|
کدخبر: 112172

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

هفته پرتلاطم سهام عدالت

در پایان هفته منتهی به اول مرداد ماه ۹۹، ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی با رشدی ۱٫۷ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۱۹ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.

بورس هفته پرتلاطم سهام عدالت

این روزها حجم زیادی از اخبار مختلف و گاه متناقض در ارتباط با سهام عدالت شنیده می شود. این هفته نیز ارزش سهام عدالت دستخوش تغییرات گوناگونی شد و فراز و نشیب های زیادی را به خود دید. در ادامه قصد داریم به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت سهام عدالت، ارزش آن و اتفاقاتی که در هفته اخیر افتاد بپردازیم.

ارزش سهام عدالت به بالای ۱۹میلیون تومان رسید!

اوایل هفته جاری ارزش سهام عدالت با افزایشی بی سابقه از مرز ۱۹میلیون تومان هم گذشت و با سود ۲میلیون و ۳۳۰هزار تومانی، امید را به دارندگان سهام عدالت هدیه کرد. البته ناگفته نماند چندین عامل در این افزایش ناگهانی دخیل بودند که یکی از آن‌ها دستور آزادسازی سهام عدالت بود، ولی از افزایش نرخ ارزهای خارجی و همچنین رشد شاخص بورس را نیز میتوان به عنوان پیشرانی برای صعود ناگهانی ارزش سهام عدالت یاد کرد.

جزییات فروش مستقیم سهام عدالت در بازار سرمایه

روز شنبه و همزمان با ادامه روند افزایشی ارزش سهام عدالت، جزییات روند فروش مستقیم آن نیز اعلام شد. طبق اخباری که در رسانه ها منتشر شد متقاضیان فروش مستقیم سهام عدالت می‌توانستند با مراجعه به بانک و یا کارگزاری‌ها، به فروش حداکثر ۳۰درصد سهام خود اقدام نمایند. حسن روحانی هم وعده آزادسازی ۳۰درصد دیگر در عید غدیر را داد، وی همچنین از آزادسازی ۳۰درصد سوم از سهام عدالت در روز ۲۲بهمن امسال خبر داد.

با وجود رکوردشکنی اسمی هفته قبل سهام عدالت و رسیدن ارزش آن به بیش از ۱۹ میلیون تومان، ولی روز یکشنبه برای دارندگان سهام عدالت روز خوبی نبود چرا که ارزش سهام آنها با ۷۰۹هزار تومان کاهش مواجه شد.

مشکلات اساسی در روند فروش

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفتگویی با اشاره به عدم پرداخت وجوه حاصل از فروش سهام عدالت گفت: بخشی از متقاضیانی که اخیرا شیوه مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده بودند، اخیرا اقدام به فروش 30 درصد از سهام عدالتشان کردند، اما متأسفانه با گذشت چندین ماه از این درخواست، یا وجوه به هیچ وجه پرداخت نشده و یا اینکه درصد کمی از مبلغ واریز شده است. بر اساس تصمیم وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک‌ها باید از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را به حساب مشتریان واریز کنند که متأسفانه این اقدام صورت نگرفته است. 

۴۵میلیون سهامدار و تنها ۳درصد فروش

در همین رابطه محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در اظهار نظری گفت: «فقط ۳درصد از دارندگان سهام عدالت اقدام به فروش سهم خود کرده اند. در حالی که ۴۵ میلیون نفر دارنده سهام عدالت هستند.» با توجه به اظهارات محمد شریعتمداری می توان گفت عدم استقبال سهام داران برای فروش، خبر از بی اعتمادی آنها نسبت به کارگزاری ها و مراجع مربوطه می دهد چرا که از دریافت وجوه خود به طور کامل و در موعد مقرر اطمینان ندارند. در نتیجه با وجود تمایل برای فروش سهام خود، ترجیح می دهند تا مدتی صبر پیشه کنند.

بحث سهام عدالت در مجلس داغ شد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی به تشریح جزئیات جلسه این کمیسیون پیرامون مساله جاماندگان دریافت سهام عدالت پرداخت و گفت: «ادامه رسیدگی به طرح ساماندهی سهام عدالت و جاماندگان نهادهای حمایتی در دستورکار جلسه امروز کمیسیون اقتصادی قرار داشت. با تصمیم کمیسیون اقتصادی این سهام باید به افرادی که در دوره قبل دعوت‌نامه دریافت کرده‌اند بعلاوه خانواده ایثارگران، شهدا و...که هر کدام سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند، پرداخت شود.»

صعود دوباره

به نظر می رسد خبر جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس اثر خود را گذاشت و ارزش هر سهم (چهارشنبه)، همزمان با افزایش درخواست ثبت نام جاماندگان بار دیگر به کانال ۱۹ میلیون تومان بازگشت و هر برگه سهم ۵۳۲ هزار تومانی، حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار ارزشگذاری شد. 

صاحبان سهام عدالت بار دیگر در روز پنجشنبه نیز شاهد افزایش ارزش سهام خود بودند به نحوی که ارزش هر سهم ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۹ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید و متعاقباً ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت که قابلیت فروش دارد نیز به پنج میلیون و ۸۷۴ هزار تومان رسیده است. ارزش دارندگان سهام یک میلیون تومانی هم به بیش از ۳۹ میلیون تومان رسید، که ۳۰ درصد آن معادل ۱۱٫۷ میلیون تومان است.

در پایان هفته منتهی به اول مرداد ماه ۹۹، ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی با رشدی ۱٫۷ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۱۹ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید. با این حساب در پایان این هفته ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت قابل فروش نیز به ۵ میلیون و ۸۷۴ هزار تومان رسید که نسبت به هفته گذشته ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها