|
کدخبر: 125243

منتظر تغییر مسیر بورس باشید

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص بورس در محدوده‌های کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پایه‌سازی می‌شود و با روندی که در بازار دلار شاهد هستیم به مرور شروع به رشد می‌کند.

محسن رحمتی به روند اصلاحی پرشتاب شاخص بورس در بازار هفته گذشته اشاره کرد و افزود: از زمان آغاز بازگشایی سهام پالایشی‌ها در بورس شاهد تاثیر منفی آن در بیشتر سهام موجود در بازار بودیم اما اصلاحی که هفته گذشته بازار تجربه کرد و منجر به نگرانی بیشتر سهامداران حاضر در بازار شد ادامه اصلاحی بود که از ماه گذشته وارد بازار شد.

وی ادامه داد: برخی از سهام با افت حدود ۴۰ درصدی در بازار مواجه شدند اما سهامداران باید نسبت به این موضوع واقف باشند که زمانی بازار در مدتی کوتاه به روند صعودی سنگین دست پیدا کرد و با رشد حدود ٣٠٠ درصدی همراه شد روند اصلاحی فعلی نباید برای آنها چندان غیرمنتظره باشد.

رحمتی با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی بازار چندان نگران‌کننده نیست، گفت: شاخص بورس در محدوده‌های کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پایه‌سازی می‌شود و با روندی که در بازار دلار شاهد هستیم به مرور شروع به رشد می‌کند زیرا سهامدارانی که به دنبال خروج از این بازار بودند تا الان از بازار خارج شده‌اند و از این نظر میزان عرضه در بازار کاهش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات سهام بنیادی حاضر در بازار اشاره کرد و گفت: با توجه به اصلاح انجام شده در بیشتر سهام به خصوص سهام بنیادی، سرمایه‌گذاری در اینگونه سهام با قیمت‌های فعلی جذاب خواهند بود به همین دلیل نمی‌توان افت روند فعلی بازار را اتفاقی عجیب و ناگوار دانست.

به گفته وی، بورس یک سال و نیم صعود بی‌وقفه داشت و شاخص از کانال ٣٠٠ هزار واحد در بازار به کانال دو میلیون واحد رسید به همین دلیل اصلاح آن هم باید در همان مقیاس و با همان شدت باشد.

رحمتی با بیان اینکه افزایش قیمتی که در قیمت دلار در حال رخ دادن است باعث جذابیت بیشتر صنایع و سهام دلار محور خواهد شد، افزود: با توجه به موج تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد بعید به نظر می‌رسد منجر به افت شاخص بورس در کانال کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد شود.

 این کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاری در قیمت‌های کنونی برای سهامدارانی که به دنبال موقعیت کافی برای ورود به این بازار بودند مناسب است به خصوص برای خرید سهامی که از بنیاد خوبی برخوردارند.

به گفته وی، قیمت‌های فعلی نگرانی برای سرمایه‌گذاری در بورس ندارد و بعید به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در این بازار متضرر شوند.

رحمتی برای متعادل شدن هر چه زودتر معاملات بورس، سهامداران را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کرد و افزود: سازمان بورس باید زودتر از اینها سرمایه سهامداران را به سمت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سوق می‌داد یا ابزارهای غیرمستقیم سرمایه‌گذاری را در دستور کار قرار می‌داد تا منجر به روند اصلاحی شاخص بورس با سرعت کمتری شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: حمایت‌های صورت گرفته از بازار باعث ورود سهامدارانی شد که هیچگونه اطلاعاتی از سرمایه‌گذاری در این بازار نداشتند، بهتر بود این افراد از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری که برای آینده بازار مفید هستند به این بازار ورود می‌کردند.

وی با بیان اینکه علت ایجاد موج منفی شدید در بازار ناشی از وجود سهامدارانی است که با ایجاد کوچکترین نوسانی در بازار تصمیم به خروج هیجانی در بازار می‌گیرند و بدون هیچگونه تحلیلی، سرمایه‌های خود را از بازار خارج می‌کنند، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری، هیجان بازار را کنترل می‌کنند و مانع از ضرر و زیان‌های هنگفت سهامداران در بازار می‌شوند.

رحمتی با اشاره به اینکه اصل اصلاح شاخص بورس انجام شده است و بازار دیگر با نگرانی برای سرمایه‌گذاری همراه نیست، افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده بازار به دلیل افزایش قیمت کالا و دلار تغییر مسیر می‌دهد و به روند صعودی باز می‌گردد اما سرمایه‌گذاران این موضوع را مدنظر داشته باشند که خرید در موقعیت فعلی بازار و با نگاه ۶ ماهه و یک ساله چندان نگرانی ندارد.

منبع: ایرنا
  • حسین عیدی ارسالی در

    هر روز میان میگن درست میشه صبر کن صبر کن اما خودشان هم اینطور که از گفته های روز انه و هفتگی شون مشخصه چیزی درباره اش نمی دانند و فقط وظیفه نگهداشتن مردم زیان دید ه را در بورس دارند که انجام داده و حقوق ش را میگیرند

  • ناشناس ارسالی در

    چاز این حرفها زیاد شنیدیم بورس محل سرمای ه گذاری نیست چون امنیت نداردهرثانیه یک قانون

  • فرهاد ارسالی در

    به نظر من قبل از اینکه به سهامداران توصی ه بشه رفتار هیجانی نداشته باشند باید به مسئولین بورس بگیم تصمیم هیجانی نداشته با شند. قبل از اینکه به سهامدار بگین خروج ب ا ضرر نداشته باشن باید بازیگر و حقوقی نم ادی که از ساعت 8.5 صف تشکیل میده شناسایی بشه و قبل از اینکه قولی به مردم بدین با ید کمی فکر کنین. وضعیت نابسامان فعلی بور س نتیجه ناکارآمدی، بی تدبیری و بی فکری م سئولینی هست که نه تنها در جای غلط نشسته اند، بلکه در لحظه غلط تصمیم میگیرند و غل ط عمل میکنند

ارسال نظر