|
کدخبر: 124758

وضعیت بازار بورس بدتر می‌شود؟

یکی از نکاتی که در ماه‌های گذشته همیشه کاربران فعال در حوزه بورس و بازار سرمایه در شبکه‌های اجتماعی درباره آن می‌نوشتند، صحبت‌های رئیس دولت بود.

بورس وضعیت بازار بورس بدتر می‌شود؟

 این دسته از کاربران به خصوص در روزهایی که هیات دولت جلسه داشت، صحبت‌های حسن روحانی درباره بورس را تحلیل می‌کردند و درباره آن می‌نوشتند اما حالا چند وقتی است که رئیس دولت مانند ماه‌های گذشته در صحبت‌هایش حرفی از بورس نمی‌زند.

 روز گذشته این موضوع در میان کاربران فعال در حوزه بورس که در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارند، جزو موضوع‌های غالب بود. یکی از کاربران در همین رابطه نوشت: «به سلامتی جلسه هیات دولت هم تموم شد و رئیس جان چیزی از بورس نگفتن، حقیقتا ما و این همه خوشبختی محال است.»در این میان برخی از کاربران هم با زبان طنز نسبت به سیاست‌های دولت، مطالبی را در صفحه‌های شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر به اشتراک می‌گذاشتند.

 برخی از این کاربران با بیان اینکه دولت نباید بی‌وفا باشد و ما را در این دریای پرتلاطم رها کند، به شوخی می‌گفتند که بهتر است کمپینی راه‌اندازی کنیم و از حسن روحانی دعوت کنیم تا حضورش در بورس مانند ماه‌های گذشته پررنگ تر باشد. اما عده‌ای از کاربران هم با بیان اینکه عدم دخالت دولت در بورس و بازار سرمایه اتفاقی مثبت است و نباید چشم به حرف‌های مسوولان و مقامات داشت و این شروعی برای این موضوع است که بازار به حال خودش رها شود، از این اتفاق ابراز خوشحالی می‌کردند اما در مقابل بیشتر کاربران مطرح‌کننده‌های چنین نظریه‌ای را به شدت خوشبین معرفی می‌کردند و به آنها با کنایه می‌گفتند انگار از پرواز سوئیس همین الان پیاده شده‌اند و پایشان به ایران باز شده است.

 در همین رابطه یکی از کاربران توییتر فارسی در صفحه شخصی خود نوشت: «دولت با فضاسازی موفق شد در ۴ ماه اول سال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌های مردم را به بورس بکشاند. حالا سرمایه‌های مردم در حال تنزل است و دولت هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. البته یادتان باشد امسال دولت حداقل ۲۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.»

جدای از این موضوع حالا چند روزی می‌شود که سهامداران خرد که در چند ماه گذشته سرمایه هایشان را وارد بورس کرده بودند، فضای ذهنی متشنج و پر استرسی را تجربه می‌کنند. آنها در قسمت نظرات صفحه‌های تحلیلگران بازار و افراد شناخته شده در حوزه بورس، مدام سوال می‌پرسند که آیا اگر حالا که در ضرر هستند، سهامشان را بفروشند بهتر است، هفته دیگر بازار به چه سمت و سویی می‌رود، آیا بازار بدتر از این هم می‌شود، چه کنند که بیشتر از این ضرر نکنند و سوال‌هایی از این دست. برای همین هم از دیگر نکاتی که روز گذشته کاربران فعال در حوزه بازار سرمایه در شبکه اجتماعی اینستاگرام و توییتر درباره آن مطالبی را منتشر کردند این موضوع بود که بورس تبدیل به مسئله‌ای فرسایشی برای مردم شده است. منظور آنها هم از مردم افرادی بود که از اوایل امسال وارد بورس شدند و پیش از این هیچ سررشته و سابقه‌ای برای حضور در بورس نداشته‌اند. آنها این موضوع را مطرح می‌کردند که خیلی از این افراد به امید صحبت‌ها و حمایت‌های رئیس دولت وارد بورس شده‌اند و فکر می‌کردند که به‌دست آوردن سود همیشگی است اما با اتفاقات یکی دو ماه گذشته که بازار در حال ریزش و سرخ‌پوش بوده است حالا بورس برای آنها تبدیل به موضوعی فرسایشی شده است، مخصوصا برای افرادی که سهم‌های کوچک خریداری کرده بودند. این دسته از کاربران اینطور نتیجه‌گیری کرده‌اند که حتی اگر حال بازار هم خوب شود، باز هم افراد زیادی ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را نقد کنند و از بورس بیرون بکشند چرا که در میان مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و طبعا خانوادگی دیگر وقت و فکری برای بورس و ترس از دست دادن سرمایه‌شان باقی نمی‌ماند.

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر