|
کدخبر: 114713

ارزش چمشگیر معاملات بورس

در پایان معاملات این هفته بورس شاخص کل با رشدی ۶٫۸ درصدی نسبت به هفته گذشته و عبور از مرز ۲ میلیون واحدی به کار خود پایان داد.

بورس ارزش چمشگیر معاملات بورس

در پایان معاملات این هفته بورس شاخص کل با رشدی ۶٫۸ درصدی نسبت به هفته گذشته و عبور از مرز ۲ میلیون واحدی در قله ۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۱۸۷ واحدی آرام گرفت. در این مدت شاخص کل هم‌وزن نیز رشدی ۴٫۸ درصدی را به ثبت رساند تا هفته صعودی بورس با حدود ۱۳ هزار واحد رشد به پایان برسد.

در نخستین روز هفته، شاخص شروعی قدرتمند داشت و پس از انجام ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار معامله و جابه‌جایی بیش از ۱۰ میلیارد و ۵۹۸ میلیون سهم و ثبت رشد ۳ درصدی در نهایت به سطح یک میلیون و ۹۶۱ هزار واحدی رسید. در این روز ارزش کل معاملات ۱۷ هزار و ۶۳۳ میلیارد تومان بود. در این روز که سه نماد شپنا، شتران و خودرو بیشترین ارزش معاملات روز را به خود اختصاص دادند، معاملات بلوکی تاپیکو، سفارس و پارسان نیز انجام شد.

دومین روز هفته روز سرنوشت‌سازی برای بورس بود و شاخص کل توانست برای نخستین بار از مرز ۲ میلیون واحدی عبور کند. در پایان این روز که حجم معاملات بیش از ۱۳٫۵ میلیارد سهم بود ارزش معاملات نیز به ۲۳ هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان رسید. سه نماد شپنا، وبانک و خساپا بیشتریان ارزش معاملات روز را به خود اختصاص دادند. در روز یکشنبه شاخص کل هم‌وزن بازهم رشدی کمتر از شاخص کل داشت. همچنین در این روز نماد تکنو و کاما به ترتیب با ۱۲٫۴ و ۲٫۴ درصد منفی بازگشایی شدند.

در سومین روز هفته، شاخص کل نسبت به عبور از مرز دو میلیون واحدی واکنش نشان داد و روزی منفی را پشت سر گذاشت بدین ترتیب که با افتی ۰٫۹ درصدی دوباره به زیر دو میلیون واحد بازگشت. اگر چه افت شاخص کل هم‌وزن در این روز کمتر از ۰٫۲ درصد بود. در روزی که حجم معاملات کمتر از ۸٫۵ میلیارد سهم بود ارزش معاملات ۱۶ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. در این روز نمادهای فولاد، فخوز، فسپا، زمگسا، کماسه، وتجارت، تیپیکو و غاذر به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شدند.

سومین روز هفته با یک عرضه اولیه همراه بود. کم‌هزینه‌ترین عرضه اولیه بورس با نقدینگی موردنیاز ۱۰ هزار تومانی در این روز انجام گرفت و رکورد مشارکت در عرضه اولیه با بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر شکسته شد. در پایان روزی که رکورد ارزش معاملات روزانه بورس شکسته شد، بیش از ۱۲ میلیارد و ۶۷۲ میلیون سهم معامله شد تا ارزش کل معاملات به ۲۴ هزار و ۱۹۸ میلیارد تومان برسد. البته شاخص کل در نهایت تنها ۲ هزار واحد رشد کرد تا همچنان زیر سطح ۲ میلیون واحدی قرار داشته باشد.

روز چهارشنبه نیز شاهد یک عرضه اولیه دیگر در بورس بودیم. تامین سرمایه امین با مشارکت بالای ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عرضه شد و در پایان آن به هر نفر حدود ۱۶۱ سهم با ارزشی معادل ۱۶۸ هزار تومان تخصیص داده شد. در پایان روز شاخص کل بورس حدود ۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۰٫۸ درصد رشد کرد. سه نماد شستا، فارس و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند و از نظر ارزش معاملات نیز شتران، شپنا و خودرو بهترین عملکرد را داشتند.

در پایان هفته در حالی شاخص کل رشدی ۶٫۸ درصدی را به ثبت رساند که ارزش هفتگی کل معاملات بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید تا میانگین ارزش معاملات روزانه بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان به ثبت برسد. رقمی که نسبت به هفته گذشته رشدی ۴٫۵ درصدی داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها