|
کدخبر: 98722

پیش‌بینی نرخ دلار / مهمترین عامل افزایش نرخ ارز چیست؟

رادپور می‌گوید: من تصورم این است که افزایش قیمت دلار در محدوده نرخ تورم خواهد بود و این محتمل‌ترین سناریو برای ارز تا پایان سال است. برای سال ۹۹ مهمترین عامل موثر بر افزایش نرخ ارز را کسری بودجه دولت می‌دانم. برای سال ۹۹ جابه‌جایی جدی قیمت و جهش نرخ را برای دلار متصور نیستم.

گسترش‌نیوز: هفته گذشته شاهد ثبات در بازار ارز بودیم و قیمت دلار کم نوسان ظاهر شد. در دوره مذکور قیمت دلار نسبت به بازارهای دیگر کمترین افزایش قیمت و معادل ۰٫۶ درصد را داشت. اما آیا این آرامش حاکم بر بازار ارز ادامه‌دار خواهد بود؟

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: در میان مدت ما انتظار افزایش قیمت جدی در دلار را نداریم و به نظر می‌رسد بانک مرکزی کنترل وضعیت بازار را در دست گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: برای دلار یک سری عوامل داریم که طرف تقاضا را تحریک می‌کند و از سوی دیگر طرف عرضه را نیز محدود می‌کند و در این میان کسری بودجه دولت را داریم که بخش قابل توجهی از آن از طریق بازار سرمایه در حال تامین است. اگر کسری باقی بماند و دولت مجبور به استقراض شود، موجب افزایش نقدینگی و تحریک طرف تقاضای ارز و به تبع آن افزایش قیمت دلار می‌شود.

رادپور اضافه می‌کند: از طرفی سمت عرضه ارز نیز که در درجه اول به علت تحریم‌ها و بعد به دلیل کاهش قیمت حامل‌های انرژی مانند نفت و مشتقات آن و کانی‌های فلزی تحت فشار است منابع ارزی ما را محدود کرده است. از سوی دیگر به موجب ویروس کرونا رکودی که دنیا به وجود آمده تقاضا را نیز کاهش داده است.

رادپور: در حاضر کشور تورمی بالای ۲۰ درصد را در پیش دارد و نباید انتظار داشته باشیم که قیمت در بازار ارز ثابت بماند.

این کارشناس عنوان می‌کند: در جهت تعدیل نرخ ارز، بازی‌ای شبیه به نرخ تورم پیش رو داریم که بازار ارز به سمت آن در حال حرکت بوده و دیگر از سیاست‌های جهشی دست برداشته شده که اقدام بسیار موثر و مطلوبی است. همانطور که نرخ دلار نیمایی به نرخ دلار بازار آزاد نزدیک شده، خود به ثبات بازار ارز کمک کرده است.

وی در ادامه اضافه می‌کند: در حاضر کشور تورمی بالای ۲۰ درصد را در پیش دارد و نباید انتظار داشته باشیم که قیمت در بازار ارز ثابت بماند. پیش از این در مجلس یک مصوبه را تصویب کردند و به بانک مرکزی اجازه دادند که قیمت ارز را متناسب با تورم تعدیل کند، به نظر می‌رسد بانک مرکزی این مصوبه را بالاخره در دستور کار خود قرار داده و این خبر خوشنود کننده‌ای است.

رادپور با اشاره به پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال می‌گوید: من تصورم این است که افزایش قیمت دلار در محدوده نرخ تورم خواهد بود و این محتمل‌ترین سناریو برای ارز تا پایان سال است. برای سال ۹۹ مهمترین عامل موثر بر افزایش نرخ ارز را کسری بودجه دولت می‌دانم. برای سال ۹۹ جابه‌جایی جدی قیمت و جهش نرخ را برای دلار متصور نیستم.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها