|
کدخبر: 124452

توصیه فعالان بازار بورس به مردم / سهامدار بمانیم؟

بازار سهام پاییز امسال را قرمزپوش آغاز کرد. نظرات مثبت و منفی زیادی از سوی مخاطبان وجود دارد که هر کسی به فراخور حال خود و میزان سرمایه‌گذاری در بورس، اظهار نظر می‌کند.

بورس توصیه فعالان بازار بورس به مردم / سهامدار بمانیم؟

برخی با افت و خیزهای بازار انتظار پختگی نسبی از سهامداران حقیقی دارند تا عجولانه صف‌های فروش تشکیل ندهند و برخی نگاه عمیق‌تری دارند و معتقدند مشکل بورس و دیگر بازارهای کشور دخالت‌های دستوری دولت است.

به اعتقاد مخاطبان بازار فرسایشی بورس بیش از پیش سیاست‌زده شده است و «مردم باید سهامدار بمانند» تا دولت و حقوقی‌ها از فروش سهامشان منتفع نشوند.

«سهامدار بمانید»

“دوستان عزیزی که فکر میکنن ضرر کردید تا سهامتان را نفروشید ضرر نکرده‌اید، این سهام‌ها دارایی شماست بورس یه بازار سرمایه‌ست ، سود کوتاه مدت برای حرفه‌ای‌ها و سود بلند مدت برای همه است…”

برخی نگاه خوشبینانه‌تری دارند و معتقدند بازار در حال استراحت است هر چند گویی این استراحت مختص بازار بورس است و بازار کالاهای مصرفی مردم در حال دویدنند!

«بازار در حالت استراحت است و بعد از ۷ ماه صعود یک ماه ریزش کرده ، یک ماه هم استراحت کنه ، مسیرش صعودی میشه و وای به حال زار اونایی که گرون خریدن ،ارزون فروختن رفتن دلار گرون خریدن ، ارزون فروختن رفتن ماشین گرون خریدن و ….»

«امروز بهتر از فرداست»

انتخاب زمان فروش مناسب سهام برای سهامدارانی خردی که به امید سودهای قابل توجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بورس کشیده شده‌اند کار دشواری است کما اینکه بیشتر افراد به هنگام گرفتن تصمیمات معاملاتی، هیجانی عمل می‌کنند. اما با وجود تاکید بسیاری از حقیقی‌ها بر عدم فروش سهام باز هم عده‌ای معتقدند:

«من که همه چیزم را باختم ولی برعکس همه کسانی که میگن سهام نفروشید.من بهتون میگم امروز بفروشید بهتر از فرداست.ایناجیب ماروخالی کردن دیگه تموم شدورفت امروزبا۵۰درصدضررنفروشی فردا با۷۰درصدبایدبفروشی. بیهوده سهم یه شرکت برشکسته هزار درصدسودکرده پس باید هزار درصدم ضررکنه. شماباضرر۷۰درصدبری بیرون ۹۳۰درصد سود است»

اما برخی تحلیل نسبتا دقیق‌تری از افت و خیزهای بورس دارند و سود شتابان بسیاری از سهم‌ها را یک«”کلک» برای جذب بیشتر مردم به بورس می‌دانند.

«اگر دولت می‌خواست بورس در جهت رونق تولید باشد میبایست آهسته و پیوسته بورس را جلو می‌برد تا هم در جهت رونق تولید و هم سود مردم باشد. این تحلیل که بورس اصلاح شده و امید به بالا رفتن ارزش سهم‌ها تو این اوضاع بیشتر شبیه یه رویای شیرین میمونه و یا بهتر بگم یه سیگنال فرمایشی برای نگه داشتن مردم در بورس…. وقتی تحریم باشه و مواد اولیه کارخانه‌ها رو نشه تهیه کرد یا کالاهای تولید شده را نشه فروخت سهام چه ارزشی داره. اصلا در یک اقتصاد دولتی سهام چه معنایی داره؟»

بورس عقل جن می‌خواهد

گویا فراز و فرودهای این روزهای بورس با وجود ضرر بسیاری از سهامداران برای برخی به مثابه تجربه است.

«تا چند سال قبل فکر میکردم بورس شغل کاذبی هست با درآمد باد آورده، ولی وقتی خودم واردش شدم تازه فهمیدم بورس بازاری خشن تر و سخت‌تر از بازار بیرون است. بورس سواد می‌خواهد ، رابطه می‌خواهد، عقل جن می‌خواهد و از همه مهم‌تر بینش سیاسی»

در برخی دیگر از اظهارات متفاوت خوانندگان آمده است:

«آقایون خانوما،الان وقت خرید سهام هست قول میدهم یکی دوماه بعد چندبرابرسود کنید،قانون بورس همینه پایین بخر بالا بفروش،الان بازار به کف رسیده ولی برای رشد مجدد باید ۲ کار انجام بشه اول معاملات الگوریتمی تا اطلاع ثانوی معلق شوند و دوم دامنه ی نوسان نماد خودرو که لیدر کلاسیک بازار است برداشته شود تا یکباره فشار عرضه ی آن تخلیه گردد. با این ۲ کار نیازی به حمایت از شاخص سازها نخواهد بود قیمت ها به اندازه ای مناسب شده اند و آنچنان تقاضای انباشته ای وجود دارد که نیازی به حمایت خاصی در این مقطع وجود ندارد.»

بورس هیجانی شد

« الان بورس ایران به خاطر عدم اطلاع کافی افرادی که سرمایه‌گذاری می‌کنند و بدنبال سود خوب توی مدت زمان کم هستن، هیجانی شده.در حال حاضر فقط و فقط صف های فروش هیجانی هستن که داره تیشه به ریشه بورس میزنه.»

بورس یعنی: باختن و رفتن سلامت

حالا دولت به پول مردم نیازداشت بابت وام کرونایی وحقوق وبودجه و هزاران مسئله دیگر اما ای کاش طی ۳هفته دژپسند یا روحانی دوباره تشویق به بورس وراهکار و… نمیکردند.

یکی از خوانندگان بسیار موجز و زیبا عنوان کرد؛

«صد هزاران کیمیا حق آفرید

کیمیایی همچو صبر آدم ندید»

شاید واقعیت این روزهای بورس ، جهت‌گیری قیمت‌ها با اهرمی تحت عنوان پول است. پول‌هایی که در عدم جذابیت بازار‌های موازی و به انگیزه کسب سودهای چند صد درصدی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سرمایه‌گذاری در بازار سهام را برگزیده و روانه گردونه معاملات این بازار شده‌اند.

 

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    چرا دولت مردم رو به بورس کشوند؟ چرا😭😭

ارسال نظر