|
کدخبر: 123233

بورس املاک مانع فساد در بازار مسکن می‌شود؟

عرضه املاک در بورس آغاز شده است و بعد از نخستین عرضه که مربوط به املاکی در پردیس بود، بانک اقتصاد نوین به‌عنوان نخستین بانک عرضه‌کننده وارد بورس املاک شد.

عرضه املاک در بورس به گفته میثم باقری‌کوپایی، رئیس کارگروه تخصصی امور معاملات و پایاپای کالا در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، می‌تواند زمینه‌های فساد احتمالی را که در معاملات کاغذی بروز می‌کرد، از بین ببرد. علت هم مشخص است؛ شفافیت در عرضه، مشخص‌بودن طرف‌های معامله، اعلام عمومی عرضه‌ها و کشف قیمت بر اساس مکانیسم بورس از مهم‌ترین دلایلی است که می‌تواند مانعی برای بروز فساد احتمالی باشد.

باقری با اشاره به اینکه نخستین عرضه املاک بانک‌ها با اقتصاد نوین شکل گرفت، گفت: پیش از آن شهرک پردیس املاکی را عرضه کرد و معاملات آن در بورس انجام شد. در واقع عرضه املاک اقتصاد نوین دومین عرضه املاک در بورس و نخستین عرضه املاک بانک‌هاست.

به اعتقاد رئیس کارگروه تخصصی امور معاملات و پایاپای کالا در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، نخستین مزیتی که عرضه املاک مازاد در بورس دارد، شفافیت قیمت است. در عرضه‌های خارج از بورس، همواره موضوع قیمت چالشی مهم بوده و بعضا حواشی‌ای درباره عدم قیمت‌گذاری مناسب یا فسادهایی که از محل حراج اموال و عرضه به ثمن بخس شکل می‌گیرد، مسئله‌ساز بوده است.

باقری افزود: دومین مزیت این اتفاق، اطلاع‌رسانی به عموم مردم است. اگر کارگزاران تبلیغات مناسبی داشته باشند و بازاریابی مناسبی شکل بگیرد، همه افراد می‌توانند با آگاهی از چنین عرضه‌ای در این معامله شرکت کنند. اینکه مردم بدانند ملکی با مشخصات اعلام‌شده در حال عرضه است، صرف دانستن عموم، آن را از اطلاعات خاص خارج می‌کند و فضا را به سمت شفافیت بیشتر می‌برد. به این صورت به خریداران فرصت داده می‌شود که جزییات را بسنجند و در صورت تمایل در معامله شرکت کنند.

او خاطرنشان کرد: در بازار مسکن اما فضا به این شکل نیست. فرض کنید اگر ساکن منطقه ۶ باشید و بخواهید در منطقه ۲ ملکی را خریداری کنید، حتما باید به املاک منطقه ۲ بروید و فایل‌های موجود در آژانس‌های آن منطقه را بررسی کنید. هر روز باید این مسافت را طی کنید تا گزینه مد‌نظرتان را بیابید. بنابراین عرضه در بورس، با حذف این هزینه زمانی، برای خریداران امکان بهتری را برای دستیابی به گزینه‌ها فراهم می‌کند؛ ضمن آنکه معامله در بورس از پشتوانه حقوقی بالاتری نیز برخوردار است. دلیل هم آن است که قول‌نامه‌هایی که در بورس تهیه می‌شود، در اسناد رسمی ثبت خواهد شد و از این لحاظ با بازار بیرون متفاوت است و پشتوانه محکم‌تری دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بحث کشف قیمت نیز مزایده به صورت الکترونیک انجام می‌شود و سوءاستفاده‌های احتمالی در معاملات کاغذی در اینجا از بین می‌رود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌ها‌ی این عرضه در بورس کامل است؟ توضیح داد: زیرساخت‌ها تقریبا آماده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. قوانین و مقررات مربوط به این نوع معاملات نیز از قبل وجود داشته است. ممکن است در این معاملات در ابتدا باگ‌هایی اتفاق بیفتد که معمولا نخستین‌ها درگیر این باگ‌ها می‌شوند؛ کما‌اینکه در معامله نخستی که انجام شد، کارگزار خریدار و فروشنده، به‌خصوص در طرف عرضه، با مشکلاتی مواجه شدند.

 در هر بخش از معامله باید اصلاحاتی صورت می‌گرفت تا باگ‌های ایجاد‌شده نیز برطرف شود. این معامله یک بار که انجام می‌شود، خلأها شناسایی شده و مشکلات مرتفع می‌شود؛ بنابراین برای نفرات بعدی این مشکلات به تناسب کاهش می‌یابد.

باقری درباره مدل قیمت‌گذاری در این بازار نیز عنوان کرد: مدل قیمت‌گذاری شبیه بازار اوراق بهادار و بازار عمده است و مانند معاملات فیزیکی بورس کالا نیست. قوانین و مقرراتی که روز اول برای این نوع معاملات دیده شده، مانند قوانین بورس اوراق بهادار است؛ اما باید معاملات پیش برود تا بورس معایب و مزایای آن را ببیند و شاید بهتر بداند که نوع قیمت‌گذاری و روش عرضه تغییر کند و مانند آنچه در بورس کالا به صورت فیزیکی انجام می‌شود، صورت گیرد. این کار نیاز به گذشت زمان و تجربه چندین معامله دارد. در‌حال‌حاضر هر چقدر تقاضا بیشتر شود، رقابت منصفانه‌تری شکل می‌گیرد.

او با بیان اینکه مکانیسم این عرضه حراج است، اظهار کرد: همه جنبه‌های این حراج نیز مشخص و شفاف است؛ بنابراین خریداران می‌توانند با بررسی و سنجش تمام زوایا، نسبت به خرید اقدام کنند.

در معاملاتی که تا‌کنون خارج از بورس انجام می‌شد، به‌ویژه در معاملات املاک دولتی، مزایده‌ها به صورت پاکت صورت می‌گرفت؛ بنابراین شرکت‌کنندگان معامله همواره بابت سالم‌ماندن معامله و دور‌ماندن از مداخله افراد برگزار‌کننده نگران بودند. وقتی مکانیسم دستی و سنتی باشد، احتمال بروز هر اتفاقی در هر مرحله از کار وجود دارد و این نگرانی همواره برای طرف‌های معامله وجود خواهد داشت؛ اما در عرضه‌های بورس این نگرانی‌ها موضوعیتی ندارد و عرضه در فضایی شفاف شکل می‌گیرد.

منبع: مشرق
  • حسين ارسالی در

    بورس املاک باعث افزایش قیمت ملک میشود بر ای اینکه طبیعی هست هر کس چیزی رو میخره ا نتظار داره به قیمت بالا بفروشه

  • حسين ارسالی در

    بورس مسکن باعث تورم در بخش مسکن میشود

  • الهیار ارسالی در

    بنظر میرسد، تاکنون هرچه در مورد مسکن، گفتند، صحیح نبوده، اغلب آدم شک میکند، این آقایان کارشناس، ظاهرا خانه هاشان فروختند ووارد بورس وطلا، شدند، ام، یک فرضیه، اگر من خانه نداشتم، ولی سکه وسلام،سقوط کرد، هیچ کدام برای من خانه، نميشود،،ولی اگر.مسکن پایین باشد، خیالمان راحت است که مسکن داریم، لطفا،مسکن،ارزان است، خرید کنید، گول حرفهای کارشناسی نخورید،،هزار درصد قیمت مسکن بالت رفته،ومیگویند وارد رکود میشود اشتباه، محل است، ازما نصیحت،بود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها