|
کدخبر: 107415

تاثیرپذیری بازار سرمایه از سیتا

هادی قوامی - نایب رئیس پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

تمام شرکت‌های سیمانی هلدینگ سرمایه‌گذاری سیمان تامین که در کل توان تولید ۳۰ درصد از سیمان کشور را دارد، به جز یک شرکت بورسی هستند. ورود سیتا به بورس نیز علاوه بر تمام مزیت‌های بورسی شدن منجر به عمق‌دهی بیشتر به بازار سرمایه می‌شود و توان اقتصادی آنها نیز افزایش می‌یابد. مزیت‌های دیگری هم دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تاثیر آن بر صنعت سیمان اشاره کرد.

قوامی

عرضه‌های اولیه ظرفیت جدیدی را در بازار سرمایه ایجاد می‌کنند. این عرضه‌ها باعث حرکت نقدینگی از سمت بازارهای موازی مانند سکه، ارز، دلار و ملک به سمت بورس می‌شود. این حرکت به دلیل کانالیزه کردن بنگاه‌ها می‌تواند مثبت تلقی شود. نقدینگی که شامل پول و شبه‌پول می‌شود هرچه بیشتر به سمت بازار سرمایه گرایش پیدا کند و شرکت‌ها سهام خود را به این بازار عرضه کنند و اصطلاحا، بورسی شوند سبب ایجاد اشتغال می‌شود و رشد تولید را در پی خواهد داشت.

همچنین از دیگر فواید هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه این است که به بخش تولید کشور کمک می‌کند و در نهایت اثر ضدتورمی دارد.

از طرفی، ایجاد شفافیت اطلاعاتی بنگاه‌ها در بازار سرمایه یکی از پیش‌شرط‌های اصلی است. هنگامی که شرکت‌ها وارد بازار سرمایه می‌شوند باید شفافیت ایجاد کنند. اگر عرضه‌ها مبتنی بر صحت اطلاعات باشند، می‌توانند برای سرمایه‌گذار اعتمادسازی کرده و در بورس تقاضای مناسب را ایجاد ‌کنند. به منظور تحقق‌بخشی به شفافیت نیز باید کارآیی خود را بالا ببرند و صورت‌های مالی خود را به شکل دوره‌ای تهیه و ارائه کنند تا در رقابت با دیگران بتوانند طرفداران زیادی را در بازار سرمایه برای خود جذب کنند.

در این بین دولت‌ها نیز باید فقط نقش نظارتگری داشته باشند و مالکیت خود را از سر شرکت‌ها بردارند تا بخش خصوصی فعالیت بیشتری انجام دهد و با عرضه‌های اولیه به بازار بورس، این بازار تنوع بیشتری یابد و برای سرمایه‌گذار خرد و کلان جذاب شود.

 

نویسنده: هادی قوامی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها