.com ارسالی در

      من نمیدونم صدمیلیون ارث پدری ام در۴ ماه توبورس به چهل میلیون ضرر سیده این انصاف نیست دیگه اعتماد ندارم باعث وبانی راخدا نابودکنه

  • ناشناس ارسالی در

    مگر هنوز هم چشمتان به آمریکاست که کاری ک ند . خودمان کاری برای کشورمان نمیتوانیم بکنیم بورس همان اولش بافریب دادن مردم زی ادی بالا رفت و حالا باید پسش بدهند .

  • شهروند مال باخته ارسالی در

    بورس ما فاقد قانون درست و منطقی هست.اصلا با هیچ فرمولی پیش نمیره ..فقط نوسان حقو قی ها براشون مهمه ...زهی خیال باطل

  • چنگیز ارسالی در

    ملت از دست نادان های بیسواد امثال این مر دک به این روز افتادن اسمش هم گذاشتن گارش ناس اینا گوه شناس هم نیستن

  • مهندس ارسالی در

    اقای کارشناس محترم لطفا زر نزنید

  • سعید ارسالی در

    شما فقط خفه شید حرف نزنید

  • ناشناس ارسالی در

    مردم فقط نشستن بدبختی نظاره میکنن دست از اینهمه بیخالی فردادوراست فکرمیکنیدکارشناسان کی هست تمام حقوقیها به مردم وعده سرخرمن میدهند

  • ناشناس ارسالی در

    یک میلیارد 200آوردم
    الان شده 740هیچ کس پاسخو گو نیست
    مگه انسان نیستی آقای قالیباف نه جواب میدید
    اگه شما صلاحیت ندارید خواهش استعفا بدید
    من محترمانه خدمت شما عرض کردم حداقل گردنه شما نمیندازند
    زندگی من که رفت حداقل مال الباقی نره
    شما انسان هستید شرف دارید لطفاً پاسخگو مردم باشید

  • محمد ارسالی در

    هی قفتین قیمتها به کف رسیده ماهم خرید کردیم اما بد خرید قیمتها باز از کف پایینتر اومدن تا کی هم ادامه داره خدا میدونه

  • صفر ارسالی در

    آقای کارشناس معلومه نیز بودن دندون های ا ین گرگ صفت ها را ندیدی که تا تکه تکه نکن ند اون لاشه را دست بردار نیستن،بورس با ا ون سرمایه های مردم بدبخت ،لاشه ای هست بی ن دندون های اون گرگ صفت ها که تا ...

  • Ali🤠🤠 ارسالی در

    حمایت دولت یا دزدی عیان دولت از مردم، آقا زاده هاتون هنوز سیر نشدن مسئولین،، خودتون چطور،خجالت نکشید یه وقت

  • ناشناس ارسالی در

    سران دولت اعتماد کاذب وبیموقع ایجادکردن بخاطر دزیدن دسترنج مردم بینوا ونااشنا ازجمله خودم که چند ماهه دارم عذاب میکشم ومنتظرم تاخدا تازیانه های عذاب رابرظالمان فرود ارد

  • ناشناس ارسالی در

    بایدصبرکردچاره دیگری نداریم اگه میخوای به پولمون برسیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها