|
کدخبر: 107449

بورس تحت تاثیر ورود شستا و سیتا

فرهاد رمضان - تحلیلگر امور اقتصادی

بورس بورس تحت تاثیر ورود شستا و سیتا

اقبالی که طی یکی دو سال گذشته نسبت به بازار سرمایه به وجود آمده افزایش رشد شاخص بورس را به دنبال داشته است. در این زمینه کارشناسان بورس مواردی را مطرح کرده‌اند؛ منطقی بودن یا نبودن عرضه‌ها. نوسان شاخص نیز به عنوان دغدغه‌ای مطرح شده است.

در این راستا، هر چه عرضه‌ها در بازار سرمایه افزایش یابد، عمق بازار بیشتر می‌شود و نقدینگی بالا می‌رود. در نتیجه، کنترل نقدینگی در بازار شفاف، باعث مهار تورم می‌شود. بازار سرمایه اهرمی است که می‌تواند نقدینگی را کنترل و برای شرکت‌ها سرمایه ایجاد کند.

هرچه میزان عرضه‌ها در بازار سرمایه افزایش یابد، این بازار تحت تاثیر قرار گرفته،  تعمیق می‌یابد و برای سرمایه‌گذاران جذابیت بیشتری پیدا می‌کند.

حضور در بورس برای شرکت‌ها سیاست خوبی است زیرا سبب نرخ‌بندی آنها شده و می‌توان بر نقدینگی مدیریت بهتری اعمال نمود. همچینن هنگامی که شرکت‌ها سهام خود را در بورس عرضه می‌کنند به دلیل نظارت دقیقی که روی آنها وجود دارد، فرار مالیاتی نیز کاهش یافته و در نتیجه شفافیت عملکرد شرکت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

البته شرکت‌هایی مانند سیمانی‌ها پیشتر شفاف بوده‌اند زیرا تحت نظارت دولت فعالیت می‌کنند و بحث شفاف‌سازی بیشتر در زمینه شرکت‌های خصوصی مطرح است که در بازار سرمایه می‌توان نظارت بیشتری روی آنها داشت.

بزرگ شدن بازار سرمایه امر بسیار مهمی است و باید آن را به فال نیک گرفت زیرا ارزش پول جاری را افزایش می‌دهد و امکان جذب نقدینگی را بالا می‌برد.

 

نویسنده: فرهاد رمضان

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها