|
کدخبر: 103150

عرضه بقیه سهام دولت در دو نماد «وامید» و «وبانک»

طبق اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی، باقیمانده سهام دولت در 2 شرکت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» در خرداد و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با نماد «وبانک» تا پایان تیرماه از طریق بورس واگذار می‌شود.

بورس عرضه بقیه سهام دولت در دو نماد «وامید» و «وبانک»

در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و واگذاری تصدی‌های دولتی و نیز فروش اموال مازاد بانک‌های دولتی، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی که امروز به مجلس رفته بود، در گزارشی به نمایندگان مردم اعلام کرد: باقیمانده سهام دولت در شرکت سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه تا پایان خردادماه و باقیمانده سهام دولت در سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی وابسته به بانک ملی تا پایان تیرماه از طریق بورس واگذار می‌شود.

وزیر اقتصاد افزود: دولت در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ هم واگذاری شرکت‌های دولتی و هم متناسب‌ با شرایط بازار سرمایه به واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌های دولتی اقدام می‌کند.

وی گفت: اگر دولت بخواهد سهام شرکت‌های دولتی را به صورت خرد و از طریق بورس عرضه کنند عارضه دارد و نهادهای نظارتی به ما اعتراض می‌کنند که چرا این سهام را به صورت بلوکی(عمده) عرضه نمی‌کنید و اگر سهام را به صورت بلوکی و مجموع واگذار کنیم، در بازار سرمایه مشتری ندارد. بنابراین تلاش می‌کنیم ترکیب بهینه‌ای از روش واگذاری سهام و تصدی‌های دولتی از طریق بازار سرمایه به مردم انجام شود و در راستای کوچک‌سازی دولت حرکت کنیم.

به گزارش فارس، گرچه دژپسند در گزارش به مجلس از لفظ «عرضه اولیه» شرکت امید تا پایان خرداد و گروه ملی تا پایان تیرماه استفاده ‌کرد، اما در حال حاضر هم شرکت سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه در بورس حضور دارد که با نماد وامید به ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان و شناور بودن حدود ۶ درصد از سهام خود حضور دارد و دولت می‌خواهد باقیمانده سهام دولتی «وامید» را از طریق بورس واگذار کند و هم شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی وابسته به بانک ملی و با نماد «وبانک» در بورس حضور دارد که در مورد این شرکت ۱۸ درصد از سهام شناور بوده و دولت قصد دارد، بقیه سهام این شرکت حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی را در بورس ارائه کند.

در این زمینه خبرنگار فارس با حسنعلی قنبری ممان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید تماس گرفت که چه زمانی و چه میزان از سهام سرمایه‌گذاری «وامید» در بورس عرضه می‌شود، گفت: من مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید هستم و این شرکت در مالکیت سهامدار آن یعنی بانک سپه قرار دارد. ما مالک نیستیم که عرضه‌کننده سهام باشیم و بانک سپه که مالک است، باید اطلاع‌رسانی کند؛ من فقط مجری هستم و خبری از نحوه عرضه سهام و میزان عرضه آن در بورس ندارم.

جزئیات واگذاری سهام «وامید» در بورس

به گزارش فارس، خانم رضایی، مسئول مجامع و امور سهام در بانک سهام در مورد سخنان امروز فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجلس که گفته بود، بقیه سهام دولت در شرکت سرمایه‌‌گذاری امید تا پایان خرداد در بورس عرضه می‌شود، گفت: برای عرضه بلوکی سهام بانک سپه در شرکت سرمایه‌گذاری امید تاکنون یکی دو بار آگهی شد، اما مشتری پیدا نشد و این بار نیز قرار است تا قبل از پایان خردادماه جاری عرضه سهام بانک سپه در شرکت سرمایه‌گذاری امید از طریق بورس انجام شود.

وی گفت: الان در مرحله آخر ارزش‌گذاری نهایی شرکت امید هستیم که این ارزش‌گذاری تا آخر هفته تمام می‌شود و از هفته آینده نامه عرضه سهام «وامید» را به سازمان بورس می‌زنیم و قبلاً نیز به بورس نامه زده بودیم که به جای مهلت ۲۱ روزه همان مهلت ۹ روز کاری برای عرضه شرکت‌های دولتی را برای ما در نظر بگیرد تا معطل نشود، البته هنوز جواب نامه ما به سازمان بورس دریافت نشده است، اما برای تسریع در عرضه سهام، همه کارهای لازم را انجام می‌‌دهیم.

وضعیت شرکت امید در بورس

 

وی در پاسخ به این پرسش که الان چند درصد سهام سرمایه‌گذاری امید در اختیار بانک سپه قرار دارد، گفت: قبلاً‌ بالای ۷۰ درصد بود، الان با عرضه‌های خردی که در بورس انجام می‌شود به ۶۹ درصد و خرده‌ای رسیده است و اینکه چه میزان از این سهام در بورس عرضه می‌شود، هنوز قطعی نشده که ممکن است یک سیت (صندلی) هیأت مدیره ۱۷ تا ۲۰ درصدی یا ۲ سیت و یا ۳ سیت هیأت مدیره باشد که این هم بستگی به گزارش نهایی برای عرضه سهام وامید خواهد داشت.

مسئول امور سهام بانک سپه در مورد ارزش روز شرکت سرمایه‌گذاری امید گفت: طبق گزارشی که در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران وجود دارد، ارزش روز «وامید» بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان است و هیچکس نمی‌تواند چنین مبلغی را فراهم کند و با توجه به اینکه قیمت‌های بالای این شرکت در بورس بستگی به اینکه چه میزان سهام عرضه می‌شود و اینکه آیا مشتری پیدا می‌کند یا نه ارزش سهام قابل عرضه مشخص خواهد شد.

وی در مورد این که با توجه به اقبال مردم از بورس،‌ایا امکان عرضه خرد سهام به مردم هست، گفت: الان در بازار عرضه خرد سهام وامید انجام می‌شود، اما این عرضه احتمالا بلوکی خواهد بود.

وی افزود:‌ به عنوان مثال برای یک سیت هیأت مدیره حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۷ درصد سهام برای ۲ سیت هیأت مدیره حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان و برای ۳ سیت آن حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان پول لازم است.

مسئول امور سهام بانک سپه گفت:‌گرچه این اعداد به درد مردم نمی‌‌خورد چون مشتریان اصلی سهام بلوکی شرکت‌های حقوقی هستند که به صورت کنسرسیومی از دو سه شرکت حقوقی حضور پیدا می‌کنند و آنها اطلاعات ریز شرکت را دارند.

وی در مورد اینکه اکنون سهام وامید به صورت خرد به قیمت هر سهم ۲۶۸۹ تومان عرضه می‌شود، گفت: ما هر روز برای حجم مبنا مقداری سهام عرضه می‌کنیم همچنین برخی از سهامداران دیگر هم به عرضه سهام «وامید» در بورس می‌پردازند، اما برای عرضه بلوکی باید کنسرسیومی از دو سه شرکت تشکیل شود.

رضایی تأکید کرد: سهامدار عمده سرمایه‌گذاری امید می‌خواهد بخشی از سهام بلوکی خود را تا آخر خرداد ۹۹ عرضه کند و گزارش ارزش‌گذاری این شرکت در این هفته تهیه و هفته آینده نامه عرضه آن را به سازمان بورس ارائه می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه وزیر اقتصاد گفته بود، اگر سهام را به صورت شناور عرضه کنیم نهادهای نظارتی ایراد می‌گیرند که چرا ارزان فروختی و اگر بلوکی عرضه کنیم، مشتری پیدا نمی‌شود، گفت: در واقع تلفیقی از عرضه بلوکی و خرد انجام می‌شود و در حال حاضر هر روز برای حفظ حجم مبنا بخشی از سهام را به صورت تدریجی در بورس عرضه می‌کنیم، همه سهام مربوط به بانک سپه نیست و حدود ۱۶.۸درصد از این سهام مربوط به صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در نماد «وسکاب» است و در این مرحله بانک سپه به عنوان سهامدار عمده می‌خواهد سهام خود را به صورت بلوکی عرضه کند.

مسئول امور سهام بانک سپه گفت: خود شرکت سرمایه‌گذاری امید هم پرتفوی مرکب از حضور ۸۰ شرکت زیرمجموعه بورسی دارد و در برخی از آنها بالای ۵۰درصد سهامدار عمده است.

رضایی گفت: هنوز جزئیات ارزش‌گذاری و زمان دقیق عرضه سهام بلوکی سرمایه‌گذاری امید مشخص نیست و وقتی آگهی عرضه از طرف بورس منتشر شود خریداران ۱۰ روز مهلت دارند تا شرایط را برای خرید بلوکی سهام مدیریتی سرمایه‌گذاری امید طبق شرایط نقد و اقساط فراهم کنند.

منبع: فارس
  • حسینیان ارسالی در

    ممنونم از مطالب و اطلاعات مفید راجب سهام عدالت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها